Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Telemetria po raz trzeci- hamulce

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 28-07-2014, 15:40   Post #1 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.205
Telemetria po raz trzeci- hamulce

PROLOG

Witajcie drodzy kierowcy. Jeżeli czytacie ten tekst to zakładam, iż znane wam są dwie poprzednie części mojego małego poradnika dla początkujących, a w szczególności ta traktująca o podstawach obsługi programu MoTeC i2 pro (link). Jeżeli jakimś cudem pominąłeś je, drogi przyjacielu, to w tył zwrot i do czytania, bowiem niniejszy artykuł opiera się w dużej mierze na wiedzy zawartej w tutorialach poprzednich.


1. Wstęp

Dzisiaj zajmiemy się bardzo wstrętnym i podstępnym zjawiskiem, jakim jest blokowanie kół na dohamowaniu. Przy okazji zahaczymy również o tematykę temperatury hamulców oraz jako bonus podpowiem wam, jak hamulcami wyregulować balans auta. Zapraszam.

2. Balans hamulców

Połową sukcesu jest odkrycie, która oś blokuje się jako pierwsza. Wówczas możemy próbować niwelować ten efekt za pomocą balansu. Od razu zaznaczam, że idealny w teorii balans 50:50 zazwyczaj nie sprawdza się w rzeczywistości.

Najprostszą metodą znalezienia blokującej się osi byłoby dodanie wykresu prędkości obrotowej dla każdego koła i porównanie ich. Zaraz zaraz, czy na pewno? My poradzimy sobie trochę inaczej. Na początek musimy znaleźć edytor równań. Uruchamiamy go klikając na tę małą ikonkę zaznaczoną na żółto:


Następnie w Local Maths dodajemy nowe równanie klikając w Add Expression. Nadajemy mu nazwę w polu name, a potem wklepujemy następującą formułę:

Cytat:
(('Wheel Rot Speed FL' [rad/s] + 'Wheel Rot Speed FR' [rad/s]) / 2) -(('Wheel Rot Speed RL' [rad/s] + 'Wheel Rot Speed RR' [rad/s]) / 2)

Nasza zakładka powinna wyglądać teraz tak:


Kolejnym krokiem będzie w nowej karcie dodanie Time/Distance Graph wykresu naszej nowej funkcji. Powinien prezentować się on następująco:


Wartości dodatnie oznaczają blokowanie tylnej osi, natomiast wartości ujemne to zablokowana oś przednia. Jako że uśredniliśmy prędkości obu kół na osi, wynik nie będzie super dokładny, ale jak widać bez problemu da się dostrzec które koła zablokowałem.

W identyczny sposób możemy dostosować nasz wykres do kół na jednej osi. Formuła wygląda wtedy następująco:

Cytat:
'Wheel Rot Speed FL' [rad/s] - 'Wheel Rot Speed FR' [rad/s]


Wartości dodatnie oznaczają wolniejsze obroty koła prawego, zatem ujemne to wolniejsze koło lewe.




Wszystkie podane tutaj formuły uwzględniają nazewnictwo pluginu DAQ. Myślę, że nie będzie dla was problemem przerobienie ich pod dowolny inny plugin.

3. Temperatura hamulców

Kolejnym aspektem zapewniającym poprawne hamowanie jest temperatura tarcz. Żeby poznać jej optymalną wartość dla każdego auta, wystarczy nam malutki programik o nazwie CarStat. Znajdziecie go w naszym downloadzie.

Zaraz po wypakowaniu program jest gotowy do działania. Z menu File wybieramy Open VEHicle file i znajdujemy plik .VEH interesującego nas samochodu.


Od razu na pierwszej zakładce znajdziemy interesujące nas wartości.


Kolejnym krokiem będzie standardowy wykres w motecu.




Jak widzimy temperatura maksymalna na dohamowaniu przekracza tę zalecaną dla Megane. Jednak zważywszy na wąski zakres pracy hamulców, zwiększenie chłodzenia skutkowałoby rozpoczęciem i pierwszą fazą hamowania w temperaturach znacznie poniżej optymalnego zakresu. Z dwojga złego lepiej hamulce lekko przegrzać, niż pozwolić na zbytni spadek temperatury pomiędzy kolejnymi krętymi sekcjami toru.

4. Balans hamulców a wejście w zakręt

Teraz trochę teorii. Za pomocą balansu hamulców możemy pomóc sobie (bądź też przeszkodzić) w poprawnym złożeniu się do zakrętu. Ogólna zasada głosi, iż przestawienie balansu bardziej na przód spowoduje większą podsterowność w momencie, gdy wchodząc w zakręt będziemy wciąż hamować. Natomiast balans z większą preferencją tyłu może spowodować znaczną nadsterowność w momencie wejścia w zakręt. Zjawisko to tłumaczymy nierówną prędkością obrotową kół na obu osiach. Oś hamowana mocniej zwalnia szybciej niż ta, której przydzielimy mniejszą siłę hamowania. Jest to dosyć logiczne, i sami najlepiej potestujcie jakie ustawienie balansu odpowiada wam najbardziej.
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 28-07-2014, 18:25   Post #2 (permalink)
Awatar retsam
 
Zarejestrowany: Feb 2011
Skąd: Tychy/Pszczyna
Postów: 4.592
Bardzo fajny artykuł. Nie prościej jednak byłoby odpalić GIDa i patrzeć które koła blokujemy?

Warto byłoby też coś wspomnieć o transferze masy podczas hamowania no i... o ciśnieniu hamulców, bo nie tylko balansem da się regulować blokowanie.
retsam jest offline  
Rating: 16928 | Skill: 5.83 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 28-07-2014, 19:54   Post #3 (permalink)
Awatar knooger
 
Zarejestrowany: Jul 2012
Postów: 685
Nie prościej bo w MoteC sprawdzasz wszystko w kilka sekund mając już przygotowane arkusze. Zresztą nie każdy używa/chce używać GIDa

Lelu0 całkiem nieźle to wytłumaczyłeś W przyszłości liczę na jakiś poradnik odnośnie Traction Circle
knooger jest offline  
Rating: 26451 | Skill: 5.81 | OpenRating: 0
Logitech G25
Odpowiedź z Cytatem
stare 28-07-2014, 20:16   Post #4 (permalink)
Awatar Baron
 
Zarejestrowany: Dec 2011
Postów: 810
Czy jest jakaś liga na portalu, że wszystkie koła w samochodzie mają takie same rozmiary i kręcą się z tą samą prędkością obrotową?
Baron jest offline  


Rating: 47474 | Skill: 6.90 | OpenRating: 0
Saitek R440
Odpowiedź z Cytatem
stare 28-07-2014, 20:46   Post #5 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.205
Całe lvl0?
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 28-07-2014, 22:17   Post #6 (permalink)
Awatar thooorn
 
Zarejestrowany: May 2010
Postów: 6.588
Motec mówi co innego
thooorn jest offline  


Rating: 114324 | Skill: 12.58 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 30-07-2014, 08:57   Post #7 (permalink)
Awatar Adakar
 
Zarejestrowany: Apr 2012
Skąd: Wloclawek
Postów: 3.977

rF2 SMP GT3 2017

Cytat: Napisał retsam Zobacz post
Bardzo fajny artykuł. Nie prościej jednak byłoby odpalić GIDa i patrzeć które koła blokujemy?

Warto byłoby też coś wspomnieć o transferze masy podczas hamowania no i... o ciśnieniu hamulców, bo nie tylko balansem da się regulować blokowanie.
GID to takie przejście na skróty dające szybkie, krótkie odpowiedzi na stawiane pytania. Moteciem mozna się pobawić w takiego super cool inżyniera w białym fartuchu

GID da Ci odpowiedz które koła blokujesz, bo jest takie okienko, ale musisz mieć podzielność uwagi to samo tyczy się temperatur wszelkich czy żywotności opon itd.
Ale takie informacje to i tak nie jest nawet połowa drogi ... żeby ustawić auto.
Adakar jest online  
Screw You guys ... I am out of here ...

Rating: 109943 | Skill: 9.73 | OpenRating: 2099 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-08-2014, 13:58   Post #8 (permalink)
Awatar Baron
 
Zarejestrowany: Dec 2011
Postów: 810
Czemu Brake test mi nie działa? Zmieniłem max i min na 200 i 100...
Hamuję z 220 na 90 i dalej same 0 pokazuje
Baron jest offline  


Rating: 47474 | Skill: 6.90 | OpenRating: 0
Saitek R440
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
hamulce, raz, telemetria, trzeci

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy