Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Dublowanie

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 14-10-2007, 17:58   Post #1 (permalink)
Member
Awatar MaXyM
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Praha, Czech Rep.
Postów: 29.953
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do MaXyM
Dublowanie

Jak w każdym sporcie i tu spotkamy lepszych i gorszych zawodników. Ale podział można też przeprowadzić na szybszych i tych co jeżdżą wolniej. Jeden podział nie wyklucza drugiego. Za to różnice w czasach okrążeń przekładają sie na zmianę pozycji aut na torze względem siebie.
  1. Kontrolery w simracingu
  2. Flagi w wyścigach samochodowych
  3. Wyjazdy poza tor
  4. Twój pierwszy wyścig - przygotowania i start
  5. Hamowanie
  6. Techniki pokonywania zakrętów
  7. Zachowanie samochodu - w jaki sposób je zinterpretować
  8. Zjazd/wyjazd z boksu
  9. Strategia postojów
  10. Bezpieczny powrót na tor
  11. Dublowanie
  12. Wychodzenie z uślizgów/poślizgów
  13. Sposoby przeprowadzenia ataku
  14. Jak sprawnie obronić swoja pozycje
  15. Ocena sytuacji na torze
  16. Odporność psychiczna
  17. MoTeC - analiza i porównanie danych
  18. Jak dopasować setup do swojego stylu jazdy

1 Wstęp


Jak w każdym sporcie i tu spotkamy lepszych i gorszych zawodników. Ale podział można też przeprowadzić na szybszych i tych co jeżdżą wolniej. Jeden podział nie wyklucza drugiego. Za to różnice w czasach okrążeń przekładają sie na zmianę pozycji aut na torze względem siebie.

W wyścigach, tak w rzeczywistości jak i w simracing’u zdarza się – i nie należy to do rzadkości - że widzimy zawodnika przed sobą, odjeżdżającego nam z okrążenia na okrążenie, gdy po iluśtam okrążeniach pojawia sie on także w lusterku. Oznacza to że już za chwilę będziemy świadkami dublowania.




Wideo 1

W tym rozdziale wyjaśnimy co to jest dublowanie a także przedstawimy na podstawie kilku typowych sytuacji jak należy się zachowywać w takiej sytuacji.
Dublowanie jest to manewr wyprzedzania, w którym kierowca wyprzedzający ma na koncie więcej okrążeń niż kierowca wyprzedzany. Jak się to może stać? Generalnie, są dwie sytuacje, które mogą to tego doprowadzić. Jednak we wszystkich przypadkach podstawowym założeniem jest, że mamy do czynienia z zamkniętym torem na którym się jeździ wiele okrążeń podczas jednego wyścigu.
Na pierwszym miejscu przychodzi na myśl sytuacja, gdy jedno auto jest szybsze od drugiego. Na tyle szybsze, że podczas trwania wyścigu jest zdolne nadrobić całe okrążenie nad drugim autem, pojawiając się za jego plecami.
Uwaga! Należy pamiętać że nie musi być to spowodowane różnicą w umiejętnościach kierowców. W niektórych seriach wyścigowych, do wyścigu dopuszczane są auta różnych klas. Przykładową serią niech będzie FIA GT w której startuja klasy GT1 i GT2 równocześnie. Podobnie będzie w wyścigach długodystansowych, jak na przykład LeMans 24H. Tu startuje nie tylko dużo więcej klas, ale jest większe zróżnicowanie co do osiągów aut. Staje się więc naturalnym, że słabsze auta będą dogonione i wyprzedzone przez te szybsze. I to wielokrotnie podczas wyścigu.

Druga sytuacja może powstać na skutek różnych strategii zjazdów do boksu, czy zjazdów niezaplanowanych z powodu narzuconych kar czy odniesionych uszkodzeń. Każdy zjazd do boksu zabiera dość dużo czasu w porównaniu z czasem okrążenia. Wraz z naprawą pobyt w strefie boksów może zająć nawet ponad minutę. W tej sytuacji bardzo łatwo może dojść do sytuacji, w której przeciwnik, z którym przed chwilą walczyliśmy o pozycję, nadrobił jedno okrążenie.


2 Zachowanie dublującego


Ten akapit miał być początkowo umieszczony po opisie zachowania dublowanego. Ale doszedłem do wniosku, że nikt by go nie przeczytał. Już widzę uśmiech niektórych. „Jaki to problem: gaz do dechy, światła, wycieraczki, klakson, a gdy ten wolniejszy nie ustępuje – do piachu z nim”.

No niestety tak kolorowo nie jest. I już nie raz sędziowie mieli co robić, oceniając podobne zdarzenia.

Należy ciągle pamiętać, że to wyprzedzający jest tym co stwarza potencjalne zagrożenie. To on musi znaleźć dogodny moment na manewr i to on jest odpowiedzialny za jego bezpieczne przeprowadzenie. W końcu, to on widzi wszystko z przodu w przeciwieństwie do wyprzedzanego, którego świat z tyłu jest zamknięty w parunastu centymetrach kwadratowych lusterka wstecznego. Dotyczy to także dublowania, które jest niczym innym jak wyprzedzaniem innych pojazdów na torze. Z tym jednak zastrzeżeniem, że dublowany ma obowiązek jak najszybciej ustąpić. I tu uwaga do dublujących

przepuścić jak najszybciej nie oznacza przepuścić natychmiast

Dlatego jeśli dublowany nie odpuszcza, nie należy atakować go... w bagażnik. Możliwe, że dublujący ma problem z autem i w tym miejscu toru nie może odpuścić. A możliwe że po prostu nie wie kto jest za nim, a koledzy z zespołu nie kwapią się go o tym poinformować drogą radiową.

Wróćmy więc do pytania: jak dublować.
W wielu seriach wyścigowych pozostawiono autom ich „przyrodzone” wyposażenie jakim są przednie światła. W niektórych autach montowane są także światła stroboskopowe, lepiej widoczne w lusterku. Świateł tych można, a nawet należy używać w celu poinformowania kierowcy o chęci dublowania. Klipy Wideo 1 i Wideo 2 ukazują jak kierowców serii GT1 dublujących auta serii GT2.



Wideo 2

Tu druga uwaga:
nie sygnalizujemy światłami siedząc komuś na ogonie, tym bardziej będąc w zakręcie.

Powód jest prosty. Kierowca przed nami tych świateł po prostu nie zauważy. Chodzi tu o wsteczne pole widzenia jakim on dysponuje. A także o kąt między promieniem światła, który jest styczny do łuku zakrętu, nijak nie chcąc się wygiąć tak, aby wpaść przez tylna szybę do poprzedzającego auta. Rysunek 1 ukazuje sytuację gdy dublujący próbuje sygnalizować światłami chęć dublowania już w zakręcie. jak widać kierowca pojazdu dublowanego ma małe szanse zobaczyć światła w lusterku wstecznym. Tym bardziej że na pewno koncentruje się na tym aby przeżyć kolejny zakręt.



Obrazek 1

Zaś kolejna ilustracja - obrazek 2, ukazuje ustawienie dwóch aut względem siebie pod względem odległości. Ponieważ światła pojazdów nie są ustawiane aby informowały o swej pozycji pojazdy latające, wiązka światła rozchodzi się co najbardziej poziomo i w dół. Z tego tez powodu, kierowca auta poprzedzającego nie ma szans widzieć światła auta jadącego z tyłu, jeśli odległość między autami jest zbyt mała.
Z tego też powodu ostrzegać o nadjeżdżaniu i chęci dublowania należy wystarczająco wcześnie.



Obrazek 2

Ponadto miganie światłami wymaga oderwania przynajmniej jednego palca i położenia go na przycisku. W zakrętach może być to niebezpieczne i mimo wiary w umiejętności, może doprowadzić do nieczekanych rezultatów.

Tak więc ostrzegać światłami należy z pewnej odległości, dzięki której dublowany sygnały zauważy, będzie mógł sie odpowiednio ustawić, umożliwiając dublującemu przeprowadzenie manewru wyprzedzania.


3 Zachowanie dublowanego.

Podstawową regułą we wszystkich sportach jest zachowanie się fair. Żeby było nam łatwiej być ‘fair’, organizacje sportowe piszą regulaminy, w których regulują różne aspekty – na przykład kary za niesportowe zachowanie.

Kolejną zasadą, które regulaminy wyścigów samochodowych wprowadziły, jest machanie kolorowymi flagami (szczegółowy opis flag stosowanych w wyścigach samochodowych). W naszym przypadku interesującym kolorem jest niebieski. Kierowca widzący niebieską flagę powinien zwrócić uwagę na na sytuację za jego autem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa pojazd podążający za nim jest na pozycji dublującego.



Obrazek 3
Istnieją trzy podstawowe zasady, którą powinien przestrzegać dublowany:

- nie walczyć z dublującym
- nie powodować spowolnienia dublującego
- umożliwić dublującemu jak najłatwiejsze wyprzedzenie

Założenia te wynikają z prostego stwierdzenia: jeśli ktoś był w stanie cię dogonić, nadrabiając okrążenie, jest na tyle szybki, że i tak cię prędzej czy później wyprzedzi. Jednak blokując go stworzysz dodatkowe i niepotrzebne zagrożenie. Powstrzymując go i tak nie zmienisz swojej pozycji bo i tak tracisz co najmniej jedno okrążenie. Jeśli jednak blokujesz z innych powodów, na przykład w celu ułatwienia innemu zawodnikowi z zespołu zyskać czas, zostanie to zaklasyfikowane przez komisję sędziowską jako niesportowe zachowanie i na pewno zostaniesz ukarany.

Należy jednak pamiętać, że niebieska flaga nie oznacza konieczności natychmiastowego przepuszczenia. Raczej informuje o zaistniałej sytuacji, zostawiając realizację na kierowcy. Dlaczego? Dlatego, że sytuacje na torze nie zawsze są jednoznaczne. Flaga może być pokazywana komuś innemu, machający mógł się pomylić lub machać swojej koleżance na trybunach. W szczególności mogła zaistnieć sytuacja, w której mimo, że mamy za sobą kogoś na pozycji dublującego, to jesteśmy w stanie jechać szybciej by po chwili zostawić go „w tyle”. Taka sytuacja może sie zdarzyć po wyjeździe z boksów, gdy kandydat na dublowanego wyjeżdżając z boksów dostał się wprost przed innego kierowcę, który tym zyskał status dublującego. Prawdopodobnie pierwszemu kierowcy będzie pokazana niebieska flaga. Jednak w przeciwieństwie do auta za nim, jego auto ma założone nowe ogumienie, dzięki czemu po krótkiej chwili jest w stanie oddalić się na odległość niepowodującą spowolnienia jazdy auta z tyłu.

Jeśli jednak kierowca dublowany jest wolniejszy musi przepuścić auta nadjeżdżające z tyłu.
Jak każdy manewr wyprzedzania i ten należy do jednych z najtrudniejszych. Szczególnie ze mamy zwykle do czynienia z dużymi różnicami prędkości i specyfikacji aut (różne drogi hamowania, prędkości w łukach etc) a może nawet różnymi umiejętnościami kierowców.


3.1 Jak dać sie zdublować

Przede wszystkim należy to wykonać w sposób bezpieczny. W miarę możliwości należy się starać nie spowodować konieczności zwalniania dublującego. Z drugiej zaś strony przepuszczać nie należy pochopnie. Panicznie uciekanie na trawę, zwalnianie w zakrętach, wciskanie hamulca na prostych gdy dublujący „siedzi na ogonie” to nie są te poprawne rozwiązania. To nie jest żart. Niedoświadczeni kierowcy właśnie tak sie często reagują, powodując groźne sytuacje, często kończące się wypadkiem.

Przepuszczanie należy brać jako jeden z taktycznych elementów, które się składają na wyścig. O ile inicjatywa należy do dublowanego, ma on szansę nie stracić zbyt dużo czasu. Jeśli rozegra to źle, w najlepszym wypadku straci tylko czas. Gorzej jeśli straci pozycję czy doprowadzi do kolizji. Okazuje się więc że dać sie zdublować to nie jest taka łatwa sprawa. Należy umieć szybko ocenić sytuację i optymalnie wykorzystać konfigurację toru. W tym celu dobrze jest śledzić stale kto jest za plecami. Umożliwi to wczesne przygotowanie do manewru dublowania.

Nie należy jednak zbyt długo z tym "przygotowywaniem taktyki". Można tym rozwścieczyć szybszego kierowcę. Gdyż weźmiemy pod uwagę, że uderzenia w tył są bardziej niebezpieczne, łatwo wyciągnąć wniosek, iż nie warto drażnić wilka.

Proponuję także zapoznać się z kilkoma sposobami na wykonanie manewru przepuszczenia. O ile w rzeczywistości będą one mocno uzależnione od charakteru toru to na pewno te niżej opisane można zaliczyć do najbezpieczniejszych i najpewniejszych.


3.2 Puszczenie na prostej 1


Jest to najprostszy do wykonania manewr. Mimo to wymaga on przemyślenia sytuacji.
Sytuacja jest jak następuje.

1. Pojazd dublowany i dublujący zbliżają sie do zakrętu, za którym jest prosta
2. oba pojazdy przejeżdżają zakręt po swoich optymalnych torach przejazdu
3. oba pojazdy wychodzą po optymalnych torach
4. dublujący ustawia się na pozycję wyprzedzającego (sąsiedni pas)
5. dublowany odpuszcza gaz (zwykle na sekundę wystarczy)
6. dublujący wyprzedza, ustawia się na swojej best line do następnego zakrętu



Obrazek 4



Wideo 3

Tu należy zastrzec, że niedopuszczalne jest odpuszczenie gazu lub tym bardziej hamowanie w sytuacji, gdy dublujący znajduje sie zaraz za poprzedzającym go autem. W najlepszym wypadku doprowadzi do do wjazdu w bagażnik. W gorszym, moze skończyć się spinem aut, spotkaniem z banda i zakończeniem wyścigu dla obu uczestników. Przy czym dublowany po wyścigu może jeszcze otrzymać bonus w postaci kary.
Należy także uważać, aby odpuszczenie gazu było wykonane w sposób bezpieczny dla siebie samego. Wychodząc z zakrętu auto ma dużą prędkość i znaczny boczny moment pędu (transfer masy). W zależności od typu auta i jego ustawienia, nagłe puszczenie gazu może doprowadzić zachwiania równowagi pojazdu a nawet do spina.


3.3 Puszczenie na prostej 2

Modyfikacją tego sposobu jest zjazd dublowanego na prostej z linii przejazdu. A więc:
1. Pojazd dublowany i dublujący zbliżają sie do zakrętu, za którym jest prosta
2. oba pojazdy przejeżdżają zakręt po swoich optymalnych torach przejazdu
3. oba pojazdy wychodzą po optymalnych torach ale ICH ODLEGŁOŚĆ JEST ODPOWIEDNIO DUŻA
4. dublowany zjeżdża na sąsiedni pas i odpuszcza gaz
5. dublujący wyprzedza, ustawia się na swojej best line do następnego zakrętu
6. dublowany zjeżdża za dublującym także przygotowując sie do następnego łuku



Obrazek 5


Wideo 4

Ten sposób nie jest polecany, dlatego zaznaczyłem fragment punktu 3. Wadą tego rozwiązania jest to, że odbiera ona inicjatywę dublującemu. A należy pamiętać, że to on powinien decydować kiedy i jak będzie wyprzedzał. Może się zdarzyć, że obaj kierowcy zapragną zjechać na sąsiedni pas. Dublujący będzie próbował wykonać manewr opisany w poprzednim akapicie a więc zjedzie na sąsiedni pas trzymając gaz w podłodze. Dublowany zmieni tor jazdy w ten sam sposób jeszcze puszczając gaz. O konsekwencjach nie muszę wspominać.
Ten manewr więc jest polecany tylko w sytuacji gdy może być przeprowadzony bezpiecznie. A tu wymagana jest większa odległość między autami aby ten z tyłu miał czas na reakcję. Najlepiej jeśli zjazd z best line, dublowany kierowca wykona kiedy auto za nim jeszcze nie wyszło całkowicie z zakrętu. Dzięki temu kierowca tego ostatniego nie straci czasu ani balansu auta.


3.4 Puszczenie na wyjściu z zakrętu

Innym sposobem gwarantującym kierowcy dublującemu plynne wyprzedzenie jest utrzymanie „wewnętrznej” przy wyjściu z zakrętu. A więc:

1. Pojazd dublowany i dublujący zbliżaja sie do zakrętu za którym jest prosta
2. oba pojazdy wjeżdżają w zakręt po swoich optymalnych torach przejazdu
3. dublowany wychodzi po wewnętrznej a dublujący po optymalnym torze
4. obaj jadą na pełny gaz ale ponieważ dublujący miał bardziej optymalne wyjście z łatwościa wyprzedzi dublowanego
5. dublowany po wyprzedzeniu ustawia się za dublującym na swojej best line



Obrazek 6



Wideo 5


Ten manewr ma dwie wady. Czasem trudno się utrzymać w zakręcie cały czas po wewnętrznej. Trzeba umieć wyhamować w zakręcie aby nie odbić się od apeksu krzyżując wcześniejsze plany. Drugi warunek na poprawny przebieg tego manewru to bezpieczna odległość między dwoma autami. Przy zbyt małej odległości, pierwsze auto może stac się poważną przeszkodą właśnie z powodu większego dohamowania do apeksu.


3.5 Puszczenie w zakręcie


Ten sposób wymaga już doświadczenia obu kierowców biorących udział wyprzedzaniu. Po pierwsze, ważne jest czasowe zgranie, a odległości między autami muszą być minimalne. Po drugie dublowany obierze drogę poza optymalną linią przejazdu zakrętu, a więc drogę trudniejsza do utrzymania. Dodatkowo nie każdy zakręt można wykorzystać do tego manewru. Im dłuższy zakręt tym więcej czasu traci dublowany. Im krótszy – tym mniejszy jest margines błedu i manewr może sie nie powieść.
Dodatkowo wymagana jest odpowiednia ilość miejsca aby się dwa auta minęły. Niby to miejsce fizycznie zawsze jest, jednak przy tak dużych prędkościach i małym polu widzenia, subiektywnie sie ono bardzo kurczy.


Postęp tego manewru przedstawia sie jak następuje
1. Pojazd dublowany i dublujący zbliżaja sie do zakrętu za którym jest prosta
2. dublowany wchodzi w zakręt szeroko i pozostaje na zewnętrznej stronie zakrętu
3. dublujący wchodzi po optymalnym torze wyprzedzając dublowanego jeszcze na łuku
4. dublujący wychodzi po optymalnym torze
5. dublowany wychodzi na zewnętrzną, ale już za dublującym.



Obrazek 7



Wideo 6

Jak wcześniej zaznaczyłem, jest to dobry sposób na pozbycie sie dublującego z ogona, gdy ten jedzie w bezpośredniej odległości za poprzedzającym autem.


3.6 Przepuszczanie większej ilości dublujących

W wyścigu może się zdarzyć, że dublowanego dopadną dwa lub więcej aut. Na dodatek będą walczyć ze sobą. W tym wypadku sprawa sie komplikuje. Nie sztuką jest puścić jednego dublera. ale dwóch albo trzech to już nie taka prosta sprawa.

Przede wszystkim należy sobie zdać sprawę że im więcej puszczamy aut tym więcej czasu tracimy. Drugi aspekt to wybór sposobu przepuszczenia. Z reguły należy sobie odpuścić przepuszczanie w zakręcie, opisane w punkcie 3.5 Większość zakrętów jest zbyt krótka aby w ten sposób przepuścić więcej niż jedno auto. Na innych - dłuższych (np. Parabolica na Monzie) osiąga się z reguły większe prędkości zmniejszając tym margines błędu. W takim przypadku manewr może być zbyt niebezpieczny. Na przykładowej Parabolice w ferworze walki jedno z aut dublujących może bardzo łatwo popełnić błąd i tym samym nie zmieścić się ciasno po wewnętrznej. W konsekwencji dojdzie prawdopodobnie do kolizji auta dublowanego jadącego po zewnętrznej stronie łuku z dublującym. Oczywiście wina będzie po stronie dublującego... ale co z tego jeśli to może zakończyć wyścig obu kierowców?

Puszczanie na prostej jest możliwe, ale prawdopodobnie kierowca dublowany straci dużo czasu puszczając więcej niż jeden samochód. Dodatkowe niebezpieczeństwo czyha w postaci długości prostej i różnic prędkości między autami dublującymi a dublowanym. Może sie okazać że miejsca na dublowanie braknie. wtedy może dojść do konfliktu przy najeździe do następnego zakrętu. W konsekwencji albo jeden z kierowców będzie po wyścigu miał pretensje, że go spowolniliśmy uniemożliwiając walkę ze swoim przeciwnikiem, albo będzie miał pretensje, że go "wywaliliśmy" w piach na skutek kolizji.

Analizując wyżej opisane przypadki, najstosowniejszym sposobem na przepuszczenie więcej niż jednego auta wydaje się ten na wyjściu z zakrętu. Ale oczywiście nie należy to brać jako pewnik. zawsze podjęta decyzja powinna brać w uwagę sytuację na torze, odstępy między autami czy konfigurację danego odcinka toru.


4 Zdublowali mnie, co robić?

Na to pytanie jest jednoznaczna odpowiedź. Jechać dalej swoje. W wyścigach najważniejsze jest dojechac do mety. A co najważniejsze – dopóki jedziemy, wszystko się może stać. Dlatego warto jest jechać do końca.
Ponadto, jeździmy po to aby przeżyć emocjonujące chwile, sprawdzić swoje umiejętności ale także sie uczyć.

Należy także pamiętać, że w niektórych seriach wyścigowych trzeba przejechać minimalną ilość okrążeń. Zwykle jest ona określana w % ilości okrążeń jakie przejedzie zwycięzca. Oznacza to, że i zdublowany kierowca nadal ma co robić - powinien dać z siebie wszystko, aby nie stracić więcej okrążeń. w przeciwnym razie nie będzie klasyfikowany.


4.1 Oddublowanie


Istnieje jednak także szansa odrobienia straconych okrążeń. No może przesadziłem - okrążenia.

Jak pisałem na początku tego artykułu, czasem kierowca może być zdublowany z powodu taktyki zjazdów do boksów. Gdy weźmiemy pod uwagę, że we wszystkich autach zużywają się opony, a i paliwo powoli "opuszcza" samochód co zmusza auta do zjazdu do boksów. Po powrocie na tor, auta te mogą już nie mieć takiej przewagi a nawet wrócić na tor na tym samym okrążeniu na którym znajduje się zdublowany pojazd. Daje to potencjalną szansę o walkę o pozycję a przynajmniej o zmniejszenie straty w okrążeniach.

Dalej, są serie wyścigowe które wręcz ułatwiają oddublowanie się. Taką serią jest amerykańska NASCAR. Ta umożliwia odzyskanie okrążeń przez kierowców zdublowanych w przypadku ogłoszenia żółtej flagi.



Rysunek 8

Podczas wznowienia wyścigu, auta na prowadzącym okrążeniu ustawiają się na zewnętrznej stronie łuku (wyścigi Nascar zwykle odbywają się na owalnych torach). Za to auta które maja jedno okrążenie mniej, czyli były jeden raz zdublowane, ustawiają się w rzędzie po wewnętrznej łuku. Dzięki temu po dotarciu do pierwszego zakrętu mają szanse się przedostać przed peleton. Dalej w trakcie wyścigu, o ile nie pozwolą sie znowu zdublować, mają szanse podjąć walkę o pozycje.

Rysunek 8 przedstawia sytuację oddublowania po ogłoszeniu zielonej flagi po okresie neutralizacji toru (żółta flaga)

1. Zdublowany ustawia sie po wewnętrznej stronie toru gdy inni kierowcy po zewnętrznej
2. zdublowany w łuku przebywa krótszą drogę, dzięki czemu ma możliwość wyjść bo optymalnej linii przejazdu
3. zdublowany znalazł sie przed stawką. Teraz pozostało mu gonić ogon albo modlić sie o następna żółtą flagę dzięki której zostanie ustawiony na końcu peletonu


5. Zakończenie


Na zakończenie warto wszystkim przypomnieć, że dublowanie to jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów. Jak by na to nie patrzeć jest to wyprzedzanie. Dodatkowo w tym właśnie przypadku kierowcy mogą mieć do czynienia z dużymi różnicami prędkości a również różnymi umiejętnościami kierowców. To wszystko sprawia, że manewr ten zależy od wielu czynników, gdzie głównym jest umiejętność przewidywalnego zachowania się na torze - warunku koniecznego aby przejechać obok flagi w szachownicę.


6. Legal stuff


1. Tekst, ilustracje - Michał Kożusznik (MaXyM)
2. Montaż wideo - Krzysztof Waliński (McLaren)
3. Wideo 1 i Wideo 2 pochodzą z czeskiej telewizji TV4 Sport
4. Pozostałe widea zostały stworzone w grze rFactor: tor Brno (konwersja by Delphi), auta z dodatku PCC07.
5. Dziękuję Krzysztofowi Waligórskiemu (Kipila) za prowadzenie drugiego wozu (to ten dublujący)
6. Obrazek 3 autorstwa Mateusza Chrabąszcza (Szumik), z artykułu Flagi w wyścigach samochodowych
MaXyM jest offline  

Ostatnio edytowane przez MaXyM : 20-05-2010 - 11:00
SLS developer :: sls.simracing.pl ::

Rating: 94355 | Skill: 7.59 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2010, 01:55   Post #2 (permalink)
Awatar LuuuuuKaS
 
Zarejestrowany: Mar 2010
Skąd: Radzymin
Postów: 168
kurde nikt nie komentuje takich materiałów
jak dla mnie profesjonalny, solidny i treściwy artykuł, oby jak najwięcej takich
pzdr!
LuuuuuKaS jest offline  
Rating: 24753 | Skill: 4.90 | OpenRating: -6
Thrustmaster T500 RS | Frex Shift+ | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-03-2014, 14:33   Post #3 (permalink)
Awatar jordan23
 
Zarejestrowany: Mar 2014
Postów: 1
Również się zgadzam, bardzo porządy artykuł. Dużo ktoś pracy w niego włożył - należy pochwalić robotę
jordan23 jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-03-2014, 12:04   Post #4 (permalink)
Awatar gorzasty
 
Zarejestrowany: Aug 2010
Skąd: Wrocław
Postów: 2.477
Świetna sprawa. Graty MaXyM. Dla początkujących lektura obowiązkowa, a i sam się czasem łapię, że robię to źle... Dziwię się, że na największym portalu simracingowym w Polsce jeszcze nie ma kompletu tej szkółki. Sam bym napisał kilka rozdziałów, ale czuję, że choć mam jakąś wiedzę, to jeszcze nie jest ona pełna i lepiej to zostawić "profesorom".
gorzasty jest offline  
Rating: 10307 | Skill: 4.86 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-03-2014, 14:09   Post #5 (permalink)
Member
Awatar MaXyM
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Praha, Czech Rep.
Postów: 29.953
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do MaXyM
Dzieki za uznanie.
Artykuly zaczelismy pisac w okresie simracingowego boomu. Po nim musiala przyjsc regresja co wiaze sie z mniejszym zainteresowaniem ale i mniejsza motywacja.
MaXyM jest offline  
SLS developer :: sls.simracing.pl ::

Rating: 94355 | Skill: 7.59 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-03-2014, 14:12   Post #6 (permalink)
Administrator
Awatar BzYczek
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Racibórz
Postów: 7.155
MaXyM Ty ostatnio to nawet pisać postów na forum nie masz motywacji ale to tak na marginesie.


A artykuł bardzo dobry
BzYczek jest offline  
MSI Z77-G45|i5 3570K@4,5|Macho 120|Corsair Vengeance 8GB|Gigabyte Radeon HD 7970 OC 3GB
3xDell U2312HM|HDD1TB|Plextor M5P 128GB|Corsair HX80 +Gold 650W|Laptop Acer 5930G

F E E L the S T I N G


Rating: 78964 | Skill: 10.60 | OpenRating: 0
| Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-03-2014, 19:44   Post #7 (permalink)
rex
Administrator rFactor2
Awatar rex
 
Zarejestrowany: Jun 2008
Skąd: Gliwice
Postów: 5.719
po ostatnim weekendzie marca znów nabierze

Edzia:
Niczego nie brakuje
rex jest offline  

Ostatnio edytowane przez rex : 12-03-2014 - 20:22


Rating: 45165 | Skill: 4.53 | OpenRating: 1304
Thrustmaster T500 RS | Fanatec CSR Elite Pedals | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Układ H
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-03-2014, 19:48   Post #8 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.205
Rzeczownika ci zabrakło Rex
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 19-10-2016, 15:00   Post #9 (permalink)
Administrator Assetto Corsa
Awatar LKRISS
 
Zarejestrowany: Nov 2015
Skąd: Warszawa
Postów: 218

AC USCL

A tak sobie wpadlem poczytac i przyznaje, ze calkiem ladnie to opisane i co najwazniejsze czytelnie. Brawo!

Brakuje mi jednak jednego punktu w temacie sytuacji oddublowania w tzw. zwyklym wyscigu.

A dokladniej co w przypadku gdy kierowca np. po jakims spinie, jednym czy drugim zostaje zdublowany (jakis krotki tor) lub wizyta jedna czy druga w boksie itp. ale jest przekonany, ze ma lepsze tempo wyscigowe wiec goni stawke. Dogania tego co go zdublowal, wyprzedza i widzi ponownie niebieska flage, ktora nakazuje mu ponownie oddane pozycji. Jesli jego tempo bylo by na tyle dobre, ze uda mu sie po kilku zakretach odjechac od zawodnika, ktorego przed chwila wyprzedzil to po temacie i wszystko jasne. Ale co ma zrobic jesli ta sztuka mu sie nie uda? W ten sposob mozna sie bawic w kotka i myszke? Czy tez bezwzglednie nie moze dokonac manewru oddublowania skoro jego tempo jest tylko delikatnie lepsze od zawodnika z przodu?
LKRISS jest offline  
Rating: 4703 | Skill: 7.39 | OpenRating: 0
Fanatec CSR Wheel | Fanatec CSR Elite Pedals | Fanatec CSR Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 19-10-2016, 15:19   Post #10 (permalink)
Member
Awatar MaXyM
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Praha, Czech Rep.
Postów: 29.953
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do MaXyM
No... jeden spin nie spowoduje zdublowania. Jesli jest ich wiecej (lub z powaznymi konsekwencjami, np. naprawa auta) to niestety taki kierowca jest uwazany za slabszego a wiec powinien ustapic tym szybszym, jadacym stabilniej, czyli jadacym przed nim.

Jesli uda mu sie wyprzecic tego na wyzszym okrazeniu dlatego ze jest faktycznie szybszy to mu sie uda odjechac. Jesli nie to z z najwiekszym prawdopodobienstwem nie jest szybszy a mozliwe ze i wolniejszy a wyprzedzenie bylo dzielem przypadku. Wtedy ten z wieksza iloscia okrazen ma prawo jechac pierwszy bez przeszkadzania tym walniejszym/zdublowanym

W szczegolnosci zdublowany ale podobnie szybki zawodnik moze zastosowac zmiany w taktyce, np wykrozystac inne pojazdy czy pitstop aby sie uwolnic od bezposredniej walki z kierowca o lap wyzej
MaXyM jest offline  
SLS developer :: sls.simracing.pl ::

Rating: 94355 | Skill: 7.59 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
dublowanie, wyprzedzanie

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/dublowanie-8128/
Dodane przez For Type Data Hits
...::: PolskaLigaOnline :::... Największy Polski Portal z Rozgrywkami Online "Wygrywaj bez pychy, przegrywaj bez urazy" - Forum - RED PLanet F1 Sezon V - Regulamin (1/1) This thread Refback 10-02-2016 11:25 1
Społeczność Forza Polska • Forza Motorsport Polska - GŁÓWNE ZASADY I PRZEPISY CRC - CLEAN RACERS CLUB This thread Refback 19-09-2015 18:53 1
Przepisy i zasady CRC This thread Refback 02-06-2015 01:11 3
Przepisy i zasady CRC - Regulamin Forum i Zasady CRC - Forza Motorsport Polska This thread Refback 29-04-2015 19:24 6
...::: PolskaLigaOnline :::... Największy Polski Portal z Rozgrywkami Online "Wygrywaj bez pychy, przegrywaj bez urazy" - Forum - Temat: GRAND PRIX WĘGIER (26.10.2014) (1/1) This thread Refback 27-10-2014 18:02 2
Forza Motorsport Forum • Forza Motorsport - GŁÓWNE ZASADY I PRZEPISY CRC - CLEAN RACERS CLUB This thread Refback 14-01-2014 07:50 2
Drivecenter - Polskie centrum samochodowych gier MMO • Wyświetl temat - Drogowy Kodeks Online This thread Refback 14-12-2013 17:39 3
Forza Motorsport Forum • Forza Motorsport - NIGHT RIDERS - Relacje ze spotkań klubowych online This thread Refback 10-03-2013 23:37 7
Kierowcy Jutra | Gran Turismo • Gran Turismo - GT5 EVENT PRO This thread Refback 26-12-2012 12:53 1
RED PLanet F1 Sezon V - Regulamin This thread Refback 22-10-2012 12:28 5
Wirtualna Formuła 1 - cz. 179 | GP Węgier - Hungaroring 20.10.2012 - Forum | GRY-Online.pl This thread Refback 21-10-2012 14:20 7
F1 Red Planet PLO - Sezon IV - REGULAMIN This thread Refback 21-03-2012 14:50 13
ORGANIZACJA WYŚCIGÓW This thread Refback 16-03-2012 18:59 11
Forza Motorsport Forum • Forza Motorsport - NIGHT RIDERS - GŁÓWNE ZASADY I PRZEPISY CRC This thread Refback 29-01-2012 21:02 10
Circuit de Catalunya- dyskusja przed i po This thread Refback 06-12-2011 16:10 4
NASZE FORUM TURNIEJU GRAND PRIX GRAN TURISMO 5 • Wyświetl temat - ZGŁASZANIE PROTESTÓW - III SEZON This thread Refback 04-12-2011 13:58 6
Gran Turismo 5 EVENT PRO - Regulamin This thread Refback 31-10-2011 21:43 1
Formula 1 World Championship 2011 EVENT - Sezon 1 This thread Refback 25-10-2011 21:05 1
G T By Night - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 22 This thread Refback 14-06-2011 12:07 1
Gran Turismo 5 - Liga :: Zobacz temat - Le Mans series This thread Refback 30-03-2011 14:53 7
Team Event Ferrari Vs Lamborghini - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 4 This thread Refback 22-03-2011 11:35 5
Gt5 Racing School - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 32 This thread Refback 08-03-2011 13:17 16
Wtcc Seria Endurance. - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 11 This thread Refback 02-03-2011 16:00 15


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy