Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server

rFactor 2 - dyskusja ogólna

stare 12-09-2012, 21:31   Post #7 (permalink)
LesiU
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.482
Dobra, jest okazja by parę rzeczy wyjaśnić

1. W rF 2 jest możliwość ustawienia progu max momentu, jaki może się wygenerować na zawieszeniu i zostać przekazany do kierownicy.
Wszystko powyżej tej wartości będzie zwracane jako ta wartość.
Teoretycznie, powinno się ustawiać wartość taką, by nie przyciąć żadnych sił, za wyjątkiem może tych pochodzących z kolizji. Generalnie, wszystko co się generuje podczas normalnego ścigania po torze, nie powinno być przycinane.
Jeśli jednak max wartości są bardzo wysokie, dynamika FF staje się zbyt duża by standardowe kierownice mogły ją sensownie przetworzyć.
G25/G27 są w stanie wygenerować coś około 3Nm. T500RS, chyba około 6-7Nm (może trochę więcej, nie pamiętam).
Mój Cupowy Prosiak generuje do 30Nm, z kolei GT1 dobiłem do 100Nm
Silnik FF od Leo Bodnara (ten którego używa np. Niels oraz niektóre zespoły wyścigowe) generuje jakoś około 15-16Nm.

Od czego zależy ten moment generowany przez poszczególne auta? Od geometrii/nastawów zawieszenia oraz od parametrów opony.

Taki Eve F3 ma przycięcie ustawione na 9Nm. Nie sprawdzałem jakie jest rzeczywiste maksimum, niemniej zostało to sensownie ustawione. Oprócz tego, konstrukcja auta sprzyja niskiej dynamice FF (wąskie opony ale jednocześnie brak wspomagania).


Cytat: Napisał thuGG Zobacz post
Pojeździłem chwilę tym F2, ale dla mnie FFB to jakaś kpina. Kiera luźna w zakrętach (nie ważne czy szybkie czy wolne) pomimo zwiększenia siły na 1.5, za to jak się wjedzie na jakieś nierówności czy tarki to ręce urywa. Nie czuć kompletnie bolidu.
To już moja stareńka Mazda 323 na oponach 135mm stawiała dużo większy opór, nie mówiąc już o gokartach.
I to niby jeszcze było testowane przez kierowców z rila?
Wprawdzie tego nie mierzyłem, ale tak "na czuja" T500RS jest w stanie z zapasem wygenerować moment, jaki pojawia się na kierownicy gokartów którymi zwykle jeździmy.
Gokart nie ma wspomagania, jednocześnie ma bardzo bezpośredni układ kierowniczy, stąd i duże siły z relatywnie malutkich opon.

Gdybyś we współczesnych autach GT nie miał wspomagania, to byś sobie nadgarstki powybijał podczas walki z przyczepnością przednich kół, tak duże siły są w stanie generować (w końcu te 2G się z czegoś musi brać)

Moment jaki czujesz jako opór podczas skręcania, bierze się z castera oraz momentu centrującego generowanego na oponie (a ten wynika z cech samej opony jak i geometrii zawieszenia). W F2 caster jest BARDZO niski, więc większość oporu bierze się z samej opony.
Z kolei siły pochodzące z nierówności biorą się z tzw. bump steer, czyli zmiany zbieżności wywołanej pracą zawieszenia w pionie. W autach projektowanych z nastawieniem na komfort tak się projektuje geometrię zawieszenia, by bump steer był praktycznie zerowy. W autach sportowych zwykle lekki bump steer jest, by kierowca lepiej czuł co się dzieje z kołami... ale jako że geometria zawieszenia to jest ZAWSZE próba pogodzenia ze sobą kilku przeciwstawnych cech, bump steer czasami traktuje się jako efekt uboczny i tak po prostu jest (bo priorytetem były inne cechy geometrii).

Nie twierdzę, że w F2 tak powinno być (baa, nawet jeszcze tym wózkiem nie jeździłem) ale warto jednak mieć na uwadze fakt, że tak może po prostu być i jest to cecha tego konkretnego bolidu... tylko ze w rilu jest układ kierowniczy ze wspomaganiem, przez co w ogólnym rozrachunku kierowcy nie urywa rąk przy byle wjeździe na kerby a jednocześnie czuje wyraźny opór z opon.


Weźcie sobie np. mojego moda FIA GT w DevMode, otwórzcie HDV dla danego auta i poeksperymentujcie z parametrem NominalMaxSteeringTorque (w sekcji Controls). Zobaczycie, jak zmiana dynamiki wpływa na balans sił które czujecie na swoich kierownicach.


A odnośnie odwróconego FF po przekroczeniu jakiegoś kąta skrętu opony.
Maxym, to jest normalne i z każdą oponą się tak dzieje.
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
| Fanatec Clubsport Pedals | Fanatec Clubsport Shifter | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
 

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

232 osób online
232 Gości
0 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator