Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Wstęp do telemetrii w rFactor

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 08-12-2013, 17:25   Post #1 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.209
Wstęp do telemetrii w rFactor

Wstęp do telemetrii rFactor



1. Wstep

Od razu na wstępie zaznaczam, iż poradnik adresowany jest przede wszystkim do osób, które wcześniej z telemetrią nie miały styczności. Jeśli ktoś miał już kontakt z programem MoTeC, prawdopodobnie nie dowie się tutaj nic nowego. Aczkolwiek przeczytać zawsze można . Skupię się tutaj na konfiguracji telemetrii rFactor pod program Motec i2 Pro, a także na bardzo wstępnej obsłudze tego potężnego narzędzia. Tak więc nie przeciągając przechodzimy dalej.


2. Pobieranie i konfiguracja

Na dobry początek z tego LINKU pobieramy plugin DAQ do rfactora. Instalujemy go do folderu głównego symulatora. Po zainstalowaniu uruchamiamy patch, klikamy Patch, potwierdzamy i wskazujemy ścieżkę do pliku DLL plugina, np. C:\Program Files\rfactor\plugins\, i wybieramy plik DataAcquisitionPlugin.dll.



Następnie wracamy do folderu głównego sima i otwieramy DataAcquisitionPlugin.ini. Odnajdujemy następującą linie
Cytat:
Logging Active On Startup=0 ; Activation Status on Simulation Startup: 0 = Inactive, 1 = Active
I zmieniamy wartość z 0 na 1. Okej, nasz plugin jest skonfigurowany. Teraz przechodzimy na stronę MOTEC i pobieramy najnowszą wersję i2 Pro. Instalujemy normalnie, chyba nie powinno być żadnych problemów .


3. Tworzenie projektu

Odpalamy MoTeCa.



Klikamy w Create New Project -> Dalej -> Circuit -> Dalej -> Podajemy nazwę i lokalizację projektu oraz odznaczamy pole „Use profile….”. Klikamy Dalej a potem zakończ. Naszym oczom ukazuje się co? Puste okno. Tak więc czas je zapełnić .


4. Podstawowe funkcje

Pora załadować dane z naszego przejazdu. Używając skrótu Ctrl + O otwieramy okienko. Po lewej jego stronie wyszukujemy nasz folder rfactor. W nim przechodzimy do UserData\LOG\Motec. Naszym oczom ukazują się pliki z zapisanymi przejazdami.



Wybieramy interesujący nas i oczywiście klikamy Open. Teraz prawym na pustym tle, Add -> Time\Distance Graph.



Dajemy Add group a następnie Add Channel. Wyszukujemy Engine RPM i okej.



Zaznaczamy dodany kanał i dajemy edit. W Scalling mode wybieramy manual i ustalamy nas interesującą skalę. Dla przykładu ja ustawiam od 500 do 9000 obrotów. Jest to oczywiście zależne od tego jakie obroty osiąga silnik w naszym samochodzie.



Następnie ponownie Add group. Add channel i szukamy np. Engine Temp. Również skalujemy i dajemy okej. Naszym oczom ukazuje się nasz pierwszy w życiu wykres telemetrii. Na moim wykresie widać niepokojący skok temperatury. Żeby sprawdzić gdzie to się stało, i co mogło się tam stać dodam sobie mapkę toru. W tym celu skaluję wykres, przesuwając jego lewy brzeg, i dodaję mapkę.



W menu dodawania mapki odznaczamy wszystkie opcje, nie są nam one potrzebne. Mapkę skalujemy i pozycjonujemy do mniej więcej takiej pozycji:



Teraz widać że szczyt temperatura osiąga na wyjściu z bardzo ciasnego zakrętu. Wykres RPM pokazuje stale rosnące obroty, więc nie było zmian biegów. Wniosek jest prosty - wykorzystywałem właściwości napędu 4WD i nie ma się czym przejmować


5. Ustalanie strategii na podstawie telemetrii

Teraz pokażę jedno z praktycznych zastosowań telemetrii wyścigowej. Mianowicie pomoże nam ona ułożyć strategię na wyścig. Na początek musimy utworzyć sobie nową zakładkę. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy w pokazanym miejscu i wybieramy tę opcję:



Następnie dodajemy raport kanału:



W oknie które nam wyskoczy musimy dokonać paru zmian. Po pierwsze zaznaczamy Selected Outings. Wyświetli to nam dane z całego wyjazdu. Następnie w sekcji Channels dajemy Add i wpisujemy w wyszukiwarkę Tire Wear. Z wciśniętym Ctrl zaznaczamy wszystkie 4 opony i dodajemy je. Potem "ptaszkujemy" Val Chng .
Nasze okno powinno prezentować się właśnie tak:



Ale gdzie tu wykorzystanie praktyczne? Właśnie się za to zabieramy. Dodając do tabelki kanał Fuel (poprzez kliknięcie prawym na tabelce i wybraniu "Properties") możemy odczytać z tabelki zużycie paliwa i poszczególnych opon na jedno okrążenie.Chyba nie muszę tłumaczyć jakie to daje korzyści. Możemy bardzo precyzyjnie wybrać moment zjazdu do boksów, ilość paliwa jaką musimy wlać do baku oraz ilość opon które musimy wymienić. Kalkulator w dłoń i matematyko witaj!


6. Zakończenie

Przedstawiłem tutaj bardzo wstępną konfigurację wraz z dodaniem pierwszego wykresu oraz tabelki i ich interpretacją. Aby dowiedzieć się więcej polecam tutoriale z kanału SŁAWKA. A przede wszystkim należy próbować! Mam nadzieję ze pomogłem chociaż paru osobom w zrozumieniu jak zacząć swoją zabawę z telemetrią. Jednak należy pamiętać, iż nawet najdokładniejsze dane nie uczynią nasz szybszymi. Telemetria pozwala tylko znaleźć ewentualne błędy w setupie, ustalić strategię. Reszta jest już tylko w naszych rękach i stopach
lelu0 jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 02-01-2014 - 18:23
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 03-01-2014, 16:43   Post #2 (permalink)
Administrator Portalowy
Awatar Zinho
 
Zarejestrowany: May 2010
Postów: 7.622

rF2 Megane Trophy 2016 I

Bardzo ładnie opisane, lelu Może w końcu się skuszę na naukę analizowania telemetrii
Zinho jest offline  
Rating: 104795 | Skill: 9.48 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 03-01-2014, 19:01   Post #3 (permalink)
Awatar Xizor
 
Zarejestrowany: Mar 2007
Postów: 1.654
Rozwinięcie puntów 3-4 w wersji angielskiej:
i2 Data Analysis Seminar

Dla szaleńców polecam ten wątek:
MoTeC - co i jak ?
Xizor jest offline  


Rating: 28708 | Skill: 4.71 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 05-01-2014, 00:33   Post #4 (permalink)
Awatar knooger
 
Zarejestrowany: Jul 2012
Postów: 685
Bardzo Fajny wstęp do obsługi MoTeCa. Ja tylko powiem, że dzięki niemu możemy w szybki i wygodny sposób optymalnie skonfigurować siłę FFB w pluginie RealFeelFFB.

Robi się to dodając kanał "Steering Arm Force"(wykres wystarczy wyskalować od -10000 do 10000). Kolejnym krokiem jest zrobienie kilku okrążeń na torze i zrobienie loga który otwieramy w programie. Teraz wystarczy odczytać wartości z wykresu.

Czerwona linia określa mniej więcej maksymalne wartości siły FFB. Ignorujemy nagłe skoki w wartości i odczytujemy że optymalnie będzie można ustawić parametr "MaxForceAtSteeringRack" na 1600-1800.
Załączone Obrazki
Typ Pliku: jpg 1motec.jpg (421,9 KB, 463 wyświetleń)
knooger jest offline  
Rating: 26451 | Skill: 5.81 | OpenRating: 0
Logitech G25
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 15:05   Post #5 (permalink)
Awatar Adakar
 
Zarejestrowany: Apr 2012
Skąd: Wloclawek
Postów: 4.110

rF2 SMP GT3 2017

Jak ktoś jest zbyt leniwy żeby bawić się w Sama Michela czy Pata Symondsa, pozostaje wrzucić plugin GID v1.1.4 ustawić pod siebie i ... masz naprawdę sporą dawkę danych.
Masz spalanie na 1 lap, stan opon procentowy a nie kwadraciki, realny czas jaki jeszcze będziesz mógł spędzić na torze, przy takim a nie innym spalaniu, w trakcie samego wyscigu widzisz czy kogoś doganiasz, czy komuś uciekasz w czasie rzeczywistym, masz poszczególne czasy sektorów i rekordy widoczne cały czas, różne rodzaje HUDów ...

W każdym bądź razie, GID , XD czy MoTeC jedynie Ci pomaga, nie pojedzie za Ciebie wyścigu i tym bardziej nie wygra go
Używając tych pomocy, szuka się tych finalnych dziesiątych części sekundy, czy wypracowuje strategię co do jednego wypalonego litra paliwa ... Te ustrojstwa nie urwą Ci 5 czy 6 sekund
Adakar jest offline  
Screw You guys ... I am out of here ...

Rating: 112540 | Skill: 9.71 | OpenRating: 4696 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 18:49   Post #6 (permalink)
Awatar Prusześ
 
Zarejestrowany: Nov 2007
Skąd: Stavanger,NO
Postów: 352
A czy jest taka opcja w mototecu i innych podobnych programach,która pozwoliła by na analizowanie,porównywanie telemetrii innych raiderow którzy np uczestniczą w tej samej sesji treningowej co ja?
Prusześ jest offline  
Rating: 5085 | Skill: 2.97 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 19:03   Post #7 (permalink)
Awatar Xizor
 
Zarejestrowany: Mar 2007
Postów: 1.654
Jeżeli udostępnią Ci swój zapis telemetrii to tak - z opcją live time jeszcze się nie spotkałem.
Xizor jest offline  


Rating: 28708 | Skill: 4.71 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 19:13   Post #8 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.209
Jest, ale musisz posiadać zapis, jak napisał kolega wyżej. Być może to też opiszę jak najdzie mnie wena
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 19:22   Post #9 (permalink)
Awatar Prusześ
 
Zarejestrowany: Nov 2007
Skąd: Stavanger,NO
Postów: 352
Piszesz konkretnie o rfactorze?ciekaw jestem czy tak jest jak piszesz w innych symulacjach,takie porównanie swojej telemetrii z jakimś debesciakiem przyspieszyła by znacznie naukę jazdy wyścigowej.
Prusześ jest offline  
Rating: 5085 | Skill: 2.97 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 07-01-2014, 19:27   Post #10 (permalink)
Administrator Wszystkiego
Awatar lelu0
 
Zarejestrowany: Jan 2010
Skąd: Biłgoraj / Wrocław
Postów: 3.209
Możesz wychwycić takie rzeczy jak moment w którym przyśpieszasz, hamujesz, jak mocno skręcacie, kiedy wbija biegi oraz gdzie do niego najwięcej tracisz. Podobnie działa to w R07, tylko inaczej się uzyskuje dane (bez pluginu). I dane z Race są troszkę gorsze.
lelu0 jest offline  
Forged in Valhalla by the hammer of Thor

Rating: 4475 | Skill: 2.02 | OpenRating: 0
Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
rfactor, telemetrii, wstęp

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Facebook
Administratorzy