Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

The Art of Setup - Zawieszenie

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 16-09-2011, 11:19   Post #1 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
The Art of Setup - Zawieszenie

Cały czas dostaję od ludzi pytania dotyczące setupu, głównie dlatego, że widzieli mnie na górze tabeli wyników. Zwykle dzielę się z Nimi ustawieniami, ale większości mój setup nie pasuje. Prawie zawsze odpowiadam – pracuj nad własnym setupem i pytaj o wskazówki, zamiast po prostu jeździć na setupie od kogoś innego. Styl jazdy i indywidualne preferencje zawsze będą miały wpływ na ustawienia samochodu bardziej niż coś innego, więc jest praktycznie niemożliwym, aby dzielić się setupami i wszyscy byli zadowoleni. To dlatego kierowcy z RDLMS muszą być tak elastyczni w stosunku do preferencji innych i prawie zawsze mocny zespół to zespół złożony z ludzi o podobnym stylu jazdy.

Ale jak stworzyć świetny setup? Jaka jest najlepsza droga do tego?

Za co odpowiadają poszczególne części?



Zacznijmy od oczywistego. Wyjaśniłem wcześniej jak rozwijać setup, ale powiedzmy, że zaczynasz od zera. Większość ludzi popełnia błąd pracując nad setupem z czyjąś pomocą, słuchając kogoś innego co zmienić aby „ulepszyć” ustawienia i „przyspieszyć” auto. Z mojego doświadczenia wynika, że nie istnieje coś takiego jak „szybszy” setup. Ustawienie auta to, głównie, znalezienie odpowiedniego balansu między podsterownością, a nadsterownością we wszystkich trzech etapach przejścia zakrętu – wejście w zakręt, utrzymanie auta w zakręcie i wyjście. Ustawienie auta jest to bardziej „naprawą problemów” aniżeli „przyspieszeniem” go. Bardziej stabilny i łatwiejszy w prowadzeniu setup to jest to czego szukasz jako kierowca – jak to znajdziesz wtedy możesz cisnąć bardziej bo czujesz się pewniej z autem i stąd biorą się lepsze czasy okrążeń. Jeśli jesteś 3s za stawką to w 99 przypadkach na 100 jest to Twoja wina.

Spójrzmy w pierwszej kolejności na zawieszenie. Jest to najbardziej kluczowa część ustawień i decyduje o tym jak auto zachowuje się w wolnych, średnich i szybkich łukach, w fazie wejścia w zakręt jak i w fazie przejeżdżania przez sam zakręt jak i na wyjściu. Wpływa na zużycie opon jak i balans hamulców. To jest miejsce od którego powinieneś zacząć rozwijanie swoich ustawień. Po pierwsze musisz się przejechać na standardowych ustawieniach. Jeśli Twoje auto produkuje docisk(skrzydła etc) to ustaw je na jak najniższe możliwe ustawienia. Zmieniasz mechaniczną przyczepność auta i czasami problem z przyczepnością mechaniczną może być maskowany przez aerodynamikę.

Trudno jest urwać czas przez ustawienia zawieszenia, ale łatwiej jest zmienić balans auta na taki pasujący Twojemu stylowi jazdy. TY jesteś jedynym od którego zależy czas okrążenia, setup nie decyduje o tym czy poprawisz swój czas. Zawieszenie jest trudnym zagadnieniem do zrozumienia, ale jeśli raz je zrozumiesz, później nie będziesz robił bezsensownych zmian licząc na to, że coś poprawią.

Pierwszą rzeczą którą powinieneś przetestować są stabilizatory(Anti-roll bars, ARB). To znaczy ustawienie maksymalnej twardości dla przedniego stabilizatora i zobaczenie jaki efekt to dało robiąc kilka okrążeń. Następnie ustawienie minimalnej twardości stabilizatora z przodu i znów zrobienie kilku kółek. To samo z tylnym stabilizatorem. Po kilku okrążeniach zrozumiesz jak ARB wpływają na dynamikę auta podczas pokonywania zakrętów. To nie znaczy, że masz ustawiać zawsze „na kamień” stabilizatory, ale teraz będziesz wiedział jak wpływają one na auto. Następnie powinieneś przetestować twardość sprężyn(Spring stiffness) i zrobić dokładnie to samo co ze stabilizatorami(najpierw przód, później tył, max, min). Generalnie bardziej miękkie stabilizatory/sprężyny oznaczają, że auto wolniej osiąga swój limit i utrzymuje go, jest też mniej czułe, ale w zamian otrzymujesz większą powtarzalność i granica przyczepności nie będzie osiągana tak nagle. W większości przypadków mamy nieco więcej przyczepności przy bardziej miękkim zawieszeniu.

Ustawienia Bump(uderzenia) i Rebound(odbicia) wiążą się z tym jak auto reaguje na nierówności(Rebound jest to wyciągnięcie, Bump - kompresja). Jeśli mamy dużo wysokich krawężników i nierówną nawierzchnię wtedy dążymy do miękkich ustawień, aby opona pozostawała w kontakcie z nawierzchnią łatwiej, wynikiem jest lepsza trakcja i łagodniejsze zachowanie się auta podczas atakowania krawężników. Miękkie ustawienia dają także tendencję do obniżenia nieco prędkości w zakręcie, więc ustawienia są do dostosowania. Ustawienia „fast” są związane z krawężnikami i innymi szybkimi zmianami w kompresji zawieszenia, ustawienia „slow” wiążą się z balansem całego nadwozia podczas hamowania i przyspieszania.

Następnie zajmiemy się „camber'em” i „caster'em”. Camber jest to kąt nachylenia kół na płaszczyźnie pionowej – ujemny to taki gdzie góra kół kieruję wewnątrz auta, natomiast dodatni to taki gdzie góra kół kieruję się na zewnątrz auta. Właściwie prawie nigdy nie dążymy do cambera ustawionego dodatnio(wyjątkiem są owale) i negatywne nachylenie kół jest prawidłowe. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że jeśli auto skręca, nadwozie przechyla się w kierunku zewnętrznych kół, powodując, że także opona się nachyla. Z ujemnym nachyleniem koła opona nachyla się stykając się z nawierzchnią większą powierzchnią co przekłada się na większą przyczepność w zakręcie. Ustawiając maksymalny camber zwiększa się przyczepność, ale zwiększa się także zużycie opon i temperatura. Prawie zawsze dla aut RWD ustawia z przodu 50% większe nachylenie niż z tyłu, ponieważ z większym camberem otrzymujesz większą przyczepność poprzeczną, jednak mniejszą przyczepność wzdłużną, co przy dużym nachyleniu kół napędowych może objawiać się gorszą trakcją przy przyspieszaniu. Bardziej miękkie sprężyny i stabilizatory oznaczają, że auto bardziej się nachyla, więc także większe nachylenia kół jest potrzebne w takich sytuacjach.

Zwiększenie „caster”(kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) zmniejsza stabilność podczas jazdy po prostej, ale zwiększa możliwość szybszego wejścia w zakręt powodując, że auto jest bardziej czułe na ruchy kierownicą. Powoduje także, że kierowanie wymaga większej siły i zmniejsza czucie z przednich opon. Jeśli masz problemy w początkowej fazie wejścia w zakręt zwiększenie castera może pomóc. Większy caster zwiększa lekko zużycie na przednich kołach i powoduje, że faza wejścia w zakręt jest mniej powtarzalna w związku z tym iż razem z większym casterem przy skręcaniu zwiększa się także camber, więc największą różnicę można zauważyć używając dużego steering lock'a. Są lepsze metody sprawienia, aby auto było bardziej czułe na ruchy kierownicą niż zwiększenie castera, np. twardsze sprężyny z przodu, co wykluczy wady związane ze zbyt agresywnie ustawionym casterem, ale także może „magicznie” sprawić, że czasy okrążeń się poprawią, szczególnie podczas kwalifikacji.

W końcu mamy ustawienia zbieżności, toe-in i toe-out. Generalnie zaczynamy z neutralnymi ustawieniami i dodajemy toe-out(ujemny toe-in) z przodu. Toe-out jest to takie ustawienie koła, że gdy auto porusza się do przodu, przednie koła są rozbieżne. Pomyśl o tym jak o swoich stopach gdy masz je równolegle do siebie i obracasz je dużymi palcami do zewnątrz – to jest toe-out. Powodem dla którego to ustawiamy jest to, że auto ma jakąś szerokość i kiedy skręcamy wewnętrzne koło zakreśla ciaśniejszy łuk niż koło zewnętrzne. Trudność polega na tym, aby znaleźć odpowiedni balans pomiędzy zmniejszeniem zużycia opon w czasie skręcania(aby wewnętrzne koło się nie zdzierało za mocno) oraz w czasie jazdy po prostej(aby obydwa koła się nie zdzierały nadmiernie). Przez zwiększenie rozbieżności pz przodu można znaleźć jeszcze nieco przyczepności, ale zwiększy to bardzo zużycie opon. Jeśli auto jest tylnonapędowe zwiększenie toe-in z tyłu może pomóc z trakcją, ale z drugiej strony lepiej zostawić łagodne ustawienie, aby zminimalizować zużycie opon. Na pewno nie chcesz ustawiać toe-out z tyłu, spowoduje to katastrofalną trakcję.

W następnym artykule przyjrzę się hamulcom, aerodynamice, ciśnieniu opon, dyferencjałowi, wysokości zawieszenia i wyciągnięciem tego co najlepsze z Twojej kierownicy!





Original author: Toby Davis from RaceDepartment
Original article: RaceDepartment - The art of setup (1): suspension

Hasło: srpl
Załączone Pliki
Typ Pliku: pdf The Art of Setup 1 - Zawieszenie.pdf (602,2 KB, 304 wyświetleń)
patryksok. jest offline  

Ostatnio edytowane przez patryksok. : 17-09-2011 - 16:08
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:13   Post #2 (permalink)
Awatar KeyBi
 
Zarejestrowany: Jun 2007
Skąd: Kostrzyn nad Odrą
Postów: 485
Patryk sam tłumaczyłeś? Bardzo dobre tłumaczenie. Czytałem to po angielsku, ale mimo wszystko po polsku bardziej zrozumiałem. Świetna robota!

A część drugą masz zamiar również przetłumaczyć, bo już jest dostępna?
KeyBi jest offline  
Rating: 4365 | Skill: 3.64 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:16   Post #3 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
Sam tłumaczyłem. Część druga pewnie jutro będzie na SRPL lub dzisiaj późnym wieczorem.
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:22   Post #4 (permalink)
Mah
Awatar Mah
 
Zarejestrowany: Sep 2009
Skąd: Opole
Postów: 1.748
A może zrobiłbyś pdf-a do pobrania?
Mah jest offline  
Rating: 3867 | Skill: 3.11 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:45   Post #5 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
PDF dodany w pierwszym poście.
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:52   Post #6 (permalink)
Administrator
Awatar BzYczek
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Racibórz
Postów: 7.155
Można to było ładniej sformatować w tym pdfie ale i tak dzięki za tłumaczenie co prawda mi się nie przyda ale nowi na pewno skorzystają.



EDIT@Dół: Świetnie
BzYczek jest offline  
MSI Z77-G45|i5 3570K@4,5|Macho 120|Corsair Vengeance 8GB|Gigabyte Radeon HD 7970 OC 3GB
3xDell U2312HM|HDD1TB|Plextor M5P 128GB|Corsair HX80 +Gold 650W|Laptop Acer 5930G

F E E L the S T I N G


Rating: 78964 | Skill: 10.60 | OpenRating: 0
| Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 13:57   Post #7 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
BzYczek, jak pobiorę co trzeba to zrobię lepszą wersję
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 20:21   Post #8 (permalink)
Administrator F1
Awatar dracon
 
Zarejestrowany: Sep 2005
Skąd: Wieluń / Łódź
Postów: 4.346
Patryk pamietaj zeby na koncu, jako ostatni rozdzial poradnika, zrobic dzial pt. "Jak skutecznie wysepic set od aliena" Ten dzial pewnie bedzie mial najwiecej odwiedzin
dracon jest offline  
"To finish first, first you have to finish" - Juan Manuel Fangio

YouTube - orangeDracon

Rating: 101690 | Skill: 4.37 | OpenRating: 129
Logitech G25 | Logitech G25 | Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 20:44   Post #9 (permalink)
Awatar FisherFighter
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Skąd: Lipowa/Bielsko
Postów: 693
Patryk no pięknie poprostu. Ile przewidujesz części?
FisherFighter jest offline  
Rating: 55065 | Skill: 9.91 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-09-2011, 20:52   Post #10 (permalink)
Awatar patryksok.
 
Zarejestrowany: Jul 2009
Skąd: Lublin.
Postów: 3.585
Tyle ile zostanie napisane przez Tobiego.
patryksok. jest offline  
Rating: 16913 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
art, setup, zawieszenie

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/art-setup-zawieszenie-12960/
Dodane przez For Type Data Hits
Simracing: rFactor, rFactor2, GTR3 • View topic - Ustawienia samochodu This thread Refback 20-02-2012 16:15 3


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy