Szukaj:
PL EN ES
Polecamy




Kalendarz treningów
Nowości
Newsy - SimRacingPL

Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

The Art of Setup - Siedzisko i sterowanie.

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 20-10-2011, 11:24   Post #1 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.568
The Art of Setup - Siedzisko i sterowanie.

Wielu ludzi właściwie bez większego przygotowania rozpoczyna ściganie i nie poświęca odpowiedniej ilości czasu na najlepsze ustawienie sima pod siebie. To samo się dzieje z nową kierownicą – odpalamy trening i nagle nowa wspaniała kierownica jest gorsza niż stara, pod którą mamy wszystkie ustawienia zoptymalizowane. Wszyscy mówią o „dobrym” i „złym” FFb, jednak to nie kierownica sama w sobie jest odpowiedzialna za dobre czy złe ustawienia FFb. To symulatory w głównej mierze i ich konfiguracja odpowiada za jakość FFb. Może się dziać tak, że jedna kierownica przy zmianie symulatora lub gry będzie się zachowywać kompletnie inaczej, możliwe, że potrzeba będzie kompletnie zmienić ustawienia dla innego sima czy gry.

Przyjrzyjmy się jednej z najpopularniejszych kierownic dostępnych do simracingu – Logitech G25. Używaną możemy wyrwać na allegro za około 600zł i jeśli możemy pozwolić sobie na taki wydatek to dostaniemy kierownicę najlepszą z możliwych bez wydawania 3-4 razy więcej np. na nowego Fanateca. Z odpowiednio skonfigurowanym FFb, kątem obrotu, odpowiednim rozmieszczeniem przycisków jest to odpowiednia kierownica do prawdziwego ścigania się, bez potrzeby wydawania tysięcy na sprzęt.

Kiedy już mamy kierownicę, pierwszą rzeczą o którą musimy zadbać jest wygodna pozycja siedząca i takie rozmieszczenie pedałów, shiftera czy innych dodatków względem kierownicy, abyśmy mogli mieć wszystko w zasięgu rąk. Bez tych dwóch rzeczy będzie dość trudno wycisnąć maksimum z naszej jazdy. Ważne jest także, aby mieć wyświetlacz/monitor/TV odpowiednio duży i odpowiednio blisko, aby łatwo wyłapać w czasie jazdy ograniczenia trasy czy toru – np. aby nie zacieśniać promienia skrętu, tylko korzystać z całej szerokości toru na wejściu jak i wyjściu, ponieważ inaczej zwykle tracimy cenny czas, bez względu jak bardzo jesteśmy utalentowani.

Zwykle trzeba poświęcić nieco czasu na odpowiednie ustawienie kierownicy. Jeśli mamy możliwość zmiany kąta obrotu to warto przetestować kilka ustawień(450, 540, 720, 900), aby wybrać najlepsze, które razem z odpowiednim SL w grze da nam jak najlepsze wyczucie auta. Czasami potrzeba szybszą reakcją, aby łatwiej wyłapywać uślizgi, jednak przydała by się też duża powtarzalność, która może przyjść z większym kątem obrotu. Warto pokombinować nad czułością kierownicy – czy chcemy, aby było to 1:1 linowe, czy może sterowanie nieliniowe, w stylu układów kierowniczych Porsche? Czasami przydałoby się, aby w pierwszych 10-15 stopniach obrotu mieć mniejszą czułość, aby auto zachowywało się bardziej stabilnie na prostych, ale jednocześnie może to spowodować, że reakcja w szybkich łukach może się pogorszyć.

Pedały są bardzo ważnym elementem układanki - czy hamulec jest zbyt czuły i wydaje się zero-jedynkowy? Jeśli blokujesz koła za często zmniejsz ciśnienie w grze. Może się okazać także, że blokujesz koła tylko w końcowej fazie hamowania, więc najlepiej w początkowej fazie hamowania wciskać pedał na 100%, a później w miarę zbliżania się do zakrętu czy wierzchołka zakrętu, odpuszczać pedał(tzw. Trail-braking).


Jeśli opony podczas hamowania na prostej są na limicie swojej przyczepności i prawie, że dochodzi do zablokowania kół, wtedy na pewno podczas hamowania w zakręcie koła zablokujemy. Gdy się to stanie tracimy tą siłę hamowania co zdecydowanie pogorszy np. wejście w zakręt, czy w ogóle utrzymanie się na torze, co z kolei wpłynie na nasz końcowy rezultat. Ostatecznie powinno zawsze się być na limicie przyczepności, hamowanie, skręcanie, trakcja, zawsze, ale nigdy ponadto! Sebastian Vettel jest podstawowym przykładem takiej jazdy – jest zdolny do utrzymania auta w absolutnym limicie, ale nie więcej. Podczas przejazdu wyścigowego przekroczenie tego maksymalnego limitu poskutkuje większym i szybszym zużyciem opon, ale utrzymywanie się możliwe jak najbliżej limitu jest sposobem, aby być najszybszym i Vettel jest w stanie to robić lepiej niż ktokolwiek w Formule 1 obecnie.

„Play with the settings until you find what’s right for you.”





Original author: Toby Davis from RaceDepartment
Original article: RaceDepartment - The art of Setup (3): Seating and Steering

Hasło: srpl


Ustawienia controler.ini dla rFactor1.

Cytat:
[ Force Feedback ]
FFB Device Type="1" // Type of FFB controller: 0=none 1=wheel, 2=stick/custom, 3=rumble pad.
FFB Effects Level="3" // Number of FFB effects to use: 0=No Effects, 1=Low, 2=Medium, 3=High, 4=Full, 5=Custom.
FFB Gain="0.69655" // Strength of Force Feedback effects. Range 0.0 to 1.0.
FFB Ignore Controllers="0" // Do not use FFB on: 1=controller1, 2=controller2, 4=controller3 (or add values to ignore multiple controllers)
FFB Throttle FX on steer axis="1" // 0 = Throttle effects on throttle axis, 1 = throttle effects on steering axis.
FFB Brake FX on steer axis="1" // 0 = Brake effects on brake axis, 1 = brake effects on steering axis.
FFB steer vibe freq mult="0.07000" // Controls frequency of steering vibration. Recommended: 0.5 to 1.0, 0.0 disables steering vibration.
FFB steer vibe zero magnitude="0.03500" // Magnitude of steering vibration at 0mph (reference point).
FFB steer vibe slope="0.00000" // Slope of line defining magnitude as a function of frequency (used with FFB steer vibe zero magnitude).
FFB steer vibe wave type="0" // Type of wave to use for vibe: 0=Sine, 1=Square, 2=Triangle, 3=Sawtooth up, 4=Sawtooth down.
FFB steer force prediction="0.00100" // Time into the future that force is predicted, to help counteract wheel latency (0.0 to disable)
FFB steer force max change="100.00000" // Maximum change per second based on current difference between calculated and applied force, to help avoid jerky behavior (values under 15 or so should reduce jerkiness, 100 disables)
FFB steer force neutral range="0.00000" // Max distance from center "neutral force" location where forces are reduced to help avoid oscillation (0.0 to disable)
FFB steer force neutral function="0.00000" // Function to apply near neutral force location, in order to tune out FFB "deadzone" but keeping oscillations in check: 0.0=original, 1.0=new
FFB steer force exponent="0.70000" // Steering force output "sensitivity". Range 0.0 to infinity. 0.0 to 1.0 = higher sensitivity, greater than 1.0 = lower sensitivity.
FFB steer force input max="-11500.00000" // Recommended: 11500 (-11500 if controller pulls in the wrong direction).
FFB steer force output max="2.00000" // Maximum force output of steering force, recommendation 0.8 to 2.0
FFB steer force grip function="0.55000" // Range 0.0 to 1.0 (previous hardcoded value was 1.0) - lower values will make steering force decrease LATER as front tire grip is lost - try 0.3
FFB steer force grip weight="1.00000" // Range 0.0 to 1.0, recommended: 0.4 to 0.9. How much weight is given to tire grip when calculating steering force.
FFB steer force grip factor="0.60000" // Range 0.0 to 1.0, recommended: 0.2 to 0.6. How much of a factor the front wheel grip is on the steering weight.
FFB steer front grip fract="0.00000" // Range 0.0 to 1.0 (previous hardcoded value was 0.0), additional effect of front grip loss on steering force
FFB steer update threshold="0.00000" // Amount of change required to update steer force/vibe (0.0 - 1.0). Lower values = steering force updated more frequently = lower frame rate.
FFB steer friction coefficient="0.10000" // Coefficient to use for steering friction. Range: -1.0 to 1.0
FFB steer friction saturation="1.00000" // Saturation value to use for steering friction. Range: 0 - 1.0
FFB steer damper coefficient="0.10000" // Coefficient to use for steering damper. Range: -1.0 to 1.0
FFB steer damper saturation="1.00000" // Saturation value to use for steering damper. Range: 0 - 1.0
FFB throttle vibe freq mult="0.40000" // Scales actual engine frequency to force FFB vibration frequency. Suggested range: 0.10 to 0.50
FFB throttle vibe zero magnitude="0.09000" // Magnitude of engine vibration at 0rpm (reference point).
FFB throttle vibe slope="0.00000" // Slope of line defining magnitude as a function of frequency (used with FFB throttle vibe zero magnitude).
FFB throttle vibe wave type="0" // Type of wave to use for vibe: 0=Sine, 1=Square, 2=Triangle, 3=Sawtooth up, 4=Sawtooth down.
FFB throttle vibe update thresh="0.02000" // Amount of change required to update throttle vibe (0.0 - 1.0)
FFB brake vibe freq mult="0.90000" // Scales actual brake rotational frequency to force feedback vibration frequency.
FFB brake vibe zero magnitude="0.09000" // Magnitude of brake vibration at 0mph (reference point).
FFB brake vibe slope="0.00000" // Slope of line defining magnitude as a function of frequency (used with FFB brake vibe zero magnitude).
FFB brake vibe wave type="3" // Type of wave to use for vibe: 0=Sine, 1=Square, 2=Triangle, 3=Sawtooth up, 4=Sawtooth down.
FFB brake vibe update thresh="0.02000" // Amount of change required to update brake vibe (0.0 to 1.0)
FFB rumble strip magnitude="0.25000" // How strong the rumble strip rumble is. Range 0.0 to 1.0, 0.0 disables effect.
FFB rumble strip freq mult="0.50000" // Rumble stip frequency multiplier 1.0 = one rumble per wheel rev.
FFB rumble strip wave type="0" // Type of wave to use for vibe: 0=Sine, 1=Square, 2=Triangle, 3=Sawtooth up, 4=Sawtooth down.
FFB rumble strip pull factor="-0.70000" // How strongly wheel pulls right/left when running over a rumble strip. Suggested range: -1.5 to 1.5.
FFB rumble strip update thresh="0.05500" // Amount of change required to update rumble strip effect (0.0 - 1.0)
FFB jolt magnitude="1.30000" // How strong jolts from other cars (or walls) are. Suggested Range: -2.0 to 2.0.
Załączone Pliki
Typ Pliku: pdf The Art of Setup 3 - Siedzenie, Sterowanie.pdf (661,1 KB, 211 wyświetleń)
patryksok. jest offline  

Ostatnio edytowane przez patryksok. : 02-07-2012 - 08:27
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 01-07-2012, 20:18   Post #2 (permalink)
Awatar Hesketh
 
Zarejestrowany: Jun 2012
Skąd: Jugów
Postów: 13
Dzięki za poradnik. Naprawdę pomaga. Dziś na Virginii urwałem, aż 4 sekundy.
Hesketh jest offline  
Rating: 153 | Skill: 0 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Układ H
Odpowiedź z Cytatem
stare 02-07-2012, 01:01   Post #3 (permalink)
Administrator GT3
Awatar mastablasta
 
Zarejestrowany: Dec 2008
Skąd: Warszawa
Postów: 5.883
Patryk to może w tym artykule warto podsunąć ustawienia FFB które Lesiu kiedyś zapodał do GT [FIA GT 2010] Mod ligowy
Bo są zdecydowanie lepsze od defowych i raczej do wszystkich modów pasują (ja latam na nich we wszystkim). Ten defowy od ISI się nie nadaje. Głównie przez "luz" na kierze.
mastablasta jest offline  
Hera Koka Hasz LSD

Rating: 154822 | Skill: 8.87 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
art, setup, siedzisko, sterowanie

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

155 osób online
154 Gości
1 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy