Szukaj:
PL EN ES
Polecamy




Kalendarz treningów
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Szkoła jazdy - SimRacingPL

Wyjazdy poza tor

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Szkoła jazdy - SimRacingPL Podręcznik wydany przez Portal SimRacingPL wnikliwie przedstawiający kolejne zagadnienia simracingu

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 03-11-2008, 00:50   Post #1 (permalink)
Member
Awatar MaXyM
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Praha, Czech Rep.
Postów: 29.859
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do MaXyM
Wyjazdy poza tor

Istnieje kilka powodów dla których zabroniona jest jazda poza torem. Pierwszym z nich są ogólne zasady obowiązujące w prawdziwych wyścigach. Definiują one pojęcie toru oraz prawidłowy sposób poruszania się po nim.
  1. Kontrolery w simracingu
  2. Flagi w wyścigach samochodowych
  3. Wyjazdy poza tor
  4. Twój pierwszy wyścig - przygotowania i start
  5. Hamowanie
  6. Techniki pokonywania zakrętów
  7. Zachowanie samochodu - w jaki sposób je zinterpretować
  8. Zjazd/wyjazd z boksu
  9. Strategia postojów
  10. Bezpieczny powrót na tor
  11. Dublowanie
  12. Wychodzenie z uślizgów/poślizgów
  13. Sposoby przeprowadzenia ataku
  14. Jak sprawnie obronić swoja pozycje
  15. Ocena sytuacji na torze
  16. Odporność psychiczna
  17. MoTeC - analiza i porównanie danych
  18. Jak dopasować setup do swojego stylu jazdy

1. Dlaczego wyjazdy podlegają ocenie


Istnieje kilka powodów dla których zabroniona jest jazda poza torem. Pierwszym z nich są ogólne zasady obowiązujące w prawdziwych wyścigach. Definiują one pojęcie toru oraz prawidłowy sposób poruszania się po nim.
Kolejnym powodem, choć wywodzącym się od poprzedniego jest zapewnienie wszystkim uczestnikom wyścigu równych szans przez ścisłe zdefiniowanie dozwolonego obszaru, po którym może się auto poruszać.
W prawdziwych wyścigach jazda poza torem zwykle jest nieopłacalna i niebezpieczna. Sama jazda po trawie może poważnie uszkodzić zawieszenie. W symulacjach ten aspekt nie jest zbyt dobrze oddany. Nie chcąc oskarżać o chęć wykorzystywania tego faktu, wystarczy zaznaczyć, że nieistniejąca obawa o uszkodzenie pojazdu pozwala na odważniejsze wyjeżdżanie poza tor.

Ponieważ wyjeżdżanie poza tor daje potencjalny czasowy zysk, jest ono ścigane z urzędu na podstawie zapisów w regulaminach lig.


2. Definicja toru

Tor wyścigowy to pas asfaltowej lub betonowej jezdni ograniczona liniami, krawężnikami, „kratką” lub nieutwardzonym poboczem.



Obrazek 1. Obszar nienależący do toru jest podbarwiony czerwonym kolorem

Należy pamiętać że linie są wliczane do toru.
Krawężniki, tarki i inne elementy występujące na wyścigowym torze do toru nie należą.
Część nawierzchni znajdująca się pomiędzy linią a kerbem czy innymi elementami - także nie należy do toru



Obrazek 2. Z bliska od lewej: powierzchnia poza torem, tarka, kerb, asfalt z linią

Linie najczęściej mają kolor biały. Czasami występują w kolorze żółtym.

Dlaczego kerby i tarki nie należą do toru? Po prostu nie należą. Elementy te służą do zwiększenia bezpieczeństwa na łączeniach między jezdnią a nawierzchnią nieutwardzoną znajdującą się po obu stronach jezdni. Należy więc traktować tarki i kerby jako strefy bezpieczeństwa – nie jako część toru, która może być wykorzystywana do normalnej jazdy. A jak widać na obrazku 1 miejsca do jazdy jest naprawdę dużo.

3. Prawidłowy przejazd

Za prawidłowy przejazd po torze wyścigowym uznaje się taki, w którym przez cały czas trwania okrążenia, pojazd pozostaje na torze przynajmniej dwoma kołami należącymi do jednej strony pojazdu.


4. Interpretacja i ocenianie


Każdy wyjazd poza tor jest uznawany domyślnie jako celowy. Istnieją jednak sytuacje łagodzące, brane pod uwagę podczas oceny wyjazdu.



Obrazek 3. Niedozwolone poszerzenie

Za dopuszczalny uznaje się wyjazd poza tor gdy kierowca:
• omija pojazdy biorące udział w kolizji
• sam jest uczestnikiem kolizji
• zostaje wypchnięty przez inny pojazd
• opuszcza tor w celu ułatwienia przejazdu innym pojazdom (np, dublującym)
• wyjechał poza tor na skutek własnego błędu i wyraźnie stracił czas

Wyraźna strata czasu to taka, która jest widoczna „gołym okiem” przez oceniającego sędziego. Do takich najłatwiej zaliczyć tzw. „wyjazd w buraki” jak również przejazd w którym auto „zatańczy” na wysokich kerbach czy wpadnie w uślizg podczas pokonywania zakrętu.
Na pewno nie będzie uznany za „usprawiedliwiony” przejazd poza torem w którym kierowca ma wciśnięty do podłogi pedał gazu.

Jeśli dojdzie do wyjazdu poza tor, co się może zdążyć podczas walki, należy bezzwłocznie i WYRAŹNIE odpuścić gaz. Czas odpuszczenia gazu nie jest definiowany ale zwykle będzie trwać ok 0.5 sek – 1 sek w zależności od rodzaju przewinienia (poszerzenie wyjazdu z zakrętu lub ścięcie).



Obrazek 4. Typowe ścięcie


Odpuszczenie gazu musi być zauważalne dla oceniającego sędziego i nie może pozostawiać wątpliwości co do zysku z takiego przejazdu.
Innymi słowy, odpuszczenie gazu na 0.5 sek w przypadku ścięcia szykany i zysku ok 2 sek, będzie uznane jako niewystarczające. Przy czym ocena należy do oceniającego sędziego.
W związku z tym kierowca, który dopuści się wyjazdu poza tor musi sam zadbać o wystarczające i jednoznaczne zadośćuczynienie.

Specjalnym przypadkiem odpuszczenia gazu jest taki, w którym odpuszczenie następuje przed wyjechaniem poza tor. Przykładem może byc przestrzelenie punktu hamowania czy złe złożenie sie w zakręt. W konsekwencji kierowca musi odpuścić gaz lub nawet hamować w miejscu gdzie przy bezbłędnej jeździe jechałby znacznie szybciej. O ile strata czasowa spowodowana błedem będzie wystarczająco jednoznaczna i wyraźna, będzie ona także brana jako aspekt usprawiedliwiający wyjazd poza tor.

Powyższe wyjątki nie sa brane pod uwagę jeśli wyjazdem poza tor kierowca zyskał pozycję nad innym kierowcą, z którym bezpośrednio prowadził walkę. W takiej sytuacji pozycja powinna zostać niezwłocznie oddana. W przeciwnym wypadku zawodnik może liczyć na znacznie poważniejszą karę z dyskwalifikacją włącznie. Kare za to przewinienie definiują regulaminy poszczególnych serii wyścigowych.

5. Podsumowanie

Każdy wyjazd jest traktowany tak samo – jako łamanie przepisu regulaminu. Nie ma znaczenia czy pojazd poruszał sie poza dozwolonym torem 2cm czy 20cm. Istnieje zakaz jazdy poza torem i o tym powinien pamiętać każdy kierowca.



Obrazek 4. To jest także niedozwolony wyjazd


Istnieją sytuacje wyścigowe, które usprawiedliwiają wyjazdy. Jednakże ostateczna ocena należy do sędziego i jest ona niepodważalna. Z tego powodu należy starać się przejechać cały dystans wyścigu czysto, mieszcząc się w granicach toru. Gdy jednak dojdzie do wyjazdu, podjąć wszelkie starania aby sędzia nie miał problemu z uniewinnieniem.
MaXyM jest offline  

Ostatnio edytowane przez McLaren : 24-07-2009 - 18:40
SLS developer :: sls.simracing.pl ::

Rating: 94355 | Skill: 7.59 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-08-2009, 10:28   Post #2 (permalink)
Awatar Larus
 
Zarejestrowany: Sep 2007
Postów: 5.886
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do Larus
Brakuje informacji, czy kierowca musi usprawiedliwiać wyjazdy jeśli nie ukończył wyścigu (czy grożą mu np. jakieś kary U).
Larus jest offline  
Rating: 130624 | Skill: 9.47 | OpenRating: 0
Logitech DFP | Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 16-08-2009, 11:04   Post #3 (permalink)
Administrator
Awatar McLaren
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Białystok
Postów: 14.861
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do McLaren
to zależy od kar jakie są stosowane w danej lidze. Jeżeli za wyjazdy są naliczane kary U to musisz, jeśli karą za wyjazdy jest DQ z wyścigu to nie ma potrzeby
McLaren jest offline  



Rating: 72251 | Skill: 6.46 | OpenRating: 0
Logitech G25 | VPP Pedal-Set | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 18-01-2010, 00:29   Post #4 (permalink)
Awatar jahouu
 
Zarejestrowany: Dec 2009
Postów: 112
W jaki sposób należy usprawiedliwiać wyjazdy? Wystarczy przeanalizować replay i wypełnić formularz winny/niewinny, czy coś jeszcze?
jahouu jest offline  
Rating: 3218 | Skill: 4.10 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 18-01-2010, 00:34   Post #5 (permalink)
Awatar Jakusa
 
Zarejestrowany: Feb 2009
Skąd: Elbląg/Toruń
Postów: 1.653
To wszystko
Jakusa jest offline  


Rating: 48461 | Skill: 7.74 | OpenRating: 0
Logitech DFGT | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-04-2011, 03:47   Post #6 (permalink)
Awatar ramirez19pl
 
Zarejestrowany: Apr 2011
Skąd: Finland
Postów: 1
Dzisiaj kilka krotnie lądowałem wszędzie po za torem wiec ja to bym nagród wyłapał za opuszczanie toru. , ale to pierwszy raz dzisiaj w sumie widzicie o której to pisze jak siadłem wczoraj to sie odczepić nie mogę to nie Gran turismo 3 lub 4 trzeba popracować troszkę nad panowaniem jest to jak dla mnie na pierwszy raz hardcore bez tych wszystkich helpów ale damy rade.
ramirez19pl jest offline  

Logitech DFGT | Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-04-2011, 09:20   Post #7 (permalink)
Awatar thuGG
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Warszawa
Postów: 5.311
Temat raczej odnosi się do wyjazdów poza tor w celu urwania dzięsiątnych części sekundy (a raczej unikania tego) i poprawie czasów, a nie wypadnięciom z toru bo się nie ogarnia auta.
thuGG jest offline  
Rating: 71463 | Skill: 8.53 | OpenRating: 0
Fanatec Clubsport Wheel | Fanatec Clubsport Pedals | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-04-2011, 14:06   Post #8 (permalink)
Awatar ElektrykPL
 
Zarejestrowany: Jun 2010
Skąd: Tychy
Postów: 280
kiedy będzie opisany pkt 7. i pozostałe których nie ma?
ElektrykPL jest offline  


Rating: 3246 | Skill: 7.52 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-04-2011, 14:10   Post #9 (permalink)
Awatar Marcoone
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Jelenia Góra
Postów: 5.635
Tego pewnie najstarsi górale nie wiedzą

Ale nic ni stoi na przeszkodzie abyś wybrał sobie jakiś temat, w którym czujesz się mocny i zaoferował swoją pomoc. McLaren na pewno się ucieszy.
Marcoone jest offline  
NAD nigdy nie był szybki - Kimi

Rating: 49418 | Skill: 5.07 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2011, 10:59   Post #10 (permalink)
Awatar Kaammiil
 
Zarejestrowany: Oct 2011
Skąd: Polska
Postów: 3
prosto i na temat.
Kaammiil jest offline  

Logitech Momo Racing | Hamowanie: Lewą nogą
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
poza, ścinanie, tor, wyjazdy

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f196/wyjazdy-poza-tor-8124/
Dodane przez For Type Data Hits
Mała Liga LTE - Ariel Atom 500 V8 (start 2.04) - Mała Liga LTE - PS Site Forum - ... o PLAYSTATION wiemy wszystko! This thread Refback 19-04-2017 20:55 1
xRacing LIGA :: Oficjalne Forum www.xRacing.pl :: - Zobacz wątek - #8 Suzuka East 26.05.2012 This thread Refback 27-05-2012 12:04 1
Forum - The One League This thread Refback 25-03-2012 00:50 24
F1PIT - Poczuj Moc Rywalizacji ! - Forum dyskusyjne: FIA This thread Refback 30-12-2011 01:42 7
Circuit de Catalunya- dyskusja przed i po This thread Refback 06-12-2011 16:16 4
• Zobacz wątek - Protesty GTTB. This thread Refback 13-10-2011 19:56 5
• Zobacz wątek - Regulamin - Dyskusja This thread Refback 22-09-2011 16:08 2
GT Polska • Zobacz wątek - GT5 EVENT PRO This thread Refback 30-06-2011 11:03 1
Gran Turismo 5 EVENT PRO - Regulamin - Polish Los Rzeźnikoz [PLR] This thread Refback 26-04-2011 10:08 3
Wtcc Seria Endurance. - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 50 This thread Refback 17-03-2011 12:40 1
NASZE FORUM TURNIEJU GRAND PRIX GRAN TURISMO 5 • Zobacz temat - S1- GP9- Nürburgring GP/F- Dyskusja. This thread Refback 15-03-2011 14:22 10
Wtcc Seria Endurance. - PS3 Forum Polska - ... o PLAYSTATION3 wiemy wszystko! - strona 46 This thread Refback 14-03-2011 19:56 10


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

139 osób online
138 Gości
1 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy