Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz trening闚
Wr鵵   SimRacing wy軼igi online > Newsy i Artyku造 > Artyku造 > Szko豉 jazdy - SimRacingPL

Prawid這wy powr鏒 na tor

Zarejestruj si Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szko豉 jazdy - SimRacingPL Podr璚znik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiaj帷y kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narz璠zia w徠ku Wygl康
stare 11-10-2009, 16:18   Post #1 (permalink)
Awatar szostol
 
Zarejestrowany: Apr 2007
Post闚: 3.059
Prawid這wy powr鏒 na tor

1. Kilka s堯w wst瘼u

W karierze ka盥ego kierowcy wy軼igowego nieraz przychodzi moment, kiedy to jego pojazd nieoczekiwanie l康uje w trawie, w piaskowej pu豉pce lub w innym ma這 ciekawym miejscu. W tym artykule postaram si przybli篡 zasady bezpiecznego powrotu na tor, czyli takiego, by przy okazji nie zepsu wy軼igu sobie (o ile to jeszcze mo磧iwe po znalezieniu si w krzakach) a przede wszystkim innym kierowcom.
Zacz望 nale瘸這by od tego, i najlepiej nie doprowadza do sytuacji, w kt鏎ej musimy powraca na tor. Je郵i jednak nam si to przytrafi, powinni鄉y najpierw opanowa nerwy. W szczeg鏊no軼i to rozdra積ienie, nieuwaga i ch耩 jak najszybszego powrotu do walki powoduje niebezpieczne sytuacje.
Na u篡tek artyku逝, manewry powrotu na tor podziel na dwa rodzaje: r闚noleg造 i prostopad造 do kierunku jazdy.
Mo積a zauwa篡, 瞠 powr鏒 na tor to manewr analogiczny do w陰czenia si do ruchu z ulicy podporz康kowanej (w przypadku powrotu „prostopad貫go”) i zmian pasa ruchu (w przypadku powrotu „r闚noleg貫go).


2. Rozeznanie w sytuacji

Bardzo istotn spraw przed, podczas oraz po wykonaniu manewru jest orientacja w sytuacji na torze. W tym celu dobrze jest mie zbindowany przycisk spojrzenia w ty (Look Behind). Powodem tego jest martwa strefa w lusterkach.
Nale篡 r闚nie rozejrze si na boki i kontrolowa sytuacj w lusterkach.
Poza tym niekt鏎e symulatory oferuj inne metody orientacji na torze np. linia pokazuj帷a po這瞠nie pojazd闚 na torze.


Rysunek 1

Na takich wska幡ikach nie nale篡 jednak bezwzgl璠nie polega. Wskazuj one bowiem odleg這嗆 miedzy pojazdami - nie czas. Do鈍iadczeni kierowcy w og鏊e nie u篡waj takich wy鈍ietlaczy, a orientuj si na bie膨co w trwaj帷ym wy軼igu. Dzi瘯i temu s w stanie szybciej reagowa i podejmowa decyzje.
Co wi璚ej tylko niekt鏎e symulatory oferuj tak mo磧iwo嗆. Nale篡 do nich rFactor, a ww. wy鈍ietlacz mo積a w陰czy klawiszem "4" (domy郵ne ustawienia klawiszy). Patrz rysunek 1.


3. Powr鏒 r闚nolegle do kierunku jazdy

Jest to najlepszy spos鏏 powrotu na tor. Zajmiemy si nim w pierwszej kolejno軼i i polecam stosowa go w wi瘯szo軼i przypadk闚. Pozwala na p造nne w陰czenie si do jazdy i zapewnia dobr widoczno嗆.
Jak pisa貫m wcze郾iej jest to manewr bardzo podobny do zmiany pasa w zwyk造m ruchu drogowym. Polega na ustawieniu si mniej wi璚ej r闚nolegle do osi/kraw璠zi toru (nadal znajduj帷 si poza nim), rozp璠zeniu auta do pr璠ko軼i jak najbli窺zej pr璠ko軼i wy軼igowej (ang. pace speed) pozwalaj帷ej jeszcze na jazd po danym terenie (najcz窷ciej trawie), upewnieniem si czy za nami nie znajduje si inny pojazd a nast瘼nie 豉godnym wje寮zie na asfalt. Je郵i zbli瘸 si inny pojazd, nale篡 go przepu軼i i dopiero wtedy powr鏂i na tor. W przypadku wyjazdu na zewn皻rznej cz窷ci zakr皻u warto r闚nie podjecha kilka metr闚 po trawie, aby powr鏂i na tor na prostej.
Obrazuje to poni窺za animacja (Nie obejmuje ona rozgl康ania si kierowcy).


Wideo 1

Je郵i widzimy, 瞠 wszystkie jad帷e auta znajduj si po drugiej stronie toru w znacznej odleg這軼i mo瞠my ostro積ie powraca na tor. Sytuacj tak przedstawia rysunek 2.


Rysunek 2


Niedopuszczalne jest wymuszanie miejsca na przeciwniku. Je郵i jednak widzimy, 瞠 ten ustawia si celowo z drugiej strony toru (aby nas pu軼i), mo瞠my wje盥瘸 na tor z zachowaniem szczeg鏊nej ostro積o軼i.

Pozostaje tylko upewni si, je郵i za kierowc kt鏎y nas rzekomo "puszcza", nie pod捫a inny pojazd, kt鏎ego kierowca pr鏏uje atakowa. Skutki nie trudno przewidzie, mimo 瞠 wina nie musi le瞠 po stronie do陰czaj帷ego do wy軼igu (zakaz wyprzedzania pod 鄴速 flag).


Wideo 2


4. Powr鏒 prostopadle do kierunku jazdy

Jak wspomnia貫m na pocz徠ku, istnieje te drugi spos鏏 powrotu na tor i jest analogiczny do w陰czania si do ruchu z ulicy podporz康kowanej. Jest on mniej bezpieczny z powodu gorszej p造nno軼i oraz ograniczenia widoczno軼i przez s逝pki (nie dotyczy aut OW*), jednak stosuje si go np. gdy wzd逝 toru ci庵nie si piaskowa pu豉pka, lub kiedy auto wypadnie w ostrym/d逝gim zakr璚ie, aby nie obje盥瘸 go dooko豉 poza torem.

Manewr nale篡 rozpocz望 ustawieniem pojazdu w miar prostopadle do osi toru. Nast瘼ne w kolejno軼i jest sprawdzenie czy nie zbli瘸j si inne pojazdy, poprzez spojrzenie w stron, z kt鏎ej nadje盥瘸j. Je郵i takowe si zbli瘸j - nale篡 je przepu軼i. Dopiero wtedy mo積a wyjecha na asfalt. Przyk豉d widoczny na rysunku 3.


Rysunek 3

W tym przypadku nie istniej mo磧iwo軼i wcze郾iejszego powrotu na tor (np. obok nadje盥瘸j帷ego pojazdu), poniewa zbli瘸j帷y si kierowca ma prawo pokona zakr皻 na wiele sposob闚.


Wideo 3


5. Spiny

W tym punkcie zajm si powrotem do jazdy po tzw. spinie, lub b帷zku. Czasami zdarza si nam zatrzyma na 鈔odku toru z powodu utraty przyczepno軼i, lub b喚du innego kierowcy.
Je郵i droga jest wolna mo瞠my spokojnie rusza. Musimy jednak pozosta w bezruchu, je郵i zbli瘸j si kolejne pojazdy. Na pytanie dlaczego, odpowied jest do嗆 豉twa. Nadje盥瘸j帷ym kierowcom 豉twiej jest decydowa o sposobie omini璚ia stoj帷ego pojazdu, gdy ten si nie porusza. Na dodatek stoj帷, gwarantujemy wywieszenie 鄴速ej flagi, a unosz帷y si dym z opon/kurz, do嗆 dok豉dnie okre郵a pozycj stoj帷ego auta. Z tego samego powodu nie powinni鄉y dopu軼i do toczenia si naszego pojazdu w poprzek toru. Dopiero, gdy omin nas wszystkie znajduj帷e si w pobli簑 auta, mo瞠my rusza dalej.

Wyj徠kiem od powy窺zej zasady jest sytuacja gdy auto zatrzyma這 si na BL i to w miejscu niewidocznym dla nadje盥瘸j帷ych (np, ciasne zakr皻y z wysokimi bandami itp). W tej sytuacji nale篡 pr鏏owa uciec z BL, o ile to mo磧iwe nawet poza tor.


Wideo 4

6. 草速a flaga

Na koniec informacja o 鄴速ej fladze. Ta jest wywieszana m.in. w sektorze toru, w kt鏎ym wynik這 zagro瞠nie dla 軼igaj帷ych si kierowc闚. Takim zagro瞠niem mo瞠 by pojazd stoj帷y na torze lub wracaj帷y na tor. 草速a flaga ostrzega kierowc闚 o potencjalnym niebezpiecze雟twie a tak瞠 zakazuje wyprzedzania w danym sektorze.

Nie oznacza ona jednak obowi您ku wpuszczania na tor aut na wracaj帷ych.
Tak瞠 og鏊ne zaufanie do sygnalizacji YF* powinno by ograniczone. W tempie wy軼igowym mo瞠 ona zosta zauwa穎na za p騧no. Ponadto nie zawsze musi by ona wywieszona, np. gdy symulator sygnalizuje YF tylko na podstawie pr璠ko軼i poruszaj帷ych si pojazd闚.

Pozostaje wi璚 wiara w intuicj kierowcy wracaj帷ego i w jego zdrowy rozs康ek.


7. S這wniczek

*BL – Best Line - Najlepsza linia przejazdu

* OW – Open Wheel – Termin u篡wany do okre郵enia aut o otwartym nadwoziu np. F1


8. Wykonanie i materia造

Tekst, obrazki, animacje, filmy: Micha „szostol” Szostecki
Rysunki aut i korekta artyku逝: Micha „MaXyM” Ko簑sznik
Film z wypadku: Micha „michaljg” Jakusz-Gostomski

szostol jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 16-10-2009 - 11:25
Rating: 15411 | Skill: 5.75 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 11-10-2009, 16:56   Post #2 (permalink)
Awatar majeklth
 
Zarejestrowany: Feb 2008
Post闚: 1.377
Kr鏒ko,zwi篥le i na temat

ps.szostol,trzeba by這 da zna,ze robisz tego tutka,to bym zrobi jaki filmik i za豉pa si do credits闚,bo widz ,ze za ma這 w nich Micha堯w
majeklth jest online  


Rating: 6658 | Skill: 1.76 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lew nog | Zmiana bieg闚: υpatki
Odpowied z Cytatem
stare 12-10-2009, 10:05   Post #3 (permalink)
Administrator
Awatar BzYczek
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Sk康: Racib鏎z
Post闚: 7.155
W ko鎍u ten artyku pokaza si na 鈍iat這 dzienne Nawet si nie przyznawaj Szostol ile go robi貫 bo zniech璚isz ludzi do pisania

Og鏊nie to fajny materia do zapoznania si dla pocz徠kuj帷ych
BzYczek jest offline  
MSI Z77-G45|i5 3570K@4,5|Macho 120|Corsair Vengeance 8GB|Gigabyte Radeon HD 7970 OC 3GB
3xDell U2312HM|HDD1TB|Plextor M5P 128GB|Corsair HX80 +Gold 650W|Laptop Acer 5930G

F E E L the S T I N G


Rating: 78964 | Skill: 10.60 | OpenRating: 0
| Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lew nog | Zmiana bieg闚: υpatki
Odpowied z Cytatem
stare 12-10-2009, 15:21   Post #4 (permalink)
Awatar szostol
 
Zarejestrowany: Apr 2007
Post闚: 3.059
Najpierw napisa貫m jeden, jednak by nie do ko鎍a tego. P騧niej o tym ca趾iem zapomnia貫m no i niedawno mi si przypomnia這. Tamtego nie mog貫m znale潭 瞠by poprawi i napisa貫m nowy.

Edit:

@Krzysztof

Oo, mog edytowa. Ju dodam.
szostol jest offline  

Ostatnio edytowane przez szostol : 12-10-2009 - 15:43
Rating: 15411 | Skill: 5.75 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 12-10-2009, 15:24   Post #5 (permalink)
Super Moderator
Awatar Krzysztof Szczech
 
Zarejestrowany: Jan 2008
Sk康: Pozna / Pi豉
Post闚: 6.608
Przy r闚noleg造m powrocie na tor warto doda, 瞠 po wypadni璚iu na wewn皻rzn przed zakr皻em warto pojecha kawa貫k po trawie aby na tor wr鏂i dopiero za zakr皻em.
Krzysztof Szczech jest offline  


Rating: 45278 | Skill: 5.75 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 15-10-2009, 20:45   Post #6 (permalink)
Awatar mrmario
 
Zarejestrowany: Feb 2007
Sk康: Bielsko-Bia豉
Post闚: 785
nice
mrmario jest offline  
Rating: 45203 | Skill: 4.20 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lew nog | Zmiana bieg闚: υpatki
Odpowied z Cytatem
stare 15-10-2009, 21:41   Post #7 (permalink)
Awatar Rochu
 
Zarejestrowany: May 2005
Sk康: Wielu
Post闚: 1.442
Cytat: Napisa Krzysztof Szczech Zobacz post
Przy r闚noleg造m powrocie na tor warto doda, 瞠 po wypadni璚iu na wewn皻rzn przed zakr皻em warto pojecha kawa貫k po trawie aby na tor wr鏂i dopiero za zakr皻em.
Cytat: Napisa szostol
W przypadku wyjazdu na zewn皻rznej cz窷ci zakr皻u warto r闚nie podjecha kilka metr闚 po trawie, aby powr鏂i na tor na prostej.
To chodzi這 o wewn皻rzn czy zewn皻rzn?
Czepiam si z przyzwyczajenia Dobra robota
Rochu jest offline  
Rating: 43120 | Skill: 6.79 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 15-10-2009, 22:19   Post #8 (permalink)
Awatar gawr0n
 
Zarejestrowany: Sep 2008
Sk康: Katowice
Post闚: 1.208
przed klikni璚iem na temat my郵a貫m ze to b璠zie artyku o powrocie na tor po d逝gotrwa貫j przerwie co ala poradnik dla weteran闚 po przerwie
gawr0n jest offline  
time to race


“Je瞠li wszystko jest pod kontrol - jedziesz zbyt wolno”
(Sir Stirling Moss)

Rating: 19186 | Skill: 12.48 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 15-10-2009, 22:20   Post #9 (permalink)
Awatar eRKa
 
Zarejestrowany: Sep 2008
Sk康: Limerick
Post闚: 1.491
Ty gawron, to masz ostre jazdy czasami
eRKa jest offline  
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. - George Bernard Shaw



Rating: 38503 | Skill: 7.27 | OpenRating: 0
Odpowied z Cytatem
stare 16-10-2009, 00:25   Post #10 (permalink)
Awatar kruchy
 
Zarejestrowany: Apr 2009
Sk康: PL DW/PO
Post闚: 423
Cytat: Napisa gawr0n Zobacz post
przed klikni璚iem na temat my郵a貫m ze to b璠zie artyku o powrocie na tor po d逝gotrwa貫j przerwie co ala poradnik dla weteran闚 po przerwie
Jest nas dw鏂h ja te my郵a貫m, 瞠 to jaki rycerz wraca z dalekiej podr騜y
kruchy jest offline  
Rating: 1585 | Skill: 1.32 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Fanatec Clubsport Pedals | Logitech G25 | Hamowanie: Lew nog | Zmiana bieg闚: υpatki
Odpowied z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
powr鏒, prawid這wy, rfactor, simracingpl, tor

Narz璠zia w徠ku
Wygl康

Zasady Postowania
Nie mo瞠sz zak豉da nowych temat闚
Nie mo瞠sz pisa wiadomo軼i
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚
Nie mo瞠sz edytowa swoich post闚

BB Code jest W陰czony
Emotikony s W陰czony
[IMG] kod jest W陰czony
HTML kod jest Wy陰czony
Trackbacks are W陰czony
Pingbacks are W陰czony
Refbacks are W陰czony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/prawidlowy-powrot-tor-8960/
Dodane przez For Type Data Hits
xRacing LIGA :: Oficjalne Forum www.xRacing.pl :: - Zobacz w徠ek - #8 Suzuka East 26.05.2012 This thread Refback 27-05-2012 13:05 6
Circuit de Catalunya- dyskusja przed i po This thread Refback 06-12-2011 17:23 3


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy