Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
SimRacing wyścigi online

SimRacing wyścigi online (http://simracing.pl/forum/)
-   Hardware (http://simracing.pl/forum/f197/)
-   -   Logitech G27 (http://simracing.pl/forum/f197/logitech-g27-10594/)

thuGG 12-06-2010 18:25

Logitech G27
 

Niedawno byłem zmuszony zmienić kierownicę, mój Logitech G25, po ponad dwóch latach intensywnego użytkowania, niestety wyzionął ducha. Wybór padł na G27 tej samej firmy. W tym artykule postaram się porównać obie kierownice.





Dane techniczne
Zakres :900 stopni (regulowany), potencjometr optyczny
Ilość przycisków :6 na kierownicy, 8 + krzyżak na shifterze
Force Feedback :Tak (2 silniki)
Paddlesy :2 metalowe
Shifter :Tak, układ H
Pedały :3 metalowe, potencjometry analogowe
Split axis :Tak
Interfejs :USB





Plusy
  • Do 900 stopni obrotu, który można regulować
  • Wysoka jakość wykonania kierownicy oraz zastosowane materiały
  • Usunięto mankamenty DFP (luz na kierze oraz szybkość obrotu)
  • Cichsza praca oraz bardziej "miękki" Force Feedback
  • Bardzo trwała konstrukcja kierownicy, łożysko kulkowe
  • Trzy pedały o różnym stopniu twardości, regulowane nakładki


Minusy
  • Shifter pracuje tylko w układzie H (brak sekwencji)
  • Kalibruje się przy każdym podłączeniu
  • Wysoka cena





Kierownica
Wybierając się na pierwszy trening z nową kierownicą (Interlagos, F1 '79), spodziewałem się doznań bardzo podobnych lub wręcz takich samych jak z G25. Dlatego miłym zaskoczeniem był dla mnie trochę inny Force Feedback. System w G27 wydaje się być mniej mechaniczny niż w poprzedniku, sprawia wrażenie bardziej naturalnego, mięsistego. Nie jest to może wielki skok, ale warto odnotować to na plus.
Oczywiście kierownica nie różni się tylko Force Feedbackiem, drugą ważną zmianą jest dodanie czterech przycisków na kole kierownicy (G25 posiada 2), nareszcie Logitech poszedł po rozum do głowy i pozwolił nam włączać światła, trąbić, rozglądać się, zmieniać HUD itp. nie zdejmując rąk z kierownicy. Zmiana zdecydowanie dobra i aż dziw bierze, że poprzedniczkę tak upośledzono w tym względzie. Zmienił się kształt przycisków, z okrągłych na, można by rzec, lekko zniekształcone ćwierć okręgi.
Kolejną rzeczą, która rzuca się w oczy to oczywiście diodki, które sygnalizują konieczność zmiany biegu na wyższy. Niestety Logitech nie wypuścił żadnego pluginu do rFactora, który zapalałby diodki w tym simie. Firma postąpiła inaczej, na dołączonej płycie CD znajduje się demo rFactora ze zmodyfikowanym plikiem .exe, który zapala diodki, ale takie działanie mija się z celem. Diody natomiast działają w Race07 (przynajmniej w wersji Steam) i szczerze mówiąc, dla mnie jest to zbędny bajer. Po prostu siedząc przy kierownicy, mam ją poniżej linii wzroku, patrząc w telewizor, najzwyczajniej w świecie nie widzę tych diod.
Skoro jesteśmy przy zmianie biegów to wypadałoby coś napisać o łopatkach, kształt i wielkość jest taka sama jak w G25. Zmienił się jednak sam mechanizm aktywacji zmiany. W G25 łopatki naciskały na blaszki, które wysyłały sygnał o zmianie, teraz nie ma blaszek, są za to plastikowe przyciski, które wciska łopatka. Wydaje sie, że jest to pewniejsze rozwiązanie, choć ciężko dostrzec konkretne różnice w działaniu.
Co jeszcze rzuciło się w oczy, a raczej w uszy to głośność pracy kierownicy, jest cichsza od G25, co powinno zadowolić grono młodych tatusiów.
Inny jest też materiał, którym zostało obszyte koło kierownicy, nadal jest to skóra, ale jest przyjemniejsza w dotyku, sprawia wrażenie delikatniejszej, jakby aksamitnej.
Obudowa kierownicy jest taka sama jak w G25. Co mi się nie podoba w obu kierownicach to uchwyty dokręcające do blatu. Są zbyt małe i okrągłe, przy lekko spoconych dłoniach, ciężko solidnie dokręcić (albo odkręcić) kierownicę do (od) blatu. Zdecydowanie lepsze uchwyty zastosowano chociażby w Driving Force Pro, gdzie były większe i sześciokątne).


Shifter
Wygląda tak samo jak ten z G25, z dwoma różnicami, zamiast przełącznika trybu pracy drążka jest tylko okrągłe logo producenta oraz zniknęła diodka, która informowała nas o trybie pracy. Co to dla nas oznacza? Zapewne zniknął któryś z trybów pracy, tak też jest w istocie. Shifter pozbawiony został trybu sekwencyjnego, na co fani wszelkich samochodów GT zapewne zareagują poirytowaniem. Podobno aby tryb H był lepszy, należało porzucić sekwencję. Zatem jak sprawuje się tryb H? Jest lepiej niż w G25, drążek chodzi trochę ciężej, sprawia wrażenie solidniejszego, jest bardziej sprężysty oraz precyzyjniejszy. Nie jest to może jakaś wielka zmiana, mimo wszystko odczucia są lepsze. Nie podoba mi się to, że nie wyeliminowano wady, która była w shifterze od G25. Otóż zmieniając bieg można trafić w miejsce gdzie drążek blokuje się pomiędzy biegami, trudno w nie trafić, ale czasem się zdarza. Podczas wyścigu trafienie w to miejsce może być fatalne w skutkach.


Pedały
Również niewiele się różnią od tych z G25. Właściwie ograniczono się do dwóch zmian, pozwolono na regulację nakładek w poziomie, poza tym nakładki sprzęgła i hamulca zamontowane są na dystansach. Dystansy te sprawią, że oba pedały są wyżej niż gaz, co powinno ułatwić stosowanie techniki heel & toe. Mam wrażenie, że sprężyny w pedałach są miększe niż te w G25 (wyrobione po dwóch latach), ale może to być tylko mylne wrażenie.


Podsumowując, kierownica Logitech G27 jest krokiem naprzód w stosunku do G25. Krok ten nie jest jednak na tyle duży, żeby uzasadnić zmianę z G25. Jednak, gdy ktoś chce kupić nową kierownicę z wyższej półki, bądź też planuje przesiadkę z czegoś tańszego, wtedy zdecydowanie można polecić G27, o ile ten ktoś potrafi się obyć bez sekwencyjnego drążka. Mnie osobiście najbardziej ucieszyły dodatkowe przyciski na kole kierownicy.

muscimol 12-06-2010 20:22

Cytat:

Napisał thuGG (Post 325636)
Kolejną rzeczą, która rzuca się w oczy to oczywiście diodki, które sygnalizują konieczność zmiany biegu na wyższy. Niestety Logitech nie wypuścił żadnego pluginu do rFactora, który zapalałby diodki w tym simie.

Plugina do obsługi diód w G27 pod rFactorem, GTR, GTR2, GTL można ściągnąć np. stąd :):
NoGrip :: rFactor Downloads - G27Leds

Marcin89 12-06-2010 21:02

Co do łopatek to w g25 moment aktywacji jest nie co szybszy niz w g27.

Wedlug mnie lepiej miec pozniej moment aktywacji, poniewaz w g25 zdarzalo mi sie, ze przez przypadek zmienilem bieg na wyzszy lub nizszy.

Gared 14-06-2010 12:48

Łopatki w G25 to zdecydowanie najsłabszy punkt tej kierownicy. Jeśli w G27 działa to tak samo - jak napisał thugg - to jest to kolejne niedopatrzenie logitecha. JEśli działa to faktycznie z większym opóźnieniem jak Marcin89 to można rzec - nareszcie!

muscimol 14-06-2010 13:37

Cytat:

Napisał Gared (Post 326018)
JEśli działa to faktycznie z większym opóźnieniem jak Marcin89 to można rzec - nareszcie!

Jest jak pisze Marcin, praktycznie nie da się przez przypadek zmienić biegu.

Edit. Jeżeli ktoś ma problem ze ściągnięciem plugina do ledów z nogripa dołączam bezpośredni link:
http://www25.zippyshare.com/v/40476538/file.html

MaXyM 25-06-2010 16:52

Proponuje zamienic

Cytat:

drugą ważną zmianą jest dodanie czterech przycisków na kole kierownicy
Na podanie bezwgleden ilosci. A to dlatego ze nie podajesz ile bylo w G25. W zwiazku z tym nie wiadomo ile tych przyciskow jest w rezultacie. MOze byc 4 lub 10 ;)

thuGG 25-06-2010 17:54

Niestety, ale chyba nie mam uprawnień do edycji artykułu.

Zinho 09-07-2010 22:29

Cytat:

Napisał Gared (Post 326018)
Łopatki w G25 to zdecydowanie najsłabszy punkt tej kierownicy. Jeśli w G27 działa to tak samo - jak napisał thugg - to jest to kolejne niedopatrzenie logitecha. JEśli działa to faktycznie z większym opóźnieniem jak Marcin89 to można rzec - nareszcie!

Wypowiem się, bo zakupiłem ;) Zaznaczam że jest to tylko i wyłącznie moja opinia!
Łopatki w G27 to totalna kicha panowie, po przesiadce z MOMO Racing mam niekiedy problemy, zwłaszcza przy zrzucaniu biegów (potrafię zrzucić jeden za dużo, bo niekiedy nie mam pewności czy łopatka "zaskoczyła" - ale to chyba kwestia przyzwyczajenia, po 3 dniach już jest trochę lepiej). Paddelsy chodzą troszkę ospale, są, jak dla mnie, ZA DUŻE (ktoś, kto lubi trzymać ręce wysoko na kierze się pewnie ucieszy...), w MR były zdecydowanie "szybsze", mi osobiście to bardziej pasowało. Ale co do reszty, to co ja będę dużo pisał.. PEDAŁY! (bez obrazy :P) Zwłaszcza hamulec - rewelka. I ma dobry opór i doskonałą "nieczułość", teraz np, mogę swobodnie trzymać stopę lekko opartą o hamulec, przy nieczułości ustawionej na 2% i bardzo precyzyjnie stosować trailbraking, o czym przy plastiku (i wadliwości) pedałów MOMO mogłem tylko pomarzyć. Samo koło - jednym służy, dla mnie ta średnica mogłaby być nieco mniejsza powiedzmy 23-24 centy, wtedy by było idealnie. Ale co do jakości wykonania, to prawdziwe dzieło... metal, skóra, tylko koziej bródki brakuje (ta na szczęście jest u właściciela ;) ). Przyciski też są w porządku i doskonale wykonują swoja robotę, ale też wymagają przyzwyczajenia, jeśli ktoś miał wcześniej mniejsze koło (jak MOMO), można niekiedy "nie trafić". Ogólnie nie żałuję wydanych 950zł chociaż brak sekwencyjnego shiftera... o właśnie, shifter jeszcze. ThuGG napisał, że:

"Nie podoba mi się to, że nie wyeliminowano wady, która była w shifterze od G25. Otóż zmieniając bieg można trafić w miejsce gdzie drążek blokuje się pomiędzy biegami, trudno w nie trafić, ale czasem się zdarza. Podczas wyścigu trafienie w to miejsce może być fatalne w skutkach."

Popieram w całej rozciągłości, takie blind-spoty zdarzają się przede wszystkim przy przechodzeniu z 4 na 5 i z 5 na 6. Jeśli ktoś chce kupić tego typu kierownice, a nie miał do czynienia z shifterami, powinien najpierw ściągnąć jakiegoś moda ze słabym, wolnym i przede wszystkim stabilnym samochodem i poćwiczyć na początek samą zmianę bez sprzęgła i heel'n'toe. Ja właśnie na razie tak ćwiczę - up i downshifting, aby wyczuć ścieżki poruszania się drążka shiftera, bo on naprawdę potrafi zaskoczyć, zwłaszcza schodząc z 6 do 2... Ze swojej strony mimo wszystko polecam, jeśli ktoś ma zamiar ścigać się w jakichś historycznych seriach, to ta kiera jest strzałem w dziesiątkę ;)

Ah i co najważniejsze: G27 daje -0.3 do czasów okrążeń :D Na MOMO nie mogłem zejść na Virginii North poniżej 1:44:5, a na tej już mam 1:44:1xx.

LesiU 27-07-2010 20:20

Dla mnie największym plusem jest nowa przekładnia. FF jest bardziej mięsisty. Kierownica pracuje również znacznie ciszej. Podczas jazdy, nawet jak się szybko kręci i jest się skupionym na jeździe, to praktycznie jej nie słychać.
Łopatki trochę poprawili, ale do Momo Racing jeszcze im trochę brakuje ;-)
Shifter "na sucho" faktycznie pracuje mniej "workowato", tak bardziej 0-1 dzięki twardszemu centrowaniu. Podczas jazdy jednak jakoś to mniej czuć i różnica względem shiftera z G25 w moim przypadku nie jest już tak wyraźna. Dalej mamy charakterystyczny klik od kulki (głośność jak w G25 rev1.01).
Są dodatkowe przyciski - fajnie, ale wg mnie są trochę za małe i umiejscowione trochę za nisko.

Teraz wady:
BRAK SEKWENCJI W DRĄŻKU! ;( Muszę coś wykombinować, bo łopatek używam do rozglądania się lewo/prawo :)
- mam wrażenie, że wszystkie 3 pedały stawiają delikatnie mniejszy opór niż w G25, szczególnie gaz... ale może mi się tylko wydawać :P
- profil wieńca kierownicy. Niektórym może bardziej odpowiadać. Dla mnie jest teraz zbyt spłaszczony od strony frontowej, przy bocznych ramionach (tam gdzie trzymamy dłonie).
- zmieniła się zastosowana przekładnia, więc brak jest mechanizmu niwelującego luzy na ślimakach. Czuć to podczas naprzemiennych wibracji, albo jak się po prostu potrzęsie kierownicą lewo-prawo. Może to mieć wpływ na jakość FF podczas efektów wibracji.
- wprowadzono dodatkowy opór FF zanim kierownica dojdzie do ustawionej granicy obrotów. Przykładowo - jeśli ustawimy na +/- 450* (900* w sterownikach) to tak przy +/- 430-435* już jest opór FF. Dotyczy to dowolnego ustawienia (a więc dla 720* tak na prawdę da się kręcić w zakresie niecałych 700*). Sterowniki widzą prawidłowy zakres, jednak fizycznie kiera nie jest już ustawiona tak jak by to wynikało z ustawień w sterownikach. Oczywiście to tak na prawdę jest pierdoła, bo na samą jazdę nie ma wpływu, jednak należy ją wymienić :P

G27 faktycznie należy traktować jak troszkę poprawione G25. Mi najbardziej brakuje sekwencji oraz trochę sensowniej rozłożonych przycisków na kierownicy.

EDIT:
Konstrukcja shiftera się w zasadzie nie zmieniła - też mamy 2 stalowe płytki w wycięciami, plastikową obudowę gałki i kulkę na sprężynce dociskaną do lewej płytki.

EDIT2:
Przyciski od łopatek są inne niż w G25 - są większe i to one dają głośniejszy klik - pod tym względem przypominają mi te z Momo Force.

mrmario 30-07-2010 21:21

Jestem ciekaw czy będzie pasował shifter z g25 :P
Wydaję mi się że będzie pasował, ale to się sprawdzi, chyba że już ktoś to zrobił ?
A diody wam działają po instalacji tego plugina do rFactora ?


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 14:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL


Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

Facebook
Administratorzy