Szukaj:
PL EN ES
Polecamy




Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Telemetrii ciąg dalszy - przegrzewanie opon.

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 13-06-2014, 15:59   Post #1 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.187
Telemetrii ciąg dalszy - przegrzewanie opon.

Każdy kierowca, u którego gęsiej skórki nie wywołują terminy takie jak stabilizator poprzeczny, caster czy camber, na pewno zajrzał do zakładki Zawieszenie w garażu swojego symulatora, czy to rFactor'a czy Race07. Dzisiaj zajmiemy się jedynie dwoma parametrami z tej przeogromnej listy. Zwą się one camber i ciśnienie opon.


Szkic pozytywnego i negatywnego cambera


Większość z was widziała zapewne rysunek zamieszczony powyżej. Być może czytaliście też sporo o ustawieniach tegoż parametru. Ja dzisiaj pokażę wam jak wykorzystać ciśnienie opon oraz pochylenie kół do regulacji temperatury ogumienia.



Mapka toru Toban

Zanim zaczniemy kręcenie śrubkami, przyjmijmy trochę teorii. Tory są zróżnicowane. Złośliwi projektanci umieszczają na nich najróżniejsze zakręty i do tego aż w dwie strony! Oczywistym jest zatem, że temperatury nie będą idealne we wszystkich zakrętach. Do ustawiania setupu wybieramy sobie najważniejszy dla nas zakręt na torze. Zazwyczaj będzie to ten prowadzący na najdłuższą prostą, z którego wyjście da nam największą korzyść. Dlatego też ja obrałem zaznaczony kropką na mapce ostatni zakręt toru Toban Raceway. Jako, że jest to prawy zakręt, będzie on pomocny jedynie w ustawieniu opon po lewej stronie auta, i na tym się skupimy. Opony ze strony prawej ustawiałbym w analogiczny sposób, wykorzystując do tego lewy zakręt. Do testów posłużyło Ferrari 458 Italia GT3 z BES 2012.



Gotowa zakładka właściwości wykresu

Przed rozpoczęciem analizy stworzyłem sobie w MoTeCu arkusz zawierający wykres Time/Distance Graph z dodanymi temperaturami In/Mid/Out każdej z opon.



Wykres temperatur lewej przedniej opony w ostatnim zakręcie

Pierwszy przejazd wykonałem z maksymalnie ujemnymi camberami. Odpowiednio było to -4.0 z przodu i -3.0 z tyłu. Jak widzimy na przedniej oponie różnica pomiędzy temperaturą In oraz Out wynosi aż 20 stopni. Idealna sytuacja występuje w momencie, gdy różnica ta nie przekracza 10 stopni. Sprawdźmy zatem co stanie się gdy ustawimy auto dokładnie odwrotnie.


Wykres temperatur lewej przedniej opony w ostatnim zakręcie

Przy przejeździe z ustawieniem -2.0, - 1.0 różnica na przedniej oponie wynosi zaledwie 9 stopni, przeszło o połowę mniej. Jeżeli jednak z takim ustawieniem wyjechalibyście na tor to szybko okazałoby się, że jedzie się po prostu gorzej. Nie należy więc ślepo sugerować się wskazaniami telemetrii. Czasami ustawienie bardziej agresywnych pochyleń będzie mieć swoje plusy. Zmniejszenie cambera pozwoli nam za to m.in. zredukować temperaturę przegrzewanych opon, jak bowiem widać na wykresach temperatura Inner spadła o niemal 10 stopni. Tak więc kolejny raz potwierdza się teza, że setup jest sztuką kompromisu


Wykres temperatur lewej przedniej opony w ostatnim zakręcie

Gdy z grubsza omówiliśmy już sprawę pochyleń, czas zająć się ciśnieniem. Powyższy wyres prezentuje ponownie przejazd ostatniego zakrętu toru Toban, tym razem jest to wykres uzyskany na ustawieniach camber -2.0 oraz ciśnieniem 189 kPa. Zobaczmy co się stanie z temperaturą opon, gdy zmienimy ciśnienie o 20 kPa w górę.


Wykres temperatur lewej przedniej opony w ostatnim zakręcie

Przy niezmienionym camberze oraz ciśnieniem podniesionym do 209 kPa temperatury zmieniły się diametralnie. Temperatury skrajne spadły dosyć mocno, środkowa natomiast poszybowała w górę niczym bolid po spotkaniu z Pastorem Maldonado. Trzeba zaznaczyć, że idealna sytuacja występuje wówczas, gdy środkowa temperatura jest średnią arytmetyczną temperatur zewnętrznych. I ponownie mamy do czynienia z sytuacją, gdy teoria nie zawsze się sprawdza. W dużej mierze jednak dążenie do takiego stanu rzeczy da nam pozytywny rezultat.

Podsumowując, mam nadzieję, że z mojego skromnego artykułu wynieśliście coś więcej niż opinia, że z teorią nie warto się zapoznawać bo i tak się nie sprawdza. Powyżej opisana wiedza teoretyczna może być szczególnie przydatna w przypadku przegrzewania opon. Osobiście miałem taką sytuację na torze Nogaro, i udało mi się ją wyeliminować. Życzę wielu udanych wyścigów, efektownych manewrów i przede wszystkim niezliczonych zwycięstw z prawidłową temperaturą opon!
lelu0 jest offline  

Ostatnio edytowane przez lelu0 : 13-06-2014 - 17:45
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-06-2014, 11:07   Post #2 (permalink)
Administrator rFactor 2
Awatar modlicha
 
Zarejestrowany: Oct 2013
Skąd: Jarosław
Postów: 5.793
Kamil, jako początkujący proszę o więcej
modlicha jest offline  
Rating: 48010 | Skill: 4.06 | OpenRating: 836
| Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 24-06-2014, 21:22   Post #3 (permalink)
Awatar lukasz2511
 
Zarejestrowany: Dec 2011
Skąd: Pniewy
Postów: 519
a mogę prosić o dokładne wytłumaczenie zwrotów In/Mid/Out chodzi o środkową zewnętrzną i wewnętrzną część opony
lukasz2511 jest offline  
Rating: 5082 | Skill: 3.28 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 24-06-2014, 22:26   Post #4 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.187
Dokładnie. In to temperatura krańca wewnętrznego, mid chyba jasne, out to kraniec zewnętrzny (w przybliżeniu ofc )
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2014, 19:19   Post #5 (permalink)
Administrator rFactor 2
Awatar modlicha
 
Zarejestrowany: Oct 2013
Skąd: Jarosław
Postów: 5.793
Dzieki Tobie lelu0 zacząłem się bawić w telemetrię i w związku z tym mam pytanie - jak wykorzystać Motec do sprawdzenia które koła mi się blokują jako pierwsze - aby dobrze ustawić ciśnienie i balans hamulców.
Do tej pory wykorzystywałem replay i oglądałem samochód w slow motion z każdej strony. Ale to pracochłonne. W motecu można wygodnie przejrzeć cały stint w ciągu minuty.

Domyślam się, że wykorzystujemy "wheel rotation speed" - ale jak interpretować wykres. Jak objawia się zablokowanie koła na wykresie?
modlicha jest offline  
Rating: 48010 | Skill: 4.06 | OpenRating: 836
| Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2014, 19:33   Post #6 (permalink)
Awatar Adakar
 
Zarejestrowany: Apr 2012
Skąd: Wloclawek
Postów: 3.856

rF2 SMP GT3 2017

GID też ma taką opcję - jedno z okienek pokazuje stopień przyczepności do nawierzchni i rozkład masy.
Adakar jest offline  
Screw You guys ... I am out of here ...

Rating: 106520 | Skill: 9.73 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2014, 19:50   Post #7 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.187
Musisz porównać sobie spadek prędkości kół. To które spada gwałtownie i najszybciej blokuje się pierwsze.
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2014, 23:34   Post #8 (permalink)
Awatar Baron
 
Zarejestrowany: Dec 2011
Postów: 806
na repie zobaczysz tylko skrajny przypadek - gdy koło prawie, lub całkiem zatrzyma
a w motecu wszystko widać
Załączone Obrazki
Typ Pliku: jpg blok2.jpg (56,6 KB, 53 wyświetleń)
Baron jest offline  


Rating: 47474 | Skill: 6.90 | OpenRating: 0
Saitek R440
Odpowiedź z Cytatem
stare 26-06-2014, 23:54   Post #9 (permalink)
Awatar knooger
 
Zarejestrowany: Jul 2012
Postów: 684
Tutaj masz screena jak wygląda zablokowane przednie prawe koło. Akurat z DRM na BH.
knooger jest offline  
Rating: 26451 | Skill: 5.81 | OpenRating: 0
Logitech G25
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-06-2014, 16:04   Post #10 (permalink)
Administrator rFactor 2
Awatar modlicha
 
Zarejestrowany: Oct 2013
Skąd: Jarosław
Postów: 5.793
Ok dzięki już załapałem o co chodzi.
modlicha jest offline  
Rating: 48010 | Skill: 4.06 | OpenRating: 836
| Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
ciąg, dalszy, opon, przegrzewanie, telemetrii

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

139 osób online
138 Gości
1 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy