Szukaj:
PL EN ES
Polecamy




Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Boksy - wjazd/wyjazd

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 25-06-2010, 20:00   Post #1 (permalink)
Awatar szostol
 
Zarejestrowany: Apr 2007
Postów: 3.059
Boksy - wjazd/wyjazd

1. Wstępu słów kilka

Kolejny rozdział w podręczniku szkoły jazdy SimRacingPL. Tematem jest poprawny wjazd do aleji serwisowej oraz jej opuszczenie - czynności banalne z którymi jednak czasami zdarzają się problemy. Dlatego w tej części "Szkoły" postaram się to pokrótce opisać.



2. Początków początki

Strefa boksów rozdzielona jest na 2 części - alejkę (ang. pit lane) oraz boksy. Alejka służy do poruszania się w strefie boksów. Oznacza to także zakaz przejazdu przez boksy innych zespołów.

W skład boksów mogą należeć garaże ale przede wszystkim są to miejsca obsługi pojazdów w trakcie sesji.

Boksy służą przede wszystkim do obsługi technicznej pojazdu. Ze strefy boksów wyjeżdża się na tor w trakcie każdej sesji oraz zjeżdża po zakończeniu jazdy.
W trakcie wyścigu korzysta się z boksu w celu wymiany opon, tankowania lub drobnych napraw.

W trakcie wyścigu alejka służy także jako miejsce wykonania kary. Znane są 2 rodzaje takich kar:
- przejazdu przez boksy (ang. Drive Through)- należy przejechać alejką
- przejazdu przez boksy z zatrzymaniem (ang. Stop & Go) - należy się zatrzymać w wyznaczonym miejscu na określony czas.
W trakcie wykonywania kary nie wolno wykonywać czynności związanych z obsługą techniczną pojazdu.



3. Poruszanie się w strefie boksów

Na wszystkich współczesnych torach wyścigowych prędkość w strefie boksów jest ograniczona. Ograniczenie to może być inne na każdym z obiektów oraz w każdej serii wyścigowej.
Ograniczenie prędkości w strefie podczas może różnić się podczas różnych sesji, dlatego należy zapoznać się z lokalnie panującymi przepisami podczas treningu offline aby nie przeszkadzać innym zawodnikom.

Poruszając się w strefie boksów kierowca, pod groźbą kary, nie może przekroczyć ustalonej maksymalnej prędkości.
Aby to ułatwić, wyścigowe auta w niektórych seriach są wyposażane w ogranicznik prędkości. Właściwie jest to ogranicznik obrotów współpracujący ze skrzynią biegów. Uniemożliwia on jazdę z prędkością wyższą niż dozwolona jednak nie zahamuje, jeśli auto jedzie szybciej.
Angielska nazwa tego urządzenia to RPM Limiter lub Speed Limiter.

Limiter należy używać w strefie boksów, pamiętając o jego włączeniu bezpośrednio przed wjazdem do alejki i wyłączeniu podczas jej opuszczania. Gdy limiter jest włączony, wystarczy trzymać wciśnięty pedał gazu aby jechać z maksymalną dozwoloną prędkością.

UWAGA niektóre samochody nie posiadają ogranicznika prędkości, w związku z tym utrzymanie odpowiedniej prędkości spoczywa na naszej prawej nodze


Pojazdy mogą przemieszczać się tylko za pomocą alejki. Niedozwolona jest jazda po polach obsługi pojazdów. Do swojego boksu zjeżdża się z alejki w bezpośredniej jego bliskości. Także wyjeżdżając z boksu należy zając miejsce na alejce nie wjeżdżając na sąsiednie pola obsługi.

Po alejce auta poruszają się jeden za drugim. W przypadku oczekiwania na otwarcie wyjazdu ze strefy boksów, auta mają się ustawić "gęsiego". W żadnym przypadku obok siebie (w rzędach).
Należy też zachować ostrożność biorąc na uwagę stan opon. Zwykle są one bądź zużyte albo świeże-niedogrzane


W strefie boksów obowiązuje zakaz wyprzedzania przy czym pierwszeństwo mają pojazdy poruszające alejką. W takim przypadku auta wyjeżdżające z boksów muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się alejką. Nie stosowanie się do tego, może skończyć się tak:



Wjazd/Wyjazd z Pit-Stopu: Ku przestrodze


4. Wjazd do strefy boksów

Do strefy boksów wjeżdżamy przystosowanym to tego zjazdem. Jeżeli zjazd wyznaczają linie na nawierzchni toru wyścigowego należy się do nich w miarę możliwości stosować. Wprawdzie samo przekroczenie tych linii zwykle nie będzie karane (warto sprawdzić czy w tej w której chcesz startować jest to dozwolone), jednak takie zachowanie może w szczególnych przypadkach powodować zagrożenie na torze.

Wjechać do alejki można jedynie „na zielonym”. Za wjazd do strefy w momencie gdy u wjazdu świeci się czerwone światło zostanie nadana kara. W szczególnych przypadkach mechanicy nie obsłużą pojazdu.

Linię rozpoczynającą alejkę przekraczamy już z prędkością wcześniej określoną przez regulamin/symulator dla danej serii bądź toru.

Jeśli zjeżdżamy w celach technicznych (wymiana opon, tankowanie, naprawa), należy nasz zamiar zasygnalizować technikom wcześniej, poskutkuje skróceniem czasu spędzonego w pit-stopie. Po chwili zostaniemy poinformowani o gotowości załogi komunikatem „Crew is ready for pit-stop” (rFactor) bądź innym o takim samym znaczeniu w zależności od symulatora.

Istnienie tej funkcji jak również minimalny czas do zjazdu jest zależny od symulatora i serii wyścigowej.

W przypadku symulatora rFactor czynności jakie mają wykonać mechanicy określamy podczas jazdy, zmieniając odpowiednie parametry na HUDzie. Jeżeli zostaliśmy ukarani karą Stop & Go, również tam wybieramy chęć odbycia jej podczas danego zjazdu. Natomiast jeśli chodzi o platformę Race07, przed wyścigiem ustalamy preset a następnie niektóre czynności można zmienić będąc już w alejce. Każdy pistop należy potwierdzić!



Film Instruktażowy: Wjazd do Pit-Stopu


5. Wyjazd ze strefy boksów

Zabrania się wyjazdu ze strefy boksów jeśli przy wyjeździe z alejki świeci się czerwone światło.

Jeśli na wyjeździe ze strefy alejka jest przedłużona liniami, wyznaczają one tor, którego pojazd nie może opuścić. Za przekraczanie, a nawet najeżdżanie linie kierowca może spodziewać się kary.


O ile w strefie boksów obowiązuje ograniczenie prędkości i kiedy auto już z niej wyjedzie może od razu zacząć zwiększać prędkość i tak porusza się na większości torów wolniej niż auta jadące obecnie po torze. Wobec tego kierowca wyjeżdżając z pitów musi zachować szczególną ostrożność aby nie przeszkodzić zawodnikom ścigającym się po torze.
Jeśli po wyjeździe obecność auta włączającego się do wyścigu wymusiłaby na nadjeżdżających kierowcach zwolnienie większe, niż wynika to z konfiguracji toru lub prowadzenia walki o pozycję, kierowca prowadzący dołączający się pojazd jest zobowiązany przepuścić nadjeżdżające pojazdy.

W ramach przestrzegania powyższego przepisu, sposób wyjazdu z pitów może być i elementem taktycznym. Prawidłowe zajęcie pozycji przed nadjeżdżającym autem w trakcie wyścigu może dać zysk czasu lub pozycji. W trakcie kwalifikacji można zająć miejsce przed lub za nadjeżdżającym autem, w zależności od tego czy jest ono prowadzone przez szybszego czy wolniejszego kierowcę.



Film Instruktażowy: Wyjazd z Pit-Stopu


6. Wykonanie

Artykuł – szostol, MaXyM
Materiały – szostol
Konsultacja ws. Race07 –Qbekbear
Korekta - McLaren, SebaOnePL
szostol jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 29-10-2012 - 17:36
Rating: 15411 | Skill: 5.75 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2010, 01:37   Post #2 (permalink)
Awatar LuuuuuKaS
 
Zarejestrowany: Mar 2010
Skąd: Radzymin
Postów: 168
fajny materiał, fajnie opracowane i wykonane,
pzdr!
LuuuuuKaS jest offline  
Rating: 23455 | Skill: 4.95 | OpenRating: 288
Thrustmaster T500 RS | Frex Shift+ | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2010, 08:24   Post #3 (permalink)
Awatar KSPEED
 
Zarejestrowany: Dec 2009
Skąd: Grybów
Postów: 238
Nareszcie się ktoś za to zabrał, może przynajmniej trochę mniej będzie dziwnych zachowań w Pitach.

I przy tym mniej kłótni.
KSPEED jest offline  
Rating: 725 | Skill: 2.15 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2010, 13:56   Post #4 (permalink)
Awatar ChudY
 
Zarejestrowany: Feb 2010
Skąd: Rzepin
Postów: 926
Bardzo dobrze że taki artykuł powstał, bardzo dobrze przygotowany
ChudY jest offline  
Rating: 21682 | Skill: 5.61 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2010, 15:35   Post #5 (permalink)
Awatar szostol
 
Zarejestrowany: Apr 2007
Postów: 3.059
Pozwoliłem sobie wprowadzić drobne korekty językowe wedle wskazówek Seby Warto zasygnalizować iż w artykule sporo poprawek wprowadzili MaXyM i McLaren
szostol jest offline  
Rating: 15411 | Skill: 5.75 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 05-07-2010, 04:20   Post #6 (permalink)
Administrator Portalowy
Awatar Zinho
 
Zarejestrowany: May 2010
Skąd: Växjö
Postów: 7.561

rF2 Megane Trophy 2016 I

Bardzo Ciekawy artykuł poparty świetnymi filmikami, dobra lekcja! Tylko jak do jasnej ciasnej mam w bolidzie lv0 mrugnąć światłami [sic] i wyłączyć ogranicznik [SIC!] przy wyjeździe z pit-lane?
Zinho jest offline  
Rating: 104795 | Skill: 9.48 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 05-07-2010, 14:27   Post #7 (permalink)
Awatar Tochiro
 
Zarejestrowany: Jun 2009
Skąd: Gdańsk
Postów: 12
True True. Ale widzę, że wciąż mało ludzi się z nim zaznajomiło. Notoryczne wyprzedzanie, wjeżdżanie w tył i przepychanki przy światłach potrafią zdenerwować.
Tochiro jest offline  
Rating: 63 | Skill: 0 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2012, 19:24   Post #8 (permalink)
Awatar Kuba Sas
 
Zarejestrowany: Nov 2011
Postów: 274
Cytat: Napisał szostol Zobacz post
[B]4. Wjazd do strefy boksów

[JUSTIFY]Do strefy boksów wjeżdżamy przystosowanym to tego zjazdem. Jeżeli zjazd wyznaczają linie na nawierzchni toru wyścigowego należy się do nich w miarę możliwości stosować. Wprawdzie samo przekroczenie tych linii nie będzie karane, jednak takie zachowanie może w szczególnych przypadkach powodować zagrożenie na torze.
Pogrubiłem ten fragment celowo, bo właśnie dostałem +30 sek w swoim pierwszym weekendzie wyścigowym bo przkroczyłem linie na zjeździe.


Cytat: Napisał Tochiro Zobacz post
True True. Ale widzę, że wciąż mało ludzi się z nim zaznajomiło.
Mój przykład pokazuje, że dokładne zaznajomienie się również nie daje gwarancji niczego.
Kuba Sas jest offline  
Rating: 10842 | Skill: 12.13 | OpenRating: 0
Logitech DFP | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2012, 19:55   Post #9 (permalink)
Administrator WTCC
Awatar kobe
 
Zarejestrowany: Jul 2008
Skąd: Poznań
Postów: 2.328
pierniczysz bzdury jak malo ktory, co ma wspolnego ogolny poradnik dla poczatkujacych z regulaminem obowiazujacym w konkretnej lidze
kobe jest offline  


http://wcs.iracing.com/player/marcin-skrzypczak/

Kiera ze STARA | Hamowanie: na ręcznym | Zmiana biegów: pilotem

Rating: 215003 | Skill: 16.07 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2012, 20:12   Post #10 (permalink)
Super Moderator
Awatar Dmnick
 
Zarejestrowany: Jun 2011
Skąd: Kraków
Postów: 4.094
Cytat: Napisał kobe Zobacz post
pierniczysz bzdury jak malo ktory, co ma wspolnego ogolny poradnik dla poczatkujacych z regulaminem obowiazujacym w konkretnej lidze
+1


Niestety nie masz racji Kuba.
Dmnick jest offline  
Zalman Z3 Plus | Win 7 x64 | AMD Phenom II x4 965@3,7GHz@Zalman CNPS14x | ASRock 970 Pro3 | AMD Radeon 6950@6970 2GB | Kingston KHX1600C9D3B1RK2/8GX 8GB| Tacens Radix V 650V | Creative Xtreme Music | Superlux HD 681 | Logitech DFGT | Saitek X52 | Saitek Cyborg Evo | Steelseries Rival |







Rating: 16581 | Skill: 6.74 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
boksy, wjazd or wyjazd

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/boksy-wjazd-wyjazd-9813/
Dodane przez For Type Data Hits
Liga F1 Challenge na modzie F1 Mania 2010 This thread Refback 18-11-2010 18:59 15


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

147 osób online
146 Gości
1 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy