Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Hardware

Fanatec ClubSport Wheel + ClubSport Pedals v2

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Hardware Wszystko o sprzęcie do simracingu (kierownice i nie tylko)

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 11-07-2012, 01:38   Post #1 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.459
Fanatec ClubSport Wheel + ClubSport Pedals v2



Fanatec... nie skłamię pisząc, iż praktycznie każdy ze światka simracingu już gdzieś usłyszał bądź przeczytał o tej firmie. Swój sukces rynkowy zawdzięcza serii kierownic "Porsche" oraz pedałach CSP. Mimo okazjonalnych wpadek związanych z jakością i awaryjnością ich produktów, pozycja Fanateca na rynku jest już mocno ustabilizowana.
Do tej pory ich celem było skutecznie walczyć (co wcale nie było takie oczywiste) z topowymi produktami Logitecha - G25 oraz G27. Przez kilka lat taki stan utrzymywał się na rynku bez większych zmian. W zeszłym roku doszło nam dwóch nowych graczy: T500RS od Thrustmastera oraz CSR Elite Fanateca, na którego notuje się bardzo duży popyt. Teraz do tej stajenki dopisać należy kolejną kierownicę niemieckiego producenta, model ClubSport Wheel (w skrócie CSW), którego między innymi dotyczy niniejsza recenzja.

Czym jest więc CSW? Konstrukcyjnie, bazę stanowi CSR Elite - aluminiowy szkielet, kolumna kierownicy wsparta na dwóch łożyskach, napęd na paskach klinowych oraz dwa silniki FF chłodzone relatywnie sporych rozmiarów, wspólnym radiatorem. Zakres obrotu również pozostał taki sam, czyli 900 stopni.
Z nowości mamy: obręcze mocowane poprzez szybkozłączkę kulkową, bardziej funkcjonalna elektronika (przy czym brak kompatybilności z XBox360) obsługująca do 111 przycisków (dane producenta) oraz dodatkowe wyjścia na tylnej obudowie. Zastosowano też inne paski klinowe (podobno w CSR Elite był z nimi jakiś problem).

W ramach beta testów, zamówiłem następujący zestaw:
- baza ClubSport Wheel,
- obręcz Formula,
- obręcz BMW M3 GT2,
- pedały ClubSport Pedals v2,
- mocowanie Table Clamp.


W sumie, do przetestowania około 30kg żelastwa wycenionego na prawie 1200 Euro. Czy było warto? O tym dowiecie się w dalszej części recenzji.






ClubSport Wheel






Jak już wspomniałem, szkielet wykonany jest z bloków aluminium (o grubości 8mm) połączonych gwintowanymi od wewnątrz prętami, przy czym przednia ścianka jest jednocześnie elementem konstrukcyjnym szkieletu. Boczne ścianki, również wykonane z aluminium, posiadają otwory które, w połączeniu z zamontowanym od wewnątrz prawej ścianki wentylatorem o średnicy 92mm, mają zapewnić efektywne chłodzenie silników Force Feedback. Od wewnątrz lewej ścianki wstawiony jest filtr przeciwkurzowy.
Z tyłu szkieletu zamontowana jest duża płytka z elektroniką. Użyte przewody są przeciętnej jakości natomiast wtyczki są bardzo ciasno spasowane z gniazdami - ciężko je rozpiąć a przez to łatwo uszkodzić końcówki kabli.
Ogranicznik obrotu kolumny kierownicy występuje w formie krążka przesuwanego na prowadnicach przez przekładnię ślimakową. Podobne rozwiązanie wykorzystał Thrustmaster w T500RS i w obu konstrukcjach sprawdza się ono bardzo dobrze. Według mnie, lepiej niż rozwiązanie stosowane przez Logitecha.
Odczyt położenia kolumny kierownicy odbywa się bezpośrednio z jej osi (potencjometr optyczny) a nie, tak jak to zwykło się stosować w innych produktach, z osi silnika FF. Czy nie ucierpiała na tym precyzja? Już teraz mogę napisać, że jest dobrze.



Tylna ścianka obudowy wykonana jest z tworzywa sztucznego wykończonego matowym i miłym w dotyku materiałem gumopodobnym. W jej wnęce producent umieścił następujące gniazda: zasilania, "Data", pedałów, "shifter1" i "shifter2" oraz USB. Do gniazda Data będzie można w przyszłości podpiąć dodatkowy wyświetlacz/diody obrotów. Dwa gniazda dla shifterów pozwalają z kolei podłączyć nam równolegle skrzynię biegów H oraz sekwencyjną. Górną część bazy praktycznie w całości zajmuje przezroczysta pokrywa. Można sobie przez nią popatrzeć jak pracuje mechanizm kierownicy



Oś kierownicy o średnicy 30mm oraz grubszy element szybkozłączki. Widać na nim dedykowane miejsca na 5 kulek, prowadnicę (dzięki niej, obręcz da się założyć tylko w jednej pozycji) a w środku 13 pinowe gniazdo. Na przedniej ściance znajduje się główny włącznik oraz między innymi śruby mocujące silniki FF, których położeniem lewo-prawo ustalamy naprężenie pasków klinowych. Producent zaleca jednak nie zmieniać fabrycznego ustawienia.

Moment potrzebny do zakręcenia mechanizmem kierownicy wynosi 0,61Nm. Dla porównania, w T500RS wynosi on 0,45Nm natomiast w G25 jest to 0,08Nm.

Dołączony zasilacz, firmy Fuyang, na tabliczce znamionowej podane ma maks. 120W (5A, 24V) i mówiąc szczerze, nie sprawia solidnego wrażenia. W porównaniu do produktów np. MeanWell, ma się wrażenie iż jego maksymalne parametry na dłuższą metę nie zostaną zachowane. Trzeba mieć nadzieję, że Fanatec wie co robi a dostarczony zasilacz będzie działać i nie "padnie" po kilku miesiącach pracy.

Wymiary bazy (zmierzone):
- szerokość 295mm,
- głębokość 157mm (bez śrub i osi kierownicy),
- wysokość 153mm.
Rozstaw gwintowanych otworów w podstawie bazy jest taki sam jak w poprzednich kierownicach Fanateca.

Ogólnie, jakość wykonania stoi na wysokim poziomie i nie licząc kabli oraz wtyczek (których przecież nie wypinamy codziennie), nie ma się do czego przyczepić. Zdecydowany plus dla Fanateca.



Mocowanie "Table Clamp" przykręcamy albo do trójkątnej przejściówki, dołączonej standardowo do CSW (również widocznej na poniższym zdjęciu), bądź bezpośrednio do bazy (po uprzednim odkręceniu trójkątnej przejściówki). Całość do blatu mocujemy od spodu na dwie śruby.






Kierownice







"Formula"


Wbrew pozorom, nie jest to replika żadnego konkretnego modelu prawdziwej kierownicy; raczej luźna interpretacja projektantów firmy Fanatec.
Trzeba jednak przyznać, że jest bardzo solidnie wykonana. Przedni panel to anodyzowane na czarno aluminium grubości 5mm. Miejsca gdzie kierownicę trzymamy dłońmi pokryte są alcantarą a ta na obrzeżach przechodzi w ten sam gumopodobny materiał z jakiego wykonana jest tylna ścianka obudowy bazy. Z tyłu kierownicy mamy dwie pokrywy z tworzywa sztucznego (tym razem wykończone na czarny połysk). Rzuca się też w oczy aluminiowa szybkozłączka ze stalową sprężyną i kulkami.


Wróćmy jeszcze do przedniego panelu: 11 sensownie rozłożonych przycisków, po lewej jeden analogowy joystick (gałka służy za dodatkowy przycisk). Symetrycznie po prawej stronie, 4 kierunkowy d-pad którego gałka służy nie tylko za przycisk ale również jako przełącznik obrotowy (można nim kręcić w obie strony). Na środku widzimy chromowane logo Fanateca zaś w górnej części mamy 3 znakowy ekran LCD oraz 9 diód.


Za wieńcem umieszczone są dwie łopatki, po jednej na stronę. Można regulować ich skok (niestety, na długość skoku "kliknięcia" nie mamy wpływu) oraz odległość od wieńca, w zakresie ~30mm. W wieńcu, po lewej i prawej stronie mamy wbudowane małe silniczki odpowiedzialne za generowanie wibracji.
Kierownica Formula waży 1,2kg zaś maksymalna średnia jej wieńca wynosi 270mm (a więc tyle co w G25/G27).





"BMW M3 GT2"



Swego czasu można było obejrzeć materiał reklamowy, w którym kierowca BMW 320si serii WTCC po zatrzymaniu się na padoku wypina kierownicę, idzie z nią wprost na stoisko Fanateca, wpina do CSW i rozpoczyna wirtualne ściganie... oczywiście należy na to patrzeć z dużym przymrużeniem oka Szybkozłączki zastosowane w CSW nie są niczym nowym. Konstrukcyjnie jednak nie są kompatybilne z systemami stosowanymi w motorsporcie. Należy więc na ten wieniec patrzeć jak na replikę prawdziwej kierownicy. Dobrze wykonana, jednak wciąż to tylko replika.

Tutaj przedni panel (też grubości 5mm) wykonany jest z innego materiału niż w obręczy "Formula". Trudno mi powiedzieć co to dokładnie jest poza tym, że jest solidny i zdecydowanie daleko mu do bycia tandetnym. Wieniec wykończony jest alcantarą i da się go lekko ścisnąć. Ogólnie, jest bardzo wygodny a jego profil 35x27mm powinien przypaść do gustu zarówno zwolennikom jazdy w rękawiczkach jak i bez nich.


Funkcjonalnie, do dyspozycji mamy ten sam zestaw jak na kierownicy "Formula": 11 przycisków, analogowy joy z przyciskiem, D-pad z przyciskiem i obrotowym enkoderem zaś na górze 9 diód i ekranik LCD. Z tyłu zaś po jednej regulowanej łopatce na stronę. W wieńcu schowane są dwa silniczki od wibracji. Mechanizm łopatek również ten sam, jak w kierownicy "Formula" (a co za tym idzie, również i zakres regulacji...przynajmniej w teorii, o czym później).
Średnica wieńca to 315mm natomiast waga kierownicy wynosi około 2,1kg.


W obu przypadkach, w lewym dolnym rogu wyświetlacza LCD mamy mały czarny przycisk, dzięki któremu możemy zmienić najważniejsze ustawienia, niedostępne w sterownikach (za wyjątkiem ogólnej siły FF i tłumienia):
- SEn - Sensitivity - czułość: Off oraz wartości między 90 i 900 stopni włącznie. Gdy ustawione na "off", brana jest wartość ustawiona w sterowniku,
- FF - Force Feedback: pozwala ustawić ogólną wartość FF w zakresie off, 10-100% z krokiem co 10%. Polecam ustawić na 100% a wszelkie korekty FF robić z poziomu symulatora,
- SHo - Shock vibration: siła wibracji silników zamontowanych w obręczy. Ustawiamy w zakresie 10-100% z krokiem co 10%. Można też wyłączyć ("off" i tak polecam ustawić),
- AbS - ABS vibration: tutaj ustawiamy procentową wartość skoku pedału hamulca, powyżej której zaczną nam wibrować silniczki umieszczone w obręczy i pedale hamulca (dotyczy tylko CSP i CSP v2). Można też tą opcję wyłączyć całkowicie, co spowoduje wyłączenie silniczka zamontowanego przy pedale hamulca, natomiast (jeśli włączone) silniczki w obręczy będą reagować na wciśnięcie pedału gazu (emulacja wibracji pochodzących od silnika). Polecam wyłączyć.
- LIn - Linearity - liniowość, umożliwia ustawienie nieliniowej charakterystyki. Im wyższa wartość, tym kierownica jest mniej czuła w okolicach położenia neutralnego i w miarę zwiększania kąta skrętu, jej czułość się zwiększa. Wyłączenie tej opcji zostawia neutralną charakterystykę i tak też powinna być ta opcja ustawiona.
- dEA - Deadzone, czyli martwa strefa wokół położenia centralnego. Możemy wyłączyć bądź ustawić w zakresie 10-100%, gdzie 100% oznacza ustawienie martwej strefy w zakresie +/-20°skrętu kierownicy. Zdecydowanie to wyłączamy.
- drI - Drift mode. Dostępne wartości to -3 do -1, off oraz +1 do +3. Off wyłącza tą opcję. Wartości ujemne powodują, że silniki stawiają większy opór natomiast wartości dodatnie pomagają kierowcy w skręcaniu kierownicą. Ustawiamy na "off".
- For - Forces - dodatkowe ustawienie sił FF, przy czym nie obejmuje ustawień "damper" i "spring". Wartość "100" jest neutralne i tak polecam ustawić. Dostępny zakres: od 10 do 400 bądź "off".
- SPr - Spring. Prawdopodobnie dotyczy sztucznych efektów pracy sprężyn zawieszenia albo sprężyny centrującej w grach.
- dPr - Damper. Jak wyżej, ale dotyczy efektów tłumienia. Obie opcje można wyłączyć bądź ustawić w zakresie 10-400, z krokiem co 10. Oba polecam wyłączyć.





ClubSport Pedals




Konstrukcja praktycznie w całości wykonana jest z aluminium. Odczyt położenia pedałów gazu i sprzęgła z wykorzystaniem czujników magnetycznych (hallotron). W przypadku pedału hamulca zastosowany jest tensometr o regulowanej czułości. Do ramienia przykręcony jest silniczek odpowiedzialny za wibracje (uproszczona emulacja pracy systemu ABS).
Zarówno kontroler wbudowany w elektronikę pedałów jak i ten w bazie CSW oferują 10bit precyzję. Warto nadmienić, iż nie ma potrzeby wykonywania wstępnej kalibracji pedałów po każdorazowym uruchomieniu komputera czy podpięciu do USB/włączeniu CSW. Jest to duży plus, szczególnie w odniesieniu do pedału hamulca (tensometr).


Pedały można podłączyć bezpośrednio do komputera (poprzez port USB), bądź do bazy CSW. Od sposobu podłączenia zależeć będzie wsparcie dla wibracji pedału hamulca - przy podłączeniu przez USB wymagane jest wsparcie z poziomu symulatora.
Pedał sprzęgła ma tak zestrojoną sprężynę, by w pewnym zakresie wciśnięcia dawać efekt "wpadania w podłogę".




Producent pozwolił na zmianę położenia nakładek (dostępnych jest kilka pozycji ustawień). Demontując bloczek, można tym sposobem zmienić głębokość mocowania nakładki oraz jej kąt pochylenia. Oprócz tego, można zmienić wstępne ściśnięcie sprężyn gazu i sprzęgła. Niestety, nie mamy możliwości zmiany skoku pedałów czy położenia mocowania osi sprężyn względem ramion pedałów, czym moglibyśmy zmieniać efektywną twardość sprężyn.


Jako że jest to v2, przy hamulcu pojawiła się pewna nowość - tłoczek ze sprężyną do którego można wlać dołączony w komplecie olej silikonowy (dostajemy dwie buteleczki zawierające ciecz o różnej gęstości). Cały ten dodatek ma na celu zwiększyć tłumienie skoku i odbicia, co w teorii ma bardziej przypominać charakterystykę pracy prawdziwego hamulca.

Rozstaw otworów mocujących do podstawy:
- szerokość: ~248mm
- długość: ~277mm

Wszystkie ramiona pedałów, z nakładkami sprzęgła i hamulca ustawionymi maksymalnie w górę, mają po około 180mm długości licząc od środka osi do końca nakładki.
Skok pedałów (mierzony na czubkach nakładek, czyli po promieniu ~180mm):
- gaz: ~75mm
- hamulec: 60-65mm
- sprzęgło: ~75mm







Test

Montaż i instalacja

Zaczynamy od bazy.
Na początku korzystałem z kątowej przystawki i nie był to dobry pomysł więc już teraz napiszę, byście ją od razu zdemontowali i wrzucili do pudełka bo powoduje, że kierownica lekko "pracuje" w pionie. Całe mocowanie robi się lekko elastyczne (ale nie aż tak jak w przypadku T500RS). Bez niej, nie ma wprawdzie możliwości ustawienia kierownicy pod kątem dodatnim względem blatu ale według mnie jest to "mniejsze zło".
Mocowanie do blatu przykręcamy do bazy, następnie całość nasuwamy na blat biurka i dokręcamy od spodu dwiema śrubami. Połączenie jest bardzo stabilne. Prędzej wyrwiemy blat niż zsuniemy z niego kierownicę.
Dolna blacha mocowania, przez którą przechodzą śruby, lekko się odgina po mocnym dokręceniu. Wprawdzie póki co, nie wpływa na stabilność mocowania ale kto wie, co się stanie w przyszłości. Oprócz tego, wspomniane śruby mocujące są zdecydowanie za długie i przeszkadzają przy wsiadaniu i wysiadaniu z fotela. Łatwo obić sobie kolana, jak w T500RS. Nic nie stało na przeszkodzie, by śruby te były 3cm krótsze a do zestawu Fanatec dokładał wymienne nakładki na śruby (dla osób z cienkim blatem biurka).
Wszystkie podłączenia kabli do bazy CSW warto wykonać przed przykręceniem całości do blatu. Późniejsze sięganie do wnęki z tyłu obudowy jest po prostu niewygodne.

Pedały warto oprzeć o ścianę bądź przykręcić do zorganizowanej we własnym zakresie stabilnej podstawy. Łatwo je bowiem przesuwać po podłodze, czy to panelowej/parkietowej czy po dywanie (szczególnie podczas hamowania na twardo zestrojonym tensometrze).

Pora na założenie kierownicy. Jestem raczej zwolennikiem GT niż OW a i sama kierownica zrobiła na mnie duże wrażenie, więc postanowiłem rozpocząć testy właśnie od niej... ale jeszcze kilka słów o samej szybkozłączce - jest ona typu "kulkowego", czyli wykorzystywane są stalowe kulki osadzone w gniazdach (po stronie kierownicy) i dedykowanych rowkach (po stronie bazy) oraz dociskane zewnętrznym pierścieniem na sprężynie. Tego typu szybkozłączki są popularne w tuningowanych autach drogowych oraz niektórych niższych seriach wyścigowych. Pod względem precyzji daleko im do droższych alternatyw, stosowanych w wyższych seriach wyścigowych.

Po zamontowaniu, sprawdzam solidność połączenia na szybkozłączce i niestety ale czuć lekki luz osiowy. Na szczęście, w komplecie z każdą obręczą dostajemy śrubę którą "na sztywno" skręcamy obie strony szybkozłączki. Po takim zabiegu nie ma już mowy o jakichkolwiek luzach.
W przypadku kierownicy Formula luz jest troszkę mniejszy ale i tak warto zamontować ją z użyciem dodatkowej śruby.
Podczas kręcenia kierownicą nie czuć jakichkolwiek przeskoków w przekładni. Obrót w całym zakresie jest "gładki". Jest to w głównej mierze zasługa zastosowania pasków klinowych zamiast zębatych (które w T500RS delikatnie, ale jednak wpływają na płynność pracy przekładni).

Jeszcze trzeba ustawić łopatki. Robię korekty, sprawdzam zakres regulacji no i pojawia się kolejny problem - po obróceniu i zamianie łopatek (by były bliżej wieńca), blaszka odpowiedzialna za mocowanie do stelaża dotyka bezpośrednio płytkę z elektroniką, nie pozwalając na jakąkolwiek pracę łopatki.
W przypadku obręczy Formula tego problemu na szczęście nie ma. Jest natomiast inna niedogodność - łopatki są za krótkie w obu kierunkach, przez co nie każdemu mogą przypaść do gustu. Gdyby były dłuższe po 1cm w obu kierunkach, na pewno byłyby bardziej uniwersalne.
Pod tym względem, łopatki w obręczy BMW GT2 wydają się być w sam raz - tu akurat nie mam zastrzeżeń.


Podczas instalacji sterowników nie pojawiło się nic zaskakującego. Pora więc uruchomić sprzęt.
Zasilacz podłączony i świeci (czyli raczej działa ). Kierownica wpięta do USB... ale nic się nie dzieje! No tak, trzeba ją włączyć przyciskiem na obudowie. Jak się przekonałem w trakcie użytkowania kierownicy, jest to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie. Fanatec stosuje je we wszystkich swoich kierownicach. Pozostali producenci zdecydowanie powinni pójść tym śladem.

W sterownikach zbyt wiele nie ustawimy - jedynie ogólną siłę FF oraz tłumienie (które zdecydowanie warto wyzerować). Możemy sprawdzić poprawność działania przycisków/łopatek, shiftera i ewentualnie pedałów, jeśli mamy je podłączone do bazy CSW (w przeciwnym wypadku będą widnieć na liście kontrolerów jako osobne urządzenie).
Sprawdzam po kolei precyzję każdego pedałów i widzę że hamulec generuje delikatne szumy (w zakresie mniej niż jednego do aż kilku procent)... podobno nie jestem jedynym testerem u którego się ten problem pojawił. Dodatkowo sprawdziłem wskazania w DIView i potwierdza się to, co zaobserwowałem w odczytach z poziomu sterownika. Na dzień dzisiejszy, Fanatec się jeszcze nie określił jak ma zamiar rozwiązać ten problem. Dam znać, gdy dowiem się coś więcej.
Gaz i sprzęgło są OK.

Sprawdzam jeszcze zakres skrętu kierownicy i jak Force Feedback się sprawuje jako ogranicznik. Siły są zdecydowanie mocniejsze niż w G25 ale do możliwości T500RS trochę im brakuje. Opór mechaniczny "na sucho" w praktyce jest podobny do T500RS i tu ciekawostka - ostatnio miałem okazję pokręcić kierownicą wyczynowej Cupówki dźwigniętej na podnośnikach (a więc z kołami w powietrzu). Na wyłączonym silniku, czyli bez pracującego wspomagania, wrażenia podczas kręcenia miałem podobne do tych jakie czuję właśnie na CSW i T500RS. Opór mechaniczny tych kierownic można więc z czystym sumieniem potraktować jako opór mniej lub bardziej zgodny z prawdziwym układem kierowniczym z niedziałającym wspomaganiem.

Inna kwestia - na granicy zakresu skrętu pojawiają się bezsensowne wibracje generowane przez FF. W założeniu mają one nam chyba mówić, gdzie się kończy ustawiony zakres skrętu kierownicy. W praktyce - mocno irytują. Mam nadzieję że zostaną wyłączone w przyszłej wersji firmware (którego, swoją drogą, wgranie do bazy jest bardzo proste a cała procedura zajmuje dosłownie kilka minut).

Jeszcze kilka depnięć "na sucho" w pedał hamulca, którego charakterystyka zaczyna mi się co raz bardziej podobać, i można przystąpić do właściwych testów!




Wrażenia i wnioski

Zaczynam od kombinacji Megane Trophy @ Estoril w rFactor 2 i od razu czuć, że FF względem T500RS jest zauważalnie słabszy. O ile? Dla T500RS ustawiałem zwykle siłę na poziomie 0.25-0.35. W przypadku CSW 1.0-1.2 zdają się dawać najlepszy rezultat. Kilka okrążeń "instalacyjnych", korekta ustawień czułości hamulca i można skupić się na pracy samej kierownicy.

Pierwsze wrażenia nie nastrajają zbyt optymistycznie. Force Feedback potrafi "kopnąć" ale kiepsko czuć, co się dzieje z autem. Kolejne testy potwierdzają te przypuszczenia. Rzut oka w menu ustawień kierownicy i sterowników i mamy winowajcę - tłumienie jest domyślnie włączone. Przy okazji sprawdzam inne opcje i po upewnieniu się, że wszystko jest już jak trzeba, wracam do testów...Tak, teraz jest znacznie lepiej i w końcu mogę coś więcej napisać o pracy FF!

W T500RS, czasami mam problem z bardzo precyzyjną jazdą "na centymetry". Ma się wrażenie delikatnego pływania i najlepiej to czuć na Monaco, szczególnie w sekcji Beau Rivage i od Mirabeu do Portier, gdzie jazda kołami tuż przy wysokim krawężniku wymaga dużej precyzji. Nie ma żadnego opóźnienia w reakcji kierownicy, coś jednak jest na rzeczy. Sensor Halla (precyzyjny...ale nie do końca?) a może fakt, że położenie kierownicy jest zczytywane z osi silnika FF poprzez przekładnię pasową a nie bezpośrednio z kolumny kierownicy? W teorii może i ma to sens ale te paski są przecież w środku zbrojone, więc o żadnej elastyczności wzdłużnej nie może być mowy. Zostaje wpływ 100Hz częstotliwości komunikacji po USB... kto wie?
Czemu jednak dopiero teraz o tym piszę? Dopiero po wstępnych testach CSW zdałem sobie sprawę z tej cechy T500RS. Wcześniej kierownica Thrustmastera w pewnych sytuacjach sprawiała wrażenie lekko "ociężałej" ale nie mogłem dojść, z czego się to bierze. Ten problem w CSW w ogóle nie występuje, mimo że kierownica również ma napęd paskowy. Czy to przez odczyt położenia bezpośrednio z kolumny kierownicy i/lub szybszą komunikację po USB? Nie wiem, ale różnicę od razu czuć i jest to zdecydowana zaleta CSW (i pewnie również CSR Elite, korzystającej przecież z w zasadzie tej samej bazy).
Uwagę zwraca jeszcze jedna cecha - CSW pracuje ciszej i to zarówno pod względem mechanicznym jak i głośności wentylatora. Ten włącza się wraz z włączeniem kierownicy a nie dopiero po przekroczeniu pewnej temperatury silnika, jak to ma miejsce w T500RS.

Pora na zmianę zestawu testowego. W ruch idzie obręcz "Formula" w parze z F3 @ Monaco i jak już wspomniałem wcześniej, tutaj dobrze czuć większą precyzję CSW względem T500RS.
Siłowo, produkt T500RS jest nadal lepszy.

Zostaję przy F3 ale tym razem zakładam obręcz GT2. Jest ona cięższa od obręczy "Formula" o około 0,9kg i czuć to podczas jazdy. Silniki FF zastosowane w CSW chyba mają za słaby moment, by mogły tak swobodnie generować FF jak to robią na lżejszej kierownicy. Nie zrozumcie mnie źle, wrażenia z jazdy nadal są bardzo pozytywne ale mimo to czuć, że na cięższej kierownicy FF robi się troszkę mniej dynamiczny. W autach GT to nie będzie przeszkadzać, natomiast gdy ścigamy się małymi bolidami pokroju rTrainera czy właśnie F3 którymi trzeba pracować na torze, różnica robi się zauważalna.
W internecie znalazłem informację, że w T500RS sytuacja wygląda podobnie. Z obręczą "Ferrari F1" produkt Thrustmastera pracuje żwawiej niż na obręczy GT.

Kilka dni testów później wrażenia z jazdy się nie zmieniają. W iRacing czy netKar Pro odczucia są podobne, gdy przesiadam się z T500RS na CSW.
Precyzja optyki zdaje się być wystarczająca. Zrobiłem kilka testów na torze i w DIView i lekkie poruszanie kołem jest odnotowywane. Zmiana wartości przy tak minimalnych ruchach nie jest jednak płynna (widać, że zmieniają się skokowo) dlatego nie obraziłbym się, gdyby oferowała trochę więcej zapasu precyzji. Może zastosowanie czujnika Halla byłoby lepszym rozwiązaniem?

Wyświetlacz LCD i diody umieszczone na kierownicy na chwilę obecną wymagają zewnętrznych wtyczek. Te, póki co są dostępne w wersji testowej dla iRacing i LFS. ISI, z tego co wiem, pracuje nad bezpośrednim wsparciem w rFactor 2.

Jeszcze kilka słów o trybie "Drift Mode". Ustawiony na wartość ujemną, przeszkadza nam w skręcaniu i to działa jak można by oczekiwać. Natomiast ustawiony na wartość dodatnią, FF powinien nam pomagać w skręceniu, czyli działać na zasadzie podobnej do wspomagania stosowanego w prawdziwych pojazdach.
Częściowo, tak faktycznie jest. Oprócz tego jednak FF mocno szarpie gdy owo "wspomaganie" powinno się wyłączać i tak się dzieje na wszystkich 3 wartościach ustawienia. Z tego powodu, uważam że na chwilę obecną ta funkcja jest zupełnie nie przydatna. Przynajmniej do czasu gdy Fanatec coś zrobi z szarpaniem. Wtedy może zacznie być użyteczna.

Wspomniałem wcześniej o większym od G25 zaś zbliżonym do T500RS momencie oporu mechanizmu kierownicy. Są osoby, dla których najważniejsza jest szybkość z jaką mogą kręcić kierownicą. Jak CSW wypada w tym względzie? Jest podobnie jak w przypadku T500RS. Opór mechaniczny nie pozwala bardzo szybkie kręcenie "na sucho". Czuć go również podczas wykonywania szybkich korekt na torze, przy czym jest wtedy oczywiście mniejszy w porównaniu do pracy "na sucho".
Jednocześnie taki naturalny opór mechaniczny przypomina ten z prawdziwych samochodów więc finalnie należy podejść do problemu indywidualnie - czego oczekujemy od kierownicy? Jeśli realizmu przede wszystkim, to wspomniany opór należy potraktować jako pozytywną cechę. Jeśli jednak możliwość szybkiego kręcenia jest dla nas priorytetem, to chyba nic lepszego od G27 pod tym względem nie znajdziemy.
Teoretycznie można w CSW zmniejszyć naciąg pasków klinowych. Nie zmniejszy to jednak oporów do poziomu konstrukcji opartych o przekładnię z tradycyjnymi kołami zębatymi a tylko zwiększy ślizganie się pasków, co wpłynie bardzo niekorzystnie na pracę FF.

Odnośnie ślizgania się pasków klinowych.
Zrobiłem prosty test. Oznaczyłem koła pasowe i paski w kilku miejscach i po paru dniach sprawdziłem, czy namalowane linie się nadal pokrywają. Niestety, widać wyraźnie że oba paski się w międzyczasie przesunęły na kołach pasowych. Nie czuć tego jednak podczas jazdy, przynajmniej nie w stopniu dla mnie odczuwalnym.




Pedałom CSP v2 zdecydowanie należy się osobny akapit, gdyż nie spodziewałem się tak pozytywnej zmiany w stosunku do pierwszej wersji tej konstrukcji (którą miałem okazję kiedyś testować).
CSP v1 ma relatywnie słabo zestrojony tensometr. Nawet na maksymalnej czułości dało się bowiem naciskiem ręki dobić do 100% zakresu, co mi bardzo nie odpowiadało.
W przypadku CSP v2 zakres ustawień czułości jest nieporównywalnie większy a dodatkowo zastosowano inaczej wyskalowany tensometr. Dzięki temu, nadal można ustawić go tak by do 100% dobijać już przy lekkim nacisku na pedał. Przekręćmy jednak pokrętło czułości w drugą stronę i okazuje się, że nawet zapierając się z całej siły nie będziemy w stanie dobić do końca zakresu. Jest to zdecydowany plus dla nowej rewizji pedałów. Jako osoba przyzwyczajona do hamowania na konstrukcjach z potencjometrem, potrzebowałem paru dni by się przyzwyczaić do tensometra ale z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że na tych pedałach jest to krok we właściwym kierunku. Kontrola hamowania na granicy uślizgu nie stanowi problemu. Kolejną zaletą jest możliwość bardzo precyzyjnego dohamowywania na przykład podczas trail brakingu czy wykonywania drobnych korekt prędkości w środku zakrętu. Na pedałach pokroju G25/G27 wymagało to dużego wyczucia. Na CSP v2 robi się to łatwo, przyjemnie.
Dodam również, że heel&toe też wykonuje się intuicyjnie, przy czym sugeruję najpierw zdemontować bloczek pod nakładką pedału gazu (wtedy nakładka jest cofnięta względem pedału hamulca, co sprzyja technice H&T). Wybraźcie sobie hamowanie w naszym ligowym GT1 czy Cupowym Porsche. Pełne H&T włącznie z wysprzęglaniem lewą stopą przy każdej redukcji - żaden problem! Jeszcze więcej frajdy jest w autach drogowych czy historycznych "formułkach", bądź pokroju Skipa Barbera czy rTrainera.
W CSP v2 podoba mi się również dodatkowy cylinderek z olejem. Tłumienie jakie otrzymujemy, jest wprawdzie tylko delikatnie odczuwalne ale faktycznie redukuje "sprężystość" w pracy hamulca, którą czuć gdy hamujemy bez tego zbiorniczka. Osoby preferujące jazdę bez niego, mogą go po prostu odpiąć, więc finalnie nie ma problemu z ustawieniem hamulca pod własne preferencje.

Wady? Trochę przeszkadza, jak na mój gust, za duży skok pedału gazu ale można się do tego przyzwyczaić. Słowo krytyki należy się również charakterystyce pracy sprężyny sprzęgła. Wspomniałem wcześniej, iż daje ona efekt "wpadania", mniej więcej jak w prawdziwym samochodzie. Zgadza się ale uważam, że sam efekt następuje zbyt gwałtownie i w zbyt krótkim zakresie skoku. Potrzeba trochę czasu by się z tym oswoić a i tak ruszanie na półsprzęgle sprawia czasem problemy.
Szkoda, że nie mamy możliwości zmiany zakresu skoku i bardziej wpłynąć na twardość sprężyn pedałów. Regulacja wstępnego utwardzenia w praktyce bowiem nie przynosi dużych zmian. Owszem, możemy we własnym zakresie zmienić sprężyny na twardsze. Według mnie, taki zestaw powinien być jednak dodawany standardowo przez producenta.







Dane techniczne

Zakres :90-900 stopni (regulowany z dokładnością co 10 stopni), czujnik optyczny bezpośrednio na osi kierownicy
Ilość przycisków :11 + 2 + joy + d-pad na kierownicy + 2 (encoder obrotowy)
Force Feedback :Tak (2 silniki Mabuchi 550, szczotkowe)
Typ przekładni :Podwójna, na pasach klinowych
Łopatki :2 metalowe, zamontowane na stałe do obudowy wieńca kierownicy
Shifter :Brak
Pedały :3 metalowe, hallotrony oraz tensometr z amortyzatorem, 10bit kontroler
Split axis :Tak
Interfejs :USB


ClubSport Wheel + ClubSport Pedals
Plusy
  • Precyzyjna praca
  • Możliwość trwałego montażu obudowy do blatu
  • Bardzo wysoka jakość wykonania
  • Cicha praca
  • Bardzo dobry Force Feedback
  • Przekładnia pasowa z użyciem pasów klinowych
  • Duża ilość przycisków oraz dodatkowy ekran LCD i diody LED na kierownicy
  • Pedały gazu i sprzęgła z hallotronem; hamulec z tensometrem
  • bardzo szeroki zakres regulacji czułości hamulca
  • Możliwość rozbudowy zestawu o dodatkowe elementy (shiftery/łopatki, ekran LCD)
  • Regresywna charakterystyka pracy sprzęgła
  • Regulacja położenia nakładek oraz wstępnej twardości sprężyn pedałów
  • Amortyzator olejowy przy pedale hamulca
  • Możliwość zmiany kierownicy
  • Wieńce kierownic wykończone alcantarą
  • 10bit kontroler dla wszystkich pedałów
  • brak konieczności wstępnej kalibracji pedałów


Minusy
  • Bardzo wysoka cena
  • Przekładnia pasowa z użyciem pasów klinowych
  • Przeciętne mocowanie przy użyciu kątowej przejściówki
  • Brak drążka sekwencji oraz trybu H
  • Kalibruje się przy każdym włączeniu
  • Zbyt agresywna charakterystyka sprzęgła
  • Sprężyna gazu mogłaby być twardsza
  • Mimo wszystko, słyszalna praca wentylatora



Podsumowanie

Wbrew pozorom, jednoznaczna ocena tego sprzętu nie jest łatwa. Z jednej strony mamy bowiem bardzo dobrą konstrukcję z nie tak bardzo istotnymi wadami (pomijam tutaj wady egzemplarzy testowych, które betatesterzy otrzymali do testów). Z drugiej zaś, jeśli popatrzymy na cenę... niektórzy pewnie zdrowo pukną się w czoło, zanim zaczną myśleć o zakupie.



Czy aby na pewno?

Odstawmy więc cenę na bok, tak na chwilę i spójrzmy, co nam CSW oferuje.
Otrzymujemy więc kierownicę wykonaną z bardzo dobrej jakości materiałów, mechanicznie teoretycznie "nie do zdarcia" i pod tym względem zdecydowanie lepszą od T500RS.
Zastosowane paski klinowe umożliwiają gładką pracę przekładni a ich poślizg według mnie nie wpływa w znaczącym stopniu na Force Feedback. Nie wpływa również na dokładność odczytów, które brane są bezpośrednio z kolumny kierownicy. Pod tym względem jest również lepiej względem T500RS. Siła Force Feedback okazuje się być wystarczająca w praktyce.
Szybkozłączka, mimo że z delikatnymi luzami, po skręceniu śrubą stanowi stabilne mocowanie a jako taka, pozwala na łatwe przekładanie obręczy. Same kierownice są znacznie lepiej wykonane w stosunku do tych oferowanych przez Thrustmastera. Tak więc doliczamy kolejne dwa plusy dla Fanateca.
CSW pracuje ciszej (ale nie jest niesłyszalna - słychać lekki szum pracującego wentylatora) od T500RS oraz daje też większe (w teorii) możliwości pod względem dostępnych akcesoriów. Również i gabaryty obudowy bazy przemawiają na korzyść CSW.


Co natomiast może przemawiać za T500RS? Większy zakres skrętu, wynoszący 1080 stopni, co może mieć znaczenie dla osób często jeżdżących w autach drogowych lub w niższych klasach wyścigowych. Oprócz tego, produkt Thrustmastera oferuje mocniejszy Force Feedback, z większym zapasem momentu. Przekładnia pasowa zębata natomiast gwarantuje dokładne przenoszenie sił FF na oś kierownicy, bez jakiegokolwiek poślizgu.

Połączenie najlepszych cech obu kierownic dałoby nam produkt niemalże idealny. Z ogólnego porównania widać jednak, że CSW pod tym względem wcale nie tak daleko do takiej kierownicy idealnej a na pewno zdecydowanie bliżej niż T500RS. Powiem więcej - CSW mogłaby realnie konkurować z hi-endem od Frexa, ECCI czy CST!
Teraz, jak do tego wszystkiego ma się G25/G27? W zasadzie przewagę ma tylko jedną i to wcale nie taką oczywistą (nie dla wszystkich przynajmniej) - pozwala na szybsze kręcenie kółkiem. Pod każdym innym względem produkty Logitecha to po prostu niższa półka.
To samo w przypadku pedałów. Wprawdzie bardziej fair byłoby porównanie ClubSport Elite do pedałów z T500RS ale my chcemy porównać topowe konstrukcje obu producentów. Dlatego Fanateca reprezentować będzie CSP v2. W takim porównaniu więc wygrana Fanateca jest ewidentna. Tak na prawdę ciężko im cokolwiek zarzucić, poza szumami w odczytach tensometra (co jest raczej wadą egzemplarzy przedprodukcyjnych) i może brakiem opcji montażu w pozycji odwróconej w standardzie (co mają pedały T500RS). Pedały Logitecha w takim zestawieniu w zasadzie nie mają się czym pochwalić.
System mocowania do blatu w wydaniu od Fanateca, mimo że nie jest idealny i pod względem prostoty montażu odstaje od rozwiązania Logitecha, tak w porównaniu do mocowania Thrustmastera jest na pewno lepszy i stabilniejszy.

Jeśli więc nie zważamy na koszta zakupu, zdecydowanym zwycięzcą jest CSW z obiema obręczami i CSP v2 w zestawie i taki właśnie zestaw gorąco polecam!
Chcecie coś jeszcze lepszego? No to już Frex i spółka, przy czym tak na prawdę zbyt wiele na tym nie zyskacie w porówniu do CSW i CSP.




...


No dobrze, ale wróćmy teraz na ziemię i przekalkulujmy jeszcze raz koszta zakupu zestawu od Fanateca (ceny katalogowe w Euro):
- Clubsport Wheel Base 449,95
- CSW BMW M3 GT2 rim 249,95
- Formula rim 179,95
- Clubsport Pedals V2 249,95
- Clubsport Table Clamp V2 49,95

Suma: 1179,75 Euro (plus przesyłka). Przy kursie 4,35PLN daje nam to kwotę ponad 5100zł! Dużo.


Jak to wygląda dla kompletnego zestawu Thrustmastera (ceny również w Euro)?
- Thrustmaster T500RS 549,00
- Ferrari F1 wheel add-on 119,00

Suma: 668,0 Euro plus przesyłka. Realnie w Polsce, około 2700zł.

Różnica jest aż nadto widoczna. Około 2400zł to już bardzo dużo. Nawet, gdybyśmy w zestawie Fanateca zamienili CSP na CSE i zyskali 100E a do Thrustmastera dorzucili shifter TH8 RS, to nadal jest to spora różnica, tym bardziej że produkt Fanateca nie jest bez wad.
Dlatego też osobom liczącym się z zawartością portfela, w ogólnym rozrachunku, polecam zaczekać na obniżkę cen bądź celować w używane CSR Elite lub T500RS. W tym momencie bowiem, nawet nowe CSR-E średnio się opłaca kupować - około 550 Euro za bazę ze standardową kierownicą a do tego trzeba przecież doliczyć jeszcze jakieś pedały.



Ps.
Jako że Fanatec dostarczył nam wersję przedprodukcyjną sprzętu, nie obyło się bez problemów. Część z nich już wymieniłem a część nie, dlatego teraz wypunktuję wszystkie z jakimi się osobiście spotkałem oraz podam informację od Fanateca na temat zmian w finalnej wersji CSW:
- sprzęgło nie jest wykrywane, gdy CSP są podpięte bezpośrednio do CSW (naprawiono)
- gdy sprzęgło działa podpięte do CSP, nie wysprzęgla w 100%, przez co nie da się odpalić silnika dopóki nie wrzucimy na luz (naprawiono),
- szumy/niestabilne odczyty z tensometru hamulca,
- taśma sygnałowa od obręczy jest bardzo długa i zwinięta, czasami ociera o PCB w obudowie bazy,
- luz na szybkozłączce,
- zakładanie i demontaż kierownic z szybkozłączki czasami wymaga użycia dużej siły,
- przyciski łopatek wbijające/zrzucające po 2-3 biegi na raz (naprawiono),
- diody LED na kierownicy Formula delikatnie wibrują w rFactor 2 (co po części jest wadą obecnej wersji tego symulatora), gdy się wjedzie na nierówny teren,
- gwinty od mocowania śrub łopatek w kierownicach bardzo łatwo zerwać.


Lista zmian wprowadzonych do finalnej wersji produktu:
- zmniejszono głębokość otworów pod kulki w szybkozłączce, co powinno zmniejszyć luzy,
- średnica zewnętrzna osi szybkozłączki po stronie bazy została delikatnie zmniejszona, by ułatwić ściąganie i zakładanie kierownic,
- układ PCB w kierownicy M3 GT2 został zmodyfikowany, by nie kolidować z łopatkami,
- zastosowano krótszy kabel łączący PCB bazy z gniazdem szybkozłączki, który w pierwotnej wersji czasami ociera o PCB bazy,
- wprowadzono korekty na linii produkcyjnej kierownicy M3 GT2 by wyeliminować nierówno naklejane logo BMW,
- zastosowano inne sprężyny i przełączniki w mechaniźmie łopatek w celu zwiększonej niezawodności,
- zastosowano metalowe gwintowane wkładki dla śrub od regulacji pozycji łopatek,
- zamiast oleju, zastosowano smar w mechaniźmie łopatek,
- wprowadzono korekty do spasowania przekładni pasowej,
- zmieniono układ diod LED w kierownicy M3 GT2 na: YYY-RRR-BBB,
- zwiększono jasność diód LED,
- zmieniono typ zastosowanego Loctite,
- poprawiono ustawienie sensora optycznego,
- zmieniono typ butelek na olej silikonowy (był problem z wyciekiem w czasie transportu).




Link do paczki z nie edytowanymi zdjęciami w pełnej rozdzielczości: KLIK




EDIT:
Minęły już ponad 2 tygodnie, odkąd zgłosiłem problem z jednym rozgwintowanym mocowaniem łopatki do mechanizmu kierownicy i nic nie zostało do tej pory zrobione w celu naprawy.
Miałem dostać ten element do wymiany ale na obietnicach się skończyło.

Nadal również nic nie wiadomo nt. szumiącego tensometra i co z tym problemem zostanie zrobione. Jest to problem egzemplarza testowego ale jako że Fanatec nie bardzo śpieszy się z naprawą, dlatego jeśli ktokolwiek z Was planuje zakup tych pedałów, niech lepiej poczeka i upewni się, czy ten problem został rozwiązany w egzemplarzach mających trafić do sprzedaży.

LesiU jest offline  

Ostatnio edytowane przez LesiU : 25-07-2012 - 11:39
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 03:20   Post #2 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.459
Moje h&t na CSP:


Przepraszam za jakość nagrania, ale nie mam niczego lepszego pod ręką do nagrywania.
Generalnie, polecam obejrzeć tylko pierwsze 2 minuty (aż do pierwszego spina). Obraz z czasem powoli się przyciemnia i od pewnego momentu już słabo widać cokolwiek.
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 03:34   Post #3 (permalink)
Awatar retsam
 
Zarejestrowany: Feb 2011
Skąd: Tychy/Pszczyna
Postów: 4.699
LesiU a który piksel to twoja noga?

Dzięki za kolejną świetną recenzję T500 RS

Tak swoją drogą to jakbym był szefem od PRu w Fanatecu to dawałbym tam jakiegoś małego bezalkoholowego ( ) szampana w pudełku

Jak zawsze świetna robota.
retsam jest offline  
Rating: 16598 | Skill: 5.68 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 07:50   Post #4 (permalink)
Awatar Swir80PL
 
Zarejestrowany: Jul 2011
Skąd: Dublin
Postów: 215
Świetna recenzja, dużo informacji, profesjonalna robota. Gdybym miał kaskę to brał bym z pełną świadomością wad i zalet.
Zastanawiam się tylko, czy aby na pewno nie da się ustawiać skoku pedałów? W pierwszych Clubsportach było to możliwe i wydaje mi się, że i tutaj jest to do zrobienia.
Swir80PL jest offline  
Rating: 6730 | Skill: 13.57 | OpenRating: 0
| Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 08:24   Post #5 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.459
Nie da się. Trzeba by kombinować na własną rękę i je przerabiać, żeby zmienić ich skok.
W jaki sposób się zmienia skok w CSP v1?
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 08:57   Post #6 (permalink)
rex
Administrator rFactor2
Awatar rex
 
Zarejestrowany: Jun 2008
Skąd: Gliwice
Postów: 5.979
a idź Lesiu w diably teraz jeszcze bardziej zachorowałem na club sporty a ten filmik to coś mi się zdaje z premedytacja zamieściłeś
jak tu zonie wytlumaczyc nowa zabawkę bedzie
rex jest offline  


Rating: 45674 | Skill: 4.48 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec CSR Elite Pedals | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Układ H
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 09:17   Post #7 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.459
Tak, filmik jest z cichą dedykacją dla Ciebie i Lucasa
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 09:33   Post #8 (permalink)
Administrator
Awatar BzYczek
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Racibórz
Postów: 7.156
Dzięki za recenzję. Można by nieco inaczej graficznie poformatować tekst bo go jest dużo ale to takie zboczenie lekkie moje I zdjęć nie da się powiększyć ale jest usprawiedliwienie na końcu tekstu. Najważniejsze jest jednak to, że czyta się cały opis jednym tchem.

Co do kierownicy jest bardzo fajna ale niestety cena na nasze warunki jest zaporowa


A i dzięki za zrównanie G25 z ziemią... teraz mi smutno, że mam kiere do d...
BzYczek jest offline  
MSI Z77-G45|i5 3570K@4,5|Macho 120|Corsair Vengeance 8GB|Gigabyte Radeon HD 7970 OC 3GB
3xDell U2312HM|HDD1TB|Plextor M5P 128GB|Corsair HX80 +Gold 650W|Laptop Acer 5930G

F E E L the S T I N G


Rating: 78964 | Skill: 10.60 | OpenRating: 0
| Logitech G25 + LC | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 09:35   Post #9 (permalink)
Awatar thuGG
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Warszawa
Postów: 5.429
Jako, że również jestem użytkownikiem tej kierownicy to wtrącę parę słów od siebie.
Kierę mam od 2 miesięcy i (odpukać) nie miałem z nią jakichś większych problemów (oprócz jakichś drobnych problemów z driverami/firmwerami, które już zostały rozwiązane).

Generalnie jestem bardzo zadowolony z niej i właściwie za bardzo nie mam się do czego przyczepić.

Muszę się odnieść natomiast do pewnych uwag Lesia:
1. Szybkość kiery, rzeczywiście przy wyłączonej czuć opór mechaniczny natomiast w jeździe momentami (kiedy trzeba założyć szybką kontrę np. na Rouen w '79) miałem wrażenie, że kierownica wręcz wisi w powietrzu. Opór jeśli był, to był dla mnie niezauważalny (a zbyt silnym człowiekiem nie jestem). Myślę, że jeśli dla kogoś jest to mega krytyczna rzecz, to powinien sobie wcześniej sam sprawdzić (w miarę możliwości), bo też nie chciałbym kogoś wprowadzać w błąd.
Aha, trzeba też pamiętać że obręcz GT jest sporo cięższa od F i to też ma jakiś wpływ na szybkość.

2. Siła, sam tego nie mierzyłem, ale kiera jest na tyle silna, że i tak zazwyczaj trzeba zmniejszać suwaki w simie (szczególnie na obręczy Formula).

Wklejam też test do recenzji, z której wynikałoby że CSW jest najsilniejszą kierownicą i najszybszą z obręczą F i trochę wolniejszą od T500 z obręczą GT:
Fanatec Clubsport Wheel, CSP V2, Wheelstand V2 review thread - NeoGAF
thuGG jest offline  
Rating: 71463 | Skill: 8.53 | OpenRating: 0
Fanatec Clubsport Wheel | Fanatec Clubsport Pedals | Thrustmaster TH8 RS Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 11-07-2012, 09:52   Post #10 (permalink)
Awatar Drzymek
 
Zarejestrowany: Dec 2006
Skąd: Nowy Sącz
Postów: 477
0,005mln zł = 5000zł = 500 000gr - to jest zaporowa cena, a nawet nie ma w tym shiftera.

Pomijam co można mieć za to w realnym świecie (buggy, kart, albo 20-15 letni 200konny sportowy samochód np. 200sx).
To na pewno nie jest segment przeznaczony dla graczyy entuzjastów. To segment bardzo bogatych graczy, lub absolutnych maniaków, potrafiących się wyrzec innych dóbr na rzecz kupna CSW.
Z w/w wnoszę że raczej wielkiego popytu nie będzie na te kierownice, a skoro nie będzie wielkiego popytu (nie jest to produkt masowy), to zarobek producenta na 1sztuce musi być na prawdę duży (zwróćmy uwgagę na zasilacz który jest taki sobie "lipny" - dowód na to że to nie jest bezkompromisowa konstrukcja i Fanatec liczy się z kosztami).

Z recenzji odnoszę wrażenie że CSW jest lepsze od T500 ale nie aż na tyle żeby wydawać na nie 2x więcej kasy.

Lesiu, a jaką finalną konfigurcję zostawiasz? T500 idzie w odstawkę i czy mając wydać realną sumę pieniędzy (nie kwotę dla testerów) kupiłbyś zestaw Fanateca?

Ewentualnie co byś kupił/kupisz (elementy zestawu), a co nie.

Recenzja dobra i szczegółowa. Opinia obiektywna, albo CSW nie zrobiło na Tobie aż takiego wrażenia, bo jednak zachowałeś umiar z emocjami i zachwytem nad CSW.

Po tych wszystkich doświadczeniach, jaką kierownicę polecasz jeżeli chodzi o stosunek cena/jakość? (G27,T500,CSW, a może jeszcze coś innego).

Generalnie wydaje mi się że CSW to jest coś na kształt Maybaha, przy np. mercedesie 600 (T500rs).
Oba są luksusowe, oba szybkie i dynamiczne, ale do Maybaha dodano trochę więcej luksusu i ekskluzywności i zamierzono uczynić z niego model flagowy. Ale czy jest o tyle lepszy, oferuje odpowiednio więcej i aż tak się różni od Merca 600 żeby był aż tyle droższy?

Czy po prostu wytworzono produkt za który garstka ludzi będzie w stanie dać niebotycznie duże pieniądze po to żeby mieć poczucie posiadania królowej kierownic.
Drzymek jest offline  
Rating: 4275 | Skill: 6.53 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Własna sekwencja | Hamowanie: Lewą nogą
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
clubsport, fanatec, pedals, wheel

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f197/fanatec-clubsport-wheel-clubsport-pedals-v2-14136/
Dodane przez For Type Data Hits
Project CARS ze wsparciem dla kierownic Fanatec - Aktualności - PPE.pl This thread Refback 18-10-2015 01:04 4
Project CARS ze wsparciem dla kierownic Fanatec - Aktualności - PlayStation, Xbox, Wii - Portal PSX Extreme This thread Refback 11-04-2015 21:56 3
Project CARS ze wsparciem dla kierownic Fanatec - Aktualności - PlayStation, Xbox, Wii - Portal PSX Extreme This thread Refback 11-04-2015 21:48 5
Project CARS ze wsparciem dla kierownic Fanatec - Aktualności - PlayStation, Xbox, Wii - Portal PSX Extreme This thread Refback 11-04-2015 21:47 12
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź Mnie! This thread Refback 08-03-2015 19:47 1
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - GTL TEAM This thread Refback 06-03-2015 17:04 5
Forum / Swobodne rozmowy / Dla wszystkich palaczy na RaceSimPL :) - Liga GP2 rFactor RaceSimPL This thread Refback 11-11-2012 20:00 7
Forum / Swobodne rozmowy / Dla wszystkich palaczy na RaceSimPL :) - Liga GP2 rFactor RaceSimPL This thread Refback 11-11-2012 19:09 10
Kierownice This thread Refback 12-07-2012 13:42 28
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź Mnie! This thread Refback 11-07-2012 22:13 86
xRacing LIGA :: Oficjalne Forum www.xRacing.pl :: - Zobacz wątek - Fanatec ClubSport Wheel This thread Refback 11-07-2012 20:09 3


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator