Szukaj:
PL EN ES
Polecamy




Kalendarz treningów
Nowości
Newsy - SimRacingPL

Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Poradnik dla Początkujących

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 15-12-2008, 02:07   Post #1 (permalink)
Awatar groovy
 
Zarejestrowany: Feb 2007
Postów: 2.561
Poradnik dla Początkujących

Poradnik dla Początkujących
...czyli podstawy zachowania na serwerze online



KWALIFIKACJE



NIE PRZESZKADZAJ KIEROWCY, KTÓRY ZNAJDUJE SIĘ NA LICZONYM OKRĄŻENIU.
Bądź sportowcem i pozwól, aby wszyscy przejechali swoje okrążenia tak czysto jak to tylko możliwe. Jeżeli z jakiegoś powodu straciłeś możliwość zrobienia dobrego czasu (spin, gorszy sektor itp.) pomyśl, że może lepiej będzie zjechać z best line i ułatwić kwalifikacje innym.
WYJEŻDŻAJ Z ALEJI SERWISOWEJ ZACHOWUJĄC OSTROŻNOŚĆ.
Patrz w lusterka. Na nie wszystkich torach łatwo jest wyjechać z aleji serwisowej. Dla przykładu dwa kontrastujące ze sobą tory: Monza i Watkins Glen. Na Monzie, przyspieszając jedziesz równolegle do toru, co daje ci dużo czasu, aby w lusterkach spokojnie sprawdzić czy ktoś nie nadjeżdża. Z drugiej strony na Watkins Glen wyjeżdżasz wprost na best-line i musisz być szczególnie ostrożny.






WSZYSTKIE SESJE



WYJDŹ Z TORU TAK SZYBKO JAK TO TYLKO MOŻLIWE GDY TWÓJ SAMOCHÓD MA PROBLEMY.
Jeżeli się z kimś zderzyłeś, zaspinowałeś, skończyło ci się paliwo itp., - innymi słowy stoisz na torze albo poruszasz się bardzo wolno i nie możesz nic na to poradzić - wyjdź z toru. Wyścig może i skończył się dla Ciebie, ale inni jeszcze się ścigają. Jeżeli jednak zdecydowałeś się kontynuować jazdę, trzymaj się z daleka od best line.


Oczywiscie istnieją okoliczności, kiedy to nawet bardzo uszkodzonym autem możesz zdobyć punkty. Wypadek na ostatnim zakręcie przed metą, samochód, któremu kończy się benzyna, ale dalej się toczy itp. Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Natomiast, kiedy czujesz, że nie masz szans, opuść tor, aby nie popsuć zabawy innym.
POKAZUJ SIĘ PRZECIWNIKOM W LUSTERKACH.
Symulatory, tak jak w rzeczywistości, mają martwe strefy w polu widzenia. Nie zdziw się jak kierowca z przodu zajedzie Ci drogę jak znikniesz w martwiej strefie. Jeśli tylko możesz pokazuj się przeciwnikowi w lusterkach, zwróć uwagę jak często robią to kierowcy w F1.


Oczywiście, kiedy zdecydujesz się kogoś wyprzedzić będziesz musiał zniknąć z jego lusterek, ale nawet wtedy, jeżeli na chwilę przed manewrem, wyprzedzany widział wyraźnie zachowanie Twojego auta, może sobie dokładniej wyobrazić jaka jest Twoja pozycja i musi zrobić co tylko możliwe aby nie doszło do kontaktu. Trzymanie się martwych stref czasami jest stosowane jako taktyka w celu wymuszenia błędów przeciwnika. W symulatorach jest to taktyka dosyć ryzykowna, ponieważ gra jest tylko grą i jako taka ma swoje ograniczenia, szczególnie jeżeli chodzi o pole widzenia. Dla własnego bezpieczeństwa i aby gra stała się jeszcze bardziej przyjemna, zachowuj się honorowo.
NIGDY NIE UDERZAJ W TYŁ POPRZEDZAJĄCEGO CIĘ SAMOCHODU
To chyba jedna z najgłupszych rzeczy jaką może zrobić jeden kierowca drugiemu. Jeżeli za kimś jedziesz, jesteś zobowiązany jechać w taki sposób, aby nie uderzyć w jego tył. Nieważne czy jesteś szybszy, czy masz większy talent czy też myślisz, że wolniejsi kierowcy nie powinni blokować szybszych. Jeżeli ktoś Cię blokuje, no cóż, takie są wyścigi. Masz go wyprzedzić uczciwie, nawet kiedy siadają ci nerwy. Wyjątkiem nie jest, jeżeli przeciwnik hamuje o wiele wcześniej niż Ty - odpowiedzialność za unikniecie kontaktu jest Twoja. Jeżeli jednak w awaryjnej sytuacji mimo skręcania, redukowania, próby ominięcia itp. widzisz, że nie możesz utrzymać się na torze bez uniknięcia kontaktu, zastanów się czy przypadkiem nie jest lepiej skończyć wyścig na ścianie niż uderzyć przeciwnika w tył wozu.


Ważne jest też, aby kierowca jadący z przodu nie zachowywał się złośliwie (np. niespodziewanie hamował). Jeżeli jedzie on zgodnie ze swoimi możliwościami, nie ma najmniejszego powodu, aby spodziewać się stuknięcia z tyłu. Każdy kierowca musi się nauczyć jechać za kimś bezkontaktowo. Nie jest to łatwe. Chcesz zawsze być jak najbliżej przeciwnika, aby wykorzystać każdy jego błąd, ale MUSISZ być dostatecznie daleko, by mieć czas na reakcję. Do tego potrzebne są umiejętności i praktyka. Ćwicz offline z botami albo z przyjaciółmi - ta druga opcja jest bardziej zalecana. Jeszcze raz powtarzam, nauczenie się tego nie jest łatwe, ale dzięki temu zawody online stają się jeszcze przyjemniejsze.
NIE RYZYKUJ, GDY NIE MUSISZ
Jazda bardzo blisko przeciwnika zostawia ci bardzo mało czasu na reakcję oraz zwiększa prawdopodobieństwo wypadku spowodowanego przez lag. Jeżdżąc online, zawsze istnieje prawdopodobieństwo kolizji podczas zaciętych walk i to bez widocznego kontaktu - zawdzięczamy to właśnie lagom. Jak temu zapobiec? Nie jedź zbyt blisko samochodu przeciwnika, jeżeli nie ma takiej potrzeby. Staraj się trzymać za przeciwnikiem w takiej odległości, abyś między twoją maską, a jego tylnymi kołami widział jeszcze asfalt. To wydaje się być bezpieczną odległością i zarazem nie pozbawia cię szansy na wykorzystanie błędów przeciwnika. Trzeba pamiętać, że symulacje trochę oszukują - auta w rzeczywistości znajdują się bliżej niż się wydaje.
JEDŹ W SPOSÓB ZDECYDOWANY
Jezeli ktoś jedzie blisko za Tobą i próbuje Cię wyprzedzić, a Ty miotasz się po całym torze albo wchodzisz w zakręt zostawiając tylko trochę miejsca po wewnętrznej, prowokujesz przeciwnika do wykonania ryzykownego wyprzedzenia. Jeżeli ktoś jedzie blisko za Tobą i próbuje Cię wyprzedzić, a Ty jedziesz swoją linią i przed samym wejściem w zakręt widzisz jeszcze przeciwnika w lusterkach, zjedź zdecydowanie do wewnętrznej - przeciwnik będzie wiedział, że nie ma tam czego szukać i nie będzie próbował żadnego niebezpiecznego manewru. Generalnie chodzi o to, aby prowadzić auto tak, żeby przeciwnik przeczuwał twoje przyszłe ruchy. Dzięki temu dla Twoich przeciwników Twoje zamiary będą jasne.
ĆWICZ ALTERNATYWNE LINIE JAZDY
Wyobraź sobie, że jedziesz na zakręcie 2wide z przeciwnikiem. Na dodatek po zewnętrznej. Jeżeli nie ćwiczyłeś innych lini jazdy niż po best line, będziesz czuł się dosyć niekomfortowo. To złe miejsce dla Ciebie i prawdopodobnie źle się to skończy. Przed wyścigiem spróbuj zrobić parę okrążeń trzymając się albo lewej albo prawej strony toru. Zrobienie nawet tak niewielkiej ilości okrążeń zmniejsza znacznie prawdopodobieństwo, że stanie Ci się coś złego podczas walk.



WYPRZEDZANIE



JAK POZWOLIĆ SIĘ WYPRZEDZIĆ?
Czasami znajdziesz się na torze w sytuacji, kiedy będziesz chciał aby ktoś Cię wyprzedził (np. podczas dublowania). W takiej sytuacji jazda z jednej strony toru na drugą próbując utrzymać się poza best line to najgorsze co możesz zrobić. Ważne nie jest to czy jesteś na best line, ważne jest abyś utrzymał przewidywalną linię jazdy. Wybierz jedną ze stron toru i utrzymaj się tam dopóki Cię nie wyprzedzą. Możesz lekko podnieść stopę, aby manewr odbył się szybciej, ale nigdy gwałtownie! Teraz wyobraźmy sobie pewną sytuację. Widzisz w swoim lusterku samochód, może widzisz też niebieską flagę i zjeżdżasz na bok pozwalając drugiemu autu na manewr, a potem spokojnie wracasz na best line i BUM… niespodzianka! Okazało się, że chciało Cie zdublować więcej samochodów, a w lusterkach widziałeś tylko jeden, reszta była w martwej strefie i kiedy zjechałeś na bok, aby przepuścić auto, reszta kierowców też postanowiła skorzystać z okazji. Jedyne co mozesz zrobić, to zachować ostrożność, słuchać dźwięku silników i patrzeć na boki. Przeciwnicy mogą Ci też pomóc pokazując się w lusterkach lub mrugając światłami, co notabene też powinieneś robić, kiedy Ty dublujesz.
WYPRZEDZANIE
Wyprzedzić kogoś czysto i sprawnie to jedna z najtrudniejszych umiejętności. Problemem w zaciętych walkach jest to, co rzeczywiście mogą ZOBACZYĆ kierowcy. Jak już wcześniej wspomniałem, rFactor ma duże martwe strefy w polu widzenia. Często samochody, które są blisko Ciebie są dla Ciebie niewidoczne. Oto jak mniej więcej wygląda Twoje pole widzenia w momencie, kiedy prowadzisz auto:


Martwe strefy zaznaczone są kolorem szarym. Zwróć uwagę jak wąskie jest pole widzenia z tyłu. Z przodu też nie ma 180º jak można się było spodziewać. Zauważ, że może dojść do sytuacji, że ktoś Cie wyprzedza o pół maski, a Ty i tak go nie widzisz. Warto wspomnieć, że w martwych strefach może być ukryte kilka aut. Oto przykład takiej sytuacji. Ile samochodów widzi kierowca Ferrari? Ani jednego.


Jezeli przyjrzysz się tej sytuacji zdasz sobie sprawę, że tylko jeden kierowca widzi Ferrari – kierowca niebieskiego bolidu. Nie jest to najlepsza sytuacja do walki. Wygląda to raczej na przykład walki pomiędzy niewidomymi. Co robić w takich przypadkach? Prowadzić auto z głową i respektować innych kierowców. Używać wyobraźni i zdolności przewidywania. A najważniejsze - zostawić miejsce kierowcom obok nawet wtedy, gdy nie jesteś pewien, że tam są. Popatrzmy na kolejny przykład.


1. Ferrari (czerwone auto) zbliża się do McLarena (białe auto). Obaj kierowcy się widzą. Zauważ, że jeżeli McLaren chce bronić swojej pozycji, jest to właściwy moment, aby zjechać do wewnętrznej, bo kierowca widzi Ferrari w lusterkach.
2. Tutaj Ferrari zrównało się z McLarenem, zajmując pozycję po wewnętrznej. W tym momencie kierowcy nie widzą siebie nawzajem. Jednak trzeba pamiętać, że kierowca McLarena widział jak Ferrari zbliżało się i znikało po jego wewnętrznej. Ma solidne podstawy, aby myśleć, że Ferrari jest obok.
3. Tutaj mamy idealny przykład co się może wydarzyć gdy kierowca McLarena nie przewidział pozycji Ferrari. Proste, prawda? Aby zwiększyć możliwość orientowania się na torze możesz skorzystać z funkcji patrzenia na boki oraz do tyłu. Możesz je przypisać np. do przycisków na kierownicy lub do klawiszy na klawiaturze.
PRAWO DO LINI JAZDY
Kiedy obserwujesz niektórych kierowców możesz dojść do wniosku, że każdy kawałek toru, gdzie tylko możesz wjechać autem, należy do ciebie. Cóż... tak nie jest. W rzeczywistości istnieje rodzaj etykiety, jeśli chodzi o prawo do lini jazdy. I nie jest to zwyczaj, który stosuje się tylko w symulatorach. To zwyczaj, który generalnie obowiązuje we wszystkich rodzajach wyścigów samochodowych, w świecie realnym, także.
Oto przykład takiego postępowania: film z wyścigu GP2 na Silverstone 2006. Widzimy jak Hamilton nie ma prawa zająć pozycji po wewnętrznej, ponieważ Piquet był przed nim.
Tutaj widać to wyraźniej.



W konsekwencji Piquet kończy za torem.
Aby mieć prawo do linii jazdy musisz w wyraźny sposób zrównać się z samochodem przeciwnika przed wejściem w zakręt. Drugi kierowca jest wtedy zobowiązany zostawić Ci miejsce.
Zrównać się w wyraźny sposób z przeciwnikiem oznacza, że Twoje przednie koła znajdują się na tej samej lini co tylna oś przeciwnika, i to jest absolutne minimum. W wielu przypadkach potrzeba nawet więcej. Kierowca z przodu ma prawo jechać każdą trajektoria aż do czasu, gdy ktoś się z nim nie zrówna. Wtedy każdy z pojazdów musi sie poruszać torem równoległym do toru sąsiada.



Na tym przykładzie widzisz, że czarny Caterham jedzie po best Line. Jasny Caterham zrównał się z nim, a nawet trochę wyprzedził przed wejściem w zakręt. Jasne auto zdobyło prawo do miejsca na torze, które musi mu zostawić drugi samochód. Oczywiście kierowca auta czarnego w dalszym ciągu może bronić swojej pozycji, ale musi to zrobić jadąc bardziej otwartą trajektorią.


No dobra, teoria jest zawsze łatwa. Ale jak to wygląda w praktyce? Najważniejsze jest patrzeć w lusterka. Jeżeli w momencie wejścia w zakręt widzisz auto w lusterkach oznacza, że jest za Tobą. Jeżeli w trakcie dojazdu do zakrętu jadące za Tobą auto przemieści się albo w lewo albo w prawo i zniknie Ci z lusterek możesz spodziewać się, że auto jedzie obok Ciebie. Jeżeli auto przemieści się i zniknie np. po wewnętrznej po wejściu w zakręt, wtedy trzymasz wszystkie karty w ręku i tylko od Ciebie zależy jak je rozegrasz. Zjedziesz do wewnętrznej ryzykując wypadek, lub zostawisz miejsce przeciwnikowi i pojedziesz dalej.
Oczywiście zasada ta nie obowiązuje, kiedy kierowca przed Tobą popełnił poważny błąd (spin, przestrzelił zakręt itp.) Daje Ci to możliwość legalnego wyprzedzenia, bez zawracania sobie głowy prawem do linii jazdy.
Jeżeli już pokonujesz zakręt z kimś 2wide i obydwaj macie prawo do trajektorii to są dwie opcje:
-jedziesz po zewnętrznej i ta część toru jest twoja przez całą długość zakrętu. Nie powinieneś zbliżać się do wewnętrznej!
-jedziesz po wewnętrznej i ta część toru jest twoja przez całą długość zakrętu. Nie powinieneś zbliżać się do zewnętrznej!
Po tym wszystkim co zostało tutaj powiedziane, musisz pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Prawo do linii jazdy to nie jest nauka ścisła i istnieją różne warianty. W tym poradniku zostały opisane naprawdę bardzo podstawowe zasady poruszania i zachowania się na torze. W realu kierowcy jeżdżą w pełnych detalach, maksymalnej rozdzielczości i z o wiele większym polem widzenia. Mimo tego dochodzi do ostrych spięć między kierowcami o to kto spowodował wypadek. Wiąc wyobraź sobie, co może się dziać podczas wyścigów na komputerze, gdzie naprawdę mało widać.
Oto filmik gdzie Salazar, powoduje wypadnięcie Piqueta z toru, nie mając prawa do swojej linii jazdy. Piquet nie wyglądał na zadowolonego…


NA KONIEC



ZDEJMUJ NOGĘ Z GAZU.
W sytuacji, gdy tracisz kontrolę nad pojazdem zdejmij nogę z gazu. W dziewięciu na dziesięć przypadków jest to najlepsze rozwiązanie. Jeżeli jednak w tego typu sytuacjach zdecydujesz się dalej cisnąć, będziesz potrzebował naprawdę dużych umiejętności.
NAUCZ SIĘ PROWADZIĆ, DOPIERO POTEM SIĘ ŚCIGAJ.
W trakcie wyścigów samochodowych są generalnie dwa kroki: kontrola auta i ściganie. I to w tej kolejności, nie odwrotnie. Nie pozwól, aby emocje w trakcie wyścigu spowodowały abyś zapomniał o najważniejszej rzeczy – respekcie dla innych kierowców. Prowadź swój samochód, kontroluj go, a następnie próbuj się ścigać.
PRZEŻYJ.
Jazda nie będzie sprawiała Ci przyjemności, jeżeli ciągle będziesz wypadał z toru. W większości przypadków najwięcej satysfakcji przynosi przejechanie i ukończenie całego wyścigu.



groovy jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 04-07-2013 - 19:47
Rating: 54326 | Skill: 10.77 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Logitech G27 | Własny układ H | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Układ H
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-07-2014, 07:23   Post #2 (permalink)
Awatar Hubert Stryczewski
 
Zarejestrowany: Jul 2014
Postów: 140
Świetny artykul dla nowicjusza jakim jestem. Dzieki admini
Hubert Stryczewski jest offline  
Rating: 1725 | Skill: 1.68 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 25-10-2014, 12:22   Post #3 (permalink)
Awatar dajana
 
Zarejestrowany: Oct 2014
Postów: 1
Dobrze, ze przeczytalam. Okazalo sie, ze nie wszystko wiem
dajana jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 31-01-2015, 11:57   Post #4 (permalink)
Awatar zylkaarek
 
Zarejestrowany: Sep 2014
Skąd: Warszawa/Koluszki
Postów: 108
Cytat: Napisał Hubert Stryczewski Zobacz post
Świetny artykul dla nowicjusza jakim jestem. Dzieki admini
I dla mnie też.
zylkaarek jest offline  
| Hamowanie: Lewą nogą
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
dla, online, początkujących, podstawy, poradnik, simracingpl

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/poradnik-dla-poczatkujacych-8152/
Dodane przez For Type Data Hits
Dyskusja na temat Mistrzostw Polski Mazda MX-5 Cup - strona 10 - Mistrzostwa Polski Mazda MX-5 Cup - SIMRACE.PL This thread Refback 17-10-2016 17:49 2
Poradnik dla poczatkujacych kierowcow !!!! This thread Refback 02-03-2016 17:56 6
Liga Onlyf1.pl - Bo zwycięzca jest tylko jeden - News: Przypominamy wam jak jeździć. This thread Refback 12-09-2015 09:36 9
Poradnik dla poczatkujacych kierowcow !!!! This thread Refback 16-07-2014 13:05 32
Wirtualna Formuła 1 - cz. 179 | GP Węgier - Hungaroring 20.10.2012 - Forum | GRY-Online.pl This thread Refback 21-10-2012 14:20 7
xRacing LIGA :: Oficjalne Forum www.xRacing.pl :: - Zobacz wątek - Ogłoszenia administracji This thread Refback 16-12-2011 15:23 6


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

150 osób online
148 Gości
2 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy