Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Flagi w wyścigach samochodowych

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 22-05-2007, 19:11   Post #1 (permalink)
Awatar schumik
 
Zarejestrowany: Dec 2006
Skąd: Kielce
Postów: 2.497
Flagi w wyścigach samochodowych

Już na samym początku sportów motorowych, zastanawiano się, w jaki sposób komunikować się z kierowcami, oraz w jaki sposób ostrzegać ich przed ewentualnym niebezpieczeństwem.

  1. Kontrolery w simracingu
  2. Flagi w wyścigach samochodowych
  3. Wyjazdy poza tor
  4. Twój pierwszy wyścig - przygotowania i start
  5. Hamowanie
  6. Techniki pokonywania zakrętów
  7. Zachowanie samochodu - w jaki sposób je zinterpretować
  8. Zjazd/wyjazd z boksu
  9. Strategia postojów
  10. Bezpieczny powrót na tor
  11. Dublowanie
  12. Wychodzenie z uślizgów/poślizgów
  13. Sposoby przeprowadzenia ataku
  14. Jak sprawnie obronić swoja pozycje
  15. Ocena sytuacji na torze
  16. Odporność psychiczna
  17. MoTeC - analiza i porównanie danych
  18. Jak dopasować setup do swojego stylu jazdy
Już na samym początku sportów motorowych, zastanawiano się, w jaki sposób komunikować się z kierowcami, oraz w jaki sposób ostrzegać ich przed ewentualnym niebezpieczeństwem. W takim właśnie celu powstały flagi wyścigowe. Nie wiemy jednak dokładnie, kiedy tak naprawdę powstał taki właśnie sposób komunikacji, ale niektórzy historycy wysuwają tezę, że było to dużo wcześniej niż powstał pierwszy samochód. Zaczęło się oczywiście od najbardziej znanej flagi – czyli w biało-czarną szachownicę. Niektóre źródła podają, że flagi tej używano bardzo dawno temu w osadach w zachodniej części stanów zjednoczonych. Legenda mówi, że podczas wyścigów konnych, które były nie lada ucztą, sygnalizowano wymachując taką flagą czas na posiłek, czyli czas na zakończenie zabawy. Inne źródła podają że w takiej flagi użyto po raz pierwszy podczas zawodów rowerowych we Francji w XIX wieku.
Przez wiele lat flagi ewoluowały było bardzo wiele rodzajów i w różnych seriach wyścigowych można było napotkać się z różniącymi się od siebie flagami zarówno pod względem znaczenia jak i wyglądu. Jednak z czasem wszystkie flagi zostały w pewien sposób znormalizowane i obecnie we wszystkich wyścigach samochodowych znaczenie ich jest bardzo podobne, o ile nie takie same.
Osoba odpowiedzialną za rozsądne użycie flag są stewardzi. Są to swego rodzaju sędziowie wyścigowi, którzy znajdują się na tak zwanych Punktach Obserwacyjnych (PO). Odległość między tymi punktami zależna jest od geometrii samego toru – konieczne jest takie rozstawienie stewardów na torze, aby w zasięgu wzroku mieli zarówno punkt poprzedzający jak i punkt następny. Jest to niezbędne, aby zachować bezpieczeństwo, o które w dzisiejszych czasach tak bardzo się dba. Na punktach obserwacyjnych nie znajdziemy jednak wszystkich flag, które są zatwierdzone w regulaminie danych zawodów. Część z nich dostępna jest tylko w miejscach przy prostej start/meta. A dlaczego tak jest dowiecie się w dalszej części artykułu.
Flagi możemy podzielić na dwa rodzaje: ostrzegawcze i informacyjne. W dzisiejszych regulaminach wyścigowych możemy najczęściej znaleźć 10 rodzajów flag. Jednak niektóre flagi używane w kilku seriach wyścigowych – zwłaszcza amerykańskich (np. NASCAR czy IRL) nieco się różnią. Ważniejsze różnice zostały opisane poniżej. Niezależnie od serii wyścigowej, każda z flag spełnia bardzo ważną rolę i musi być odpowiednio dużych rozmiarów tak, aby jadący z dużą prędkością kierowca mógł ją zauważyć i rozpoznać z daleka, co steward chce mu przekazać. Rozmiary flag dla każdej serii wyścigowej są ujęte w regulaminach. W naszych ligach opieramy się na flagach zatwierdzonych przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA wyjątkiem jest oczywiście liga NASCAR, jednak znaczenie flag także tam jest zbliżone,i tylko nie które z nich oznaczają coś innego niż w przypadku przepisów zatwierdzonych przez FIA.



FLAGA W BIAŁO CZARNĄ SZACHOWICĘ


Jak wyżej wspominałem najważniejszą I najbardziej rozpoznawalną flagą jest ta w biało-czarną szachownicę. Wiele osób, które nie mają z wyścigami nic wspólnego wiedzą, że oznacza ona koniec wyścigu. Kierowca, który zostanie odmachany taką flagą jako pierwszy wygrywa wyścig. Jednak flaga ta ma także inne znaczenie. Oznacza także koniec treningu i po odmachaniu taką flagą podczas treningu, rozgrzewki czy też kwalifikacji kierowca ma obowiązek zjechać z toru do alei serwisowej.



FLAGA ZIELONA


Zielona flaga ma kilka znaczeń. Podstawowym z nich jest odwołanie niebezpieczeństwa. Zwykle w takim przypadku wywiesza się ją na punkcie, który następuje po sektorze gdzie wymachiwano żółtymi flagami. Zielona flaga oznacza także często rozpoczęcie wyścigu, treningu, czy też wznowienie go po tzw. okresie neutralizacji. Ciekawostką może być też fakt, że czasem do rozpoczęcia wyścigu używano flagi narodowej. Sytuacja taka miała nawet miejsce całkiem nie dawno gdy na torze „Kielce” zabrakło prądu zasilającego panel ze światłami na torze i wyścig musiał rozpocząć się przy Biało-czerwonej fladze.



FLAGA ŻÓŁTA


Podobnie jak flaga zielona, również flaga żółta ma kilka znaczeń, choć najogólniej można powiedzieć że ostrzega ona kierowcę przed niebezpieczeństwem. Flaga żółta machana pojedyncza oznacza, że kierowca zbliża się do odcinka toru gdzie może spodziewać się utrudnień lub niebezpieczeństwa, lecz tor nadal jest przejezdny. W takim przypadku po przekroczeniu punktu gdzie flaga została wywieszona obowiązuje całkowity zakaz wyprzedzania, aż do miejsca, w którym kierowca minie flagę zieloną. Można się również spotkać z dwiema flagami żółtymi machanymi jednocześnie, co informuje nadjeżdżającego zawodnika, że tor jest częściowo lub nawet całkowicie zablokowany. W takim przypadku kierownictwo wyścigu może zdecydować o wprowadzeniu na tor samochodu bezpieczeństwa (ang. Safety Car). Wtedy to na punkcie start/meta zostaje wywieszona żółta flaga, a wszystkie punkty obserwacyjne mają za zadanie wywiesić żółtą flagę (zależnie od serii wyścigowej machaną lub nie) oraz białą tablicę z literami SC oznaczającą obecność na torze Safety Car’a.



FLAGA CZERWONA


Jako sędzia sportów motorowych, przyznam, że bardzo tej flagi nie lubię. Wymiarami flaga ta jest największą ze wszystkich dostępnych. Oznacza tylko jedno. Przerwanie wyścigu czy też innej trwającej obecnie sesji. Flaga używana jest najczęściej w bardzo groźnych (lub groźnie wyglądających) sytuacjach. Decyzję o użyciu tej flagi podejmuje kierownictwo wyścigu. Po takiej decyzji ma ona zostać wywieszona natychmiastowo na wszystkich punktach PO. Obowiązkiem kierowców jest zmniejszenie prędkości do „bezpiecznej” oraz jeśli to możliwe, natychmiastowe zjechanie na aleję serwisową. Po odwołaniu niebezpieczeństwa trening jest zazwyczaj wznawiany. W przypadku wyścigu bywa różnie. Czasem zdarza się, gdy do końca regulaminowego dystansu została niewielka ilość okrążeń (jest to określone przez osobne regulaminy różnych serii wyścigowych), że wyścig uznaje się zakończony a zwycięzcą zostaje zawodnik, który prowadził przed wywieszeniem czerwonej flagi. Jednak w większości przypadków po odwołaniu niebezpieczeństwa, wyścig zostaje wznowiony, a czas, jaki dzielił kierowców przed czerwoną flagą doliczony do rezultatów końcowych



FLAGA NIEBIESKA


Flaga niebieska jest bardzo często, o ile nie najczęściej używaną flagą podczas wyścigów (za wyjątkiem tzw. sprintów, gdzie kierowcy mają do przejechania małą ilość okrążeń). Wymachiwana jest wolniejszemu kierowcy w sytuacji, gdy zbliża się do niego, kierowca będący na wyższej pozycji (czyli mający już prawie okrążenie przewagi). Flaga ta ma na celu poinformować wolniejszego zawodnika, aby zwolnił miejsca szybszemu. Czasem w ferworze walki kierowcy mogą nie zauważyć, że zawodnik znajdujący się za nim nie jest jego bezpośrednim rywalem i utrudniać manewr dublowania. Flaga niebieska po to właśnie jest aby mu przypomnieć o takiej właśnie sytuacji. Pokazana jednemu zawodnikowi podczas jednej sytuacji kilkakrotnie może doprowadzić do ostrzeżenia za niebezpieczną jazdę czy też nałożenia kary na zawodnika.



FLAGA ŻÓŁTA Z CZERWONYMI PASAMI


Jest to kolejna flaga informująca o swego rodzaju niebezpieczeństwie. Pokazywana kierowcom informuje, o możliwej zmianie/pogorszeniu przyczepności toru na kolejnym odcinku. Zwykle oznacza rozlany olej lub inną ciecz, najczęściej z innego auta które uległo jakiemuś defektowi. Zdarza się jednak szczególnie na długich torach, że w różnych częściach toru panują różne warunki atmosferyczne. Zdarzały się nawet sytuację gdzie w przeciągu kilku minut na jednej części toru spadł obfity deszcz, a na innej świeciło nadal słońce. Powodowało to oczywiście wypadki Obecne przepisy nakazują użycie tej flagi podczas jakiejkolwiek znacznej zmianie przyczepności, tak aby kierowca wiedział, że konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności na kolejnym odcinku toru.



FLAGA BIAŁA


Flaga ta zazwyczaj oznacza, że na torze znajduje się wolno poruszający się pojazd. Może to być pojazd służb obsługi toru (pomoc drogowa, karetka) lub też któryś z zawodników, któremu np. defekt pojazdu uniemożliwia kontynuowanie jazdy, i próbuje on w jakiś sposób do jechać do boksów serwisowych. Flaga ta powinna być pokazywana innym zawodnikom zawsze na tyle wcześniej przed miejscem gdzie obecnie znajduje się wolno jadący pojazd, aby miał on wystarczającą ilość czasu na zachowanie ostrożności. W niektórych seriach wyścigowych (np. amerykańskiej serii NASCAR) flaga wymachiwana jest każdemu kierowcy rozpoczynającemu ostatnie okrążenie wyścigu.



FLAGA CZARNO-BIAŁA


Flaga ta pokazywana jest przy punkcie start/meta zawsze z numerem startowym zawodnika. Oznacza „ostrzeżenie za niebezpieczną lub nie sportową jazdę”. Podczas zawodów międzynarodowych czy też imprez na wysokim szczeblu, raczej jej nie zobaczymy, gdyż zwykle kierowca o takiej sytuacji jest informowany przez radio. W dzisiejszych czasach sędziowie raczej nie ostrzegają kierowcy, jeśli jego zachowanie na torze nie jest poprawne. Zazwyczaj od razu nakładana jest na niego kara (Drive Thrught, Stop & Go). Jednak w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski możemy się jeszcze z tą flagą spotkać.



FLAGA CZARNA


Flaga ta oznacza dla kierowcy najwyższą karę, czyli dyskwalifikację. Podobnie jak flaga czarno-biała pokazywana jest tylko na PO start/meta i oczywiście także z numerem startowym zawodnika. Po takim komunikacie zawodnik ma obowiązek jak najszybciej opuścić tor przez zjazd do boksów.



FLAGA CZARNA Z POMARAŃCZOWYM KOŁEM


Flaga ta jest kolejną, którą możemy zobaczyć przy prostej start/meta. Pokazywana zawodnikowi wraz z numerem startowym, że zawodnik ten ma przy najbliższej okazji zjechać do boksów z powodu usterki technicznej. Zwykle możemy ją zobaczyć podczas wyścigów samochodów turystycznych, gdzie w ferworze czasem bardzo gorącej walki samochody „gubią” części. Zdarzało się, że niczego nie świadomy kierowca ciągnął zderzak swojego samochodu, sprawiając jednocześnie pewnego rodzaju zagrożenie. Innym przykładem może być jeden z wyścigów Volkswagen Cup gdy podczas pierwszego okrążenia podczas jeden z rund w Kielcach mogliśmy zobaczyć zawodnika który za swoim tylnym zderzakiem miał zakleszczony przedni zderzak z samochodu innego zawodnika. Właśnie w takich przypadkach używa się tej flagi – aby dać do zrozumienia zawodnikowi że coś jest nie tak i że natychmiast powinien zjechać do boksów.
schumik jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 24-07-2009 - 19:36



Rating: 14039 | Skill: 6.68 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
flagi, samochodowych, sport, wyścig, wyścigach

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy