Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

The Art of Setup - Opony, Aerodynamika

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 17-09-2011, 09:28   Post #1 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
The Art of Setup - Opony, Aerodynamika

Każdy kto się ścigał na portalu ma podstawowe pojęcie jak działa samochód. Hamulce zatrzymują auto, koła skręcają, skrzydła dają więcej przyczepności, naciśnięcie pedału po prawej sprawia, że jedziesz szybciej...wszystko bardzo proste. I właśnie to są te proste rzeczy, które musisz zapamiętać kiedy zaczynasz rozumieć jak one dokładnie działają przy ustawieniu auta.

Każdy wie, że wraz ze skrzydłami mamy więcej przyczepności przy dużych prędkościach. Wiadomo też, że zmieniając kąt nachylenia skrzydeł, możemy regulować poziom ekstra przyczepności przy różnych prędkościach.

Ale co z dyfuzorem? Co z wysokością zawieszenia?

Single seatery i większość mocnych GT i Turystyków posiada w jakimś stopniu docisk generowany przez podłogę...czym właśnie dyfuzor jest. Dyfuzor generuje docisk przez „ground effect” - w istocie, nawierzchnia jest płaska, natomiast podłoga auta jest zakrzywiona. Mamy duże wejście dla powietrza z przodu auta, które stara się złapać go jak najwięcej i mniejsze, zakrzywione wyjście z tyłu auta i tak wytwarzany jest docisk. Działa to na zasadzie różnicy ciśnień i prędkości powietrza. Wpadające powietrze pod płaską podłogę ulega sprężeniu i zwiększa swoje ciśnienie, gdy napotyka zakrzywioną sekcję dyfuzora ulega rozprężeniu i zmniejsza ciśnienie co pozwala na bardziej efektywne wytworzenie docisku aerodynamicznego przez podłogę, a także w przypadku niektórych konstrukcji dyfuzora na zredukowanie oporów. Im niżej auto jest postawione tym więcej docisku przez podłogę zostanie wygenerowane. To bardzo proste.


Jednak.

Jeśli ustawimy auto za nisko, wtedy istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo, że podłoga będzie uderzać w nawierzchnię(tzw. bottoming). Kiedy się to dzieje, powietrze nie ma możliwości przepływu i się zatrzymuje...docisk nagle zostaje utracony i auto traci przyczepność. Niekiedy dzieje się coś takiego wielokrotnie i kończy się to „porpoising'em”(auto ma więcej siły docisku, która ciągnie auto do drogi, co daje jeszcze więcej docisku, która znów przybliża auto do ziemi, dopóki nie natrafi na nawierzchnię i straci wygenerowany docisk – dzieje się z dużą częstotliwością powodując duże niebezpieczeństwo).

Po prostu chcesz ustawić auto jak najniżej, ale unikając przy tym niepożądanych zachowań, jeśli podłoga produkuje docisk(o ile auto posiada dyfuzor) i obniża się przy tym CoG(red. środek ciężkości, z ang. Central of Gravity), oznacza to, że auto powinno się mniej przechylać i być nieco szybsze w zakrętach. Jednak w autach bez docisku wytwarzanego przez dyfuzor, jak auta turystyczne z lat 80tych lub bolidy F1 z lat 60tych większą płynność uzyskasz wraz z wyższą wysokością zawieszenia, ponieważ ilość paliwa w mniejszym stopniu będzie wpływała na balans aerodynamiczny co przełoży się na lepsze zachowanie auta. Możesz dodatkowo zwiększyć nieco camber, ponieważ auto wraz z wyższym ustawieniem nad nawierzchnią będzie miało większą tendencję do rolowania z powodu wyższego środka ciężkości. Wszystko rozchodzi się o znalezienie dobrego ustawienia powiązanego z wysokością zawieszenia i najlepiej dużo testować. Pamiętaj jednocześnie, że przy zmianie sprężyn wysokość zawieszenia również może się zmienić, więc sprawdzaj czy nie trzeba regulować wysokości.

Wysokość auta nad powierzchnią ma jeszcze jedną funkcję, która jest ważna, jeśli nie mamy odblokowanej możliwości ustawienia „weight distribution” w setupie i przez zmianę wysokości jazdy można zmienić...rozkład mas na osie. Ustawienie wyżej przodu niż tyłu oznacza, że więcej ciężaru znajdzie się z tyłu auta, więc mamy większą tendencję do podsterowności, ale lepszą trakcję, tak samo działa to w drugą stronę, gdy tył znajdzie się wyżej. Pamiętaj, że to działa tylko do pewnego poziomu, ponieważ łatwo możesz w ten sposób przeciążyć opony(pomyśl jak dodatkowe 50l paliwa wpływa na szybkość auta) więc używaj tego rozwiązania ostateczność, jeśli nie możesz sobie poradzić z niepotrzebną nadsterownością/podsterownością.

Jeśli już zahaczyłem temat opon, przyjrzę się balansowi aerodynamicznemu. Wspomniałem wcześniej, że powinieneś zacząć od najniższych nastaw skrzydeł, aby w pierwszej kolejności ustawić auto mechanicznie, ponieważ aerodynamika może zamaskować źle ustawione zawieszenie i będziesz się zastanawiał dlaczego auto jest tak kiepskie w wolnych zakrętach.


Jednak, jeśli raz wypracujesz dobre ustawienie zawieszenia, możesz zająć się pracą nad aerodynamiką. Kluczem do dobrego ustawienia jest tutaj próba pokrycia się balansu mechanicznego z aerodynamicznym – warto pracować na agresywnie ustawionych skrzydłach, aby łatwiej znaleźć dobry balans. W szybkich zakrętach na przykład wolisz nieco podsterowności niż w wolnych, więc ustaw tylne skrzydło bardziej agresywnie niż myślisz, że powinieneś, po prostu, aby zostawić sobie mały margines błędu i dodać auto więcej stabilności.

Kiedy masz dobry balans aerodynamiczny, zacznij zmniejszać ustawienia skrzydeł. Powiedzmy, że masz skrzydła ustawione na 34-48. Powinieneś teraz przetestować samochód na 30-42(dzięki proporcjom jest to to samo (red. o ile charakterystyki docisku przedniego i tylnego skrzydła są zbliżone pod względem przebiegu)) i zobacz jak wpłynie to na Twoje czasy okrążeń i przełożenia biegów. Pamiętaj, że przełożenia biegów nie zależą tylko od prędkości maksymalnej – w rzeczywistości jeśli używasz tylko kilku biegów(4-5) wtedy powinieneś się skupić nad osiągnięciem jak najlepszego wyjścia z zakrętów prowadzących nad prostą osiąganiu jak największego v-max (2-4km/h różnicy pomiędzy prędkością maksymalną, nie wpłynie tak na Twój czas okrążenia jak to, że podczas wyjścia z zakrętu za często nie będziesz miał odpowiedniej mocy na kołach). Obniżaj ustawienia skrzydeł, dopóki czasy okrążeń nie zaczną być coraz gorsze, wtedy ostatnich dobrych ustawień i spróbuj wokół nich nieco potestować.

Często agresywniejsze ustawienie skrzydeł pozwoli uniknąć ślizgania się auta i przegrzewania opon, więc pamiętaj, sprawdzaj wszelkie ustawienia podczas dłuższych stintów by sprawdzić temperaturę opon, szczególnie jeśli przygotowujesz ustawienie wyścigowe o niskim poziomie docisku. Możesz oczywiście kontrolować temperaturę opon poprzez ciśnienie. Generalnie, możesz je rozgrzewać szybciej i utrzymywać niższą temperaturę z nieco większymi ciśnieniami. Drugą zaletą jest to, że z większym ciśnieniem opony są bardziej przewidywalne i mają dzięki temu osiągasz większą powtarzalność, ponieważ z niskim ciśnieniem masz dużą różnicę pomiędzy przyczepnością w szybkich i wolnych zakrętach, jednak z wysokim ciśnieniem w oponie masz mniejszą przyczepność ogólnie(trakcja, hamowanie, skręcanie). Opony mają też tendencję do szybszego zużycia i mogą osiągać niższą temperaturę niż z niskim ciśnieniem. Opony z wyższym ciśnieniem także po przegrzaniu trudniej ochłodzić.

W następnym artykule zajmę się dyferencjałem, sterowaniem (nie tylko ustawieniem auta, ale także jak wycisnąć najwięcej ze swojej kierownicy), hamulcami i ogólnym ustawieniem Twojej prawidłowej pozycji do jazdy.


Original author: Toby Davis from RaceDepartment
Original article: RaceDepartment - The art of Setup (2): Driving and Downforce
Hasło: srpl
Załączone Pliki
Typ Pliku: pdf The Art of Setup 2 - Opony, Aerodynamika.pdf (634,8 KB, 186 wyświetleń)
patryksok. jest offline  

Ostatnio edytowane przez patryksok. : 18-09-2011 - 09:52
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-09-2011, 13:31   Post #2 (permalink)
Awatar feels3
 
Zarejestrowany: May 2010
Postów: 5.654
Dzięki Patryk za super artykuł. O oryginale nawet nie wiedziałem, a ja z ustawieniami auta mam straszny problem. Ostatnio w GT4 jak już poznałem tor i uzyskałem jakiś tam wstępny czas, przez tydzień szukałem dobrych ustawień, czasy poprawiałem, ale okazało się że po prostu szlifowałem przejazd i stąd poprawa, bo jak wróciłem po tygodniu do defa to urwałem na pierwszym kółku 0,5s z PB i tyle z mojej pracy nad ustawieniami.
feels3 jest offline  
Rating: 28473 | Skill: 6.27 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 18-09-2011, 16:54   Post #3 (permalink)
Awatar Matys
 
Zarejestrowany: Feb 2010
Skąd: Lubogoszcz
Postów: 68
Świetna robota na pewno wiele osób chętnie z tego skorzysta
Matys jest offline  
Honda CRX JDM Video - I Love My Rex
http://www.youtube.com/watch?v=2wArn...el_video_title

Rating: 3369 | Skill: 6.75 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-09-2011, 19:51   Post #4 (permalink)
Awatar FisherFighter
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Skąd: Lipowa/Bielsko
Postów: 693
Co z następną częścią?

Oczywiście to^ super
FisherFighter jest offline  
Rating: 55065 | Skill: 9.91 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-09-2011, 19:52   Post #5 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
Przecież jeszcze jej nie ma, to są tłumaczenia tylko...
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-09-2011, 22:18   Post #6 (permalink)
Awatar FisherFighter
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Skąd: Lipowa/Bielsko
Postów: 693
Spoko, nawet nie wiem skąd bierzesz te teksty, które tłumaczysz i dlatego pytam.
FisherFighter jest offline  
Rating: 55065 | Skill: 9.91 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-09-2011, 22:22   Post #7 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
Na dole jest przecież wyraźnie napisane skąd
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-10-2011, 15:23   Post #8 (permalink)
Awatar asawicki
 
Zarejestrowany: Sep 2011
Postów: 47
Świetny poradnik, właśnie rozkorzeniłem dla czego miałem wrażenie, że dyfuzor zaczyna działać od pewnej wysokości (F79). Aczkolwiek dalej nie rozumiem czemu ludzie tam zalecają 2/3.6 . Myślę, że z czasem wszystko się wyjaśni
asawicki jest offline  
Rating: 1924 | Skill: 0 | OpenRating: 0
Logitech Formula Force EX
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-10-2011, 15:52   Post #9 (permalink)
Awatar thuGG
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Warszawa
Postów: 5.374
Cytat: Napisał asawicki Zobacz post
Świetny poradnik, właśnie rozkorzeniłem dla czego miałem wrażenie, że dyfuzor zaczyna działać od pewnej wysokości (F79). Aczkolwiek dalej nie rozumiem czemu ludzie tam zalecają 2/3.6 .
Tzn kto zaleca?
thuGG jest offline  
Rating: 71463 | Skill: 8.53 | OpenRating: 0
Fanatec Clubsport Wheel | Fanatec Clubsport Pedals | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-10-2011, 15:58   Post #10 (permalink)
Awatar Larus
 
Zarejestrowany: Sep 2007
Postów: 5.887
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do Larus
Twórcy moda. Tak wiem, dziwne
Larus jest offline  
Rating: 130624 | Skill: 9.47 | OpenRating: 0
Logitech DFP | Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
aerodynamika, art, opony, setup

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/art-setup-opony-aerodynamika-12963/
Dodane przez For Type Data Hits
Simracing: rFactor, rFactor2, GTR3 • View topic - Ustawienia samochodu This thread Refback 20-02-2012 16:15 3


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy