Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Hardware

Playseat WRC - recenzja fotela

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Hardware Wszystko o sprzęcie do simracingu (kierownice i nie tylko)

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 07-07-2016, 01:45   Post #1 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.508
Playseat WRC - recenzja fotela

Zbudować dom, mieć syna, posadzić drzewo – to właśnie powinien osiągnąć w swym życiu każdy mężczyzna. Tego typu wyliczanki można przenieść na każdą dziedzinę życia. W świecie simracingu lista wyglądała by tak: Kupić symulator, kupić kierownicę, kupić komputer. Ja taki zestaw uważam za podstawowy. Jednak dzięki uprzejmości firmy Playseat Polska oficjalnego przedstawiciela marki Playseat w Polsce, tą wyliczankę muszę uzupełnić i zmienić w sposób, o którym nigdy bym nie pomyślał. Moje poczciwe biurko i twarde, plastikowe krzesełko zamieniłem na tydzień na elegancki alkantarowy fotel Playseat WRC, co zupełnie zmieniło mój światopogląd dotyczący simracingu.

O czym mówimy
Wreszcie jest. Stoi u mnie w pokoju. Pierwsze pozytywne wrażenia pojawiają się już w momencie odebrania paczki od kuriera. Pudło jest ciężkie. Oznacza to, że nie mamy do czynienia z byle jaką zabawką, ale z porządnie wykonanym wyrobem. Wrażenie nie znika także podczas montażu. Wszystkie niezbędne do złożenia elementy i narzędzia znajdziemy w pudle. Po złożeniu konstrukcji i zamontowaniu kierownicy i pedałów, zestaw możemy regulować nadając mu wymiary od około 1.5 m do 2 m długości (w zależności od wysokości kierowcy) na 50 cm szerokości.

Co rzuca się jako pierwsze w oczy po złożeniu, to jego przemyślana budowa. Każdy element współgra ze sobą tworząc estetyczną całość. Nie mamy wrażenia, że został on złożony z przypadkowych elementów o różnej jakości, fakturze, kolorze. Dzięki temu jego ogromną zaletą jest to, że wygląda on jak mebel a nie kupa żelastwa. Nie ma zatem problemu jeśli pozostawimy fotel rozłożony, gdyż swoim wyglądem nie będzie straszyć i na pewno przyciągnie wzrok naszych gości dodając wiele punktów do atrakcyjności naszego lokum. Dodatkowo dzięki niewielkiej szerokości oraz możliwości składania bez konieczności demontowania kierownicy, fotel można łatwo przechowywać, zarówno w większej szafie jak i zwyczajnie pod ścianą pokoju.

Wykonanie
Do wykonania fotela wykorzystano bardzo dobre materiały. Podstawą Playseata jest rama rurowa wykonana z wysokiej jakości stali. Jest ona podzielona na dwa elementy – podstawę do zamontowania kierownicy i pedałów oraz wykonaną z blachy i metalowych łączników podstawę, na której mocuje się fotel. Elementy te tworzą całość zapewniając konstrukcji wysoką sztywność, której nie utraci nawet po wielu latach użytkowania. Skąd ta pewność? Wystarczy spojrzeć na jakość wykonania. Wszystkie elementy są idealnie spasowane i porządnie ze sobą połączone z użyciem solidnych spawów. Newralgiczne miejsca zostały wzmocnione grubymi łącznikami. Maksymalne obciążenie fotela wynosi 120 kg i myślę, że ograniczenie zostało podyktowane wymiarami fotela a nie wytrzymałością jego konstrukcji. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której fotel się podda, z wyjątkiem crashtestu NCAP.

Fotel jest autorską konstrukcją Playseat i nie został ściągnięty z żadnego znanego mi fotela samochodowego. Nie próbuje też na siłę upodobnić się od rozbudowanych kubełkowych foteli wprost z wyścigówek. Ma prostą i lekką konstrukcję utrzymaną w sportowym stylu. Jedyną fanaberią w fotelu WRC jest rozbudowany zagłówek, który w samochodzie wyścigowym chroni głowę kierowcy przed uderzeniami bocznymi. Fotel pokryty jest alkantarą, która jest bardzo miła w dotyku i solidnie gruba. Dodatkowo miejsca szczególnie narażone na przetarcia i uszkodzenia, czyli brzegi oparcia na wysokości ramion oraz brzegi siedziska na wysokości kolan, pokryte są skóropodobnym gładkim materiałem. Podwójne szwy obiecują, że nic się nie rozpruje, a dodatkowo spełniają funkcję ozdobną. Wykonane ze sprężystej pianki poduszka siedziska i dolna część oparcia, mocowane są do fotela na rzepy. Pozwala to wyjąć je, co znacznie ułatwi ich wyczyszczenie.

Ergonomia
Największa atrakcją Playseata jest pozycja za kierownicą. Siedzi się w nim jak w samochodzie sportowym a nie jak na krześle. Bez względu na to jak wyregulujemy fotel zawsze siedzimy z nogami wyciągniętymi przed siebie i ramionami na wysokości kierownicy. Fotel posiada cztery główne punkty regulacji, dzięki którym dostosujemy stanowisko do swoich potrzeb zmieniając ułożenie pedałów, wysokość kierownicy i jej odległość od oparcia fotela, a także dzięki szynie Seatslider możemy przesuwać sam fotel od i do kierownicy. Ilość kombinacji pozwala na zasymulowanie prawie każdego układu kabiny samochodu jaki przyjdzie nam do głowy. Tak, także słynny włoski „krótkie nogi, długie ręce”. Wykonywana w czterech punktach regulacja jest na tyle prosta, że wraz ze zmianą symulacji możemy raz-dwa zmienić też położenie poszczególnych elementów zestawu dopasowując go do objeżdżanego w symulacji samochodu. Co istotne, to że podczas tej operacji nic nam nie będzie przeszkadzać, gdyż kable nie latają luźno plącząc się w supły, tylko są poprowadzone wewnątrz ramy w dopasowanych siatkowych osłonach.

Należy jednak powiedzieć o jednym istotnym ograniczeniu modelu WRC. Wspomniany wyżej rozbudowany zagłówek przy moim wzroście (175 cm) idealnie „otulał” moją głowę. Jednak osoby o nietypowym wzroście (powyżej 190 cm) mogą mieć problem z wpasowaniem się w fotel, gdyż ich ramiona prawdopodobnie sięgną wystających elementów zagłówka. Z tym problemem można sobie łatwo poradzić, gdyż w ofercie firmy Playseat znajdują się też fortele bez rozbudowanych zagłówków.

Kształt fotela jest zoptymalizowany i według mnie posiada idealną ergonomię. Oparcie fotela nie posiada regulacji kąta pochylenia, jest sztywne. W moim samochodzie swój fotel ustawiam zawsze pionowo, bo tak lubię. Jednak zaproponowane przez Playseat pochylenie uważam za bardzo dobre, bo pozwalające na zajęcie bardzo dobrej, niemęczącej pozycji, w której dolna część pleców opiera się o oparcie, a górna wraz z ramionami jest oddalona od niego o kilka centymetrów. Dzięki temu ciało znajduje w fotelu pewne oparcie, a ramiona mają pełną swobodę ruchu. „Kubełek” fotela nie jest głęboki, jednak ma wystarczająco wysokie boczki abyśmy czuli pewne, ale nie natarczywe trzymanie naszego ciała. Dodatkowo niewysokie boczki nie przeszkadzają w zajmowaniu miejsca w fotelu i wysiadaniu z niego. Nie było by to łatwe i wygodne gdyby były wyższe.

W fotelu na jednorazowym „posiedzeniu” przesiedziałem prawie 4 godziny (wyścig serii VLN na Nordschleife) i muszę stwierdzić, że po tym czasie nie czułem żadnego dyskomfortu. Nic nie wżynało mi się w plecy i ramiona, a poduszka siedziska nie odciskały swojego piętna na moim siedzeniu i nogach.

Wielu z graczy, którzy znają zestaw Playseat zwraca uwagę na umiejscowienie podpory dla kierownicy. W modelu WRC będziemy mieli ją pomiędzy stopami. O ile nie przeszkadza ona zupełnie w zwyczajnej jeździe z użyciem zestawów dwu i trzy pedałowych, to wykonanie heel and toe jest możliwe, ale będzie wymagało omijania stopą podpory kierownicy, czyli wykonywania ruchu jedynie stopą, a nie całą nogą. Posiadacze pedałów Logitecha od kierownic G25/27/29/920, mogą dodatkowo skorzystać z pewnego udogodnienia – modyfikacji G-series Break Pedal, czyli specjalnej przykręcanej nakładki łączącej na stałe pedał hamulca z pedałem sprzęgła. Dzięki nakładce dostajemy do dyspozycji szeroki pedał hamulca, który na pewno przyda się w przypadku, gdy nasz zestaw pedałów wyposażyliśmy w load-cell.

W zestawie, który posiadałem zamontowana była podstawa dla skrzyni biegów. Jej umiejscowienie przy krawędzi siedziska nie jest najlepszym rozwiązaniem jeśli używamy shifterów np. od G25/G27. Krótka wajcha skrzyni powoduje, że musimy sięgać do niej nienaturalnie nisko. Moim zdaniem, aby wszystko było ok, skrzynia powinna znajdować się albo wyżej albo mieć dłuższy lewarek. Najlepszym rozwiązaniem było by gdyby podpora dla skrzyni znajdowała się nieco niżej niż kierownica. Wówczas otrzymalibyśmy układ znany z „biurkowych” stanowisk simracingowych, do którego nie tylko jesteśmy przyzwyczajeni, ale jest on znacznie lepszy od tradycyjnego samochodowego. Na szczęście problem umiejscowienia skrzyni biegów dotyczył tylko mojego egzemplarza testowego. Playseat ma w swojej ofercie także specjalną, dodatkową podstawę G-series Gearshift Support. Podstawa dedykowana jest do skrzyń biegów z kierownic Logitecha serii G i pozwala na umieszczenie skrzyni na wysokości kierownicy zarówno po normalnej jak i angielskiej jej stronie.

Na koniec najważniejsze pytanie – czy fotel jest stabilny? Tak. Nie zauważyłem żadnej różnicy między Playseatem a moim szerokim, drewnianym, ciężkim biurkiem.

Brać?
Z ceną przekraczającą 1500 zł, zestaw nie jest tani. Nasuwa się więc pytanie – czy warto?

Największą wartością zestawu jest wrażenie jakie pozostawia pozycja za kierownicą. W mojej ocenie, do tego stopnia, że zestaw – świetna kierownica + biurko nie dorówna zestawowi – Playseat + średnia kierownica.

Kolejnym ważnym argumentem przemawiającym za Playseatem jest jego jakość. Fotel jest wykonany z bardzo dobrych materiałów i ma solidną konstrukcję. Śmiało można powiedzieć, że zakup Playseata to zakup dożywotni. Nowy zestaw kupimy tylko z tego powodu, że znudzi się nam stary. Dzięki temu koszt zakupu rozkłada się na wiele lat. Wobec przemyślanej konstrukcji, ergonomii i świetnej prezencji, należy też stwierdzić, że Playseat jest w stanie zakasować większość domowych konstrukcji, wykonanych z materiałów dostępnych pod ręką i części pochodzących ze złomowisk i szrotów. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę to, że oferta foteli Playseat obejmuje nie tylko model WRC, ale także prostsze zestawy jak np. Evolution Alcantara (fotel bez rozbudowanego zagłówka), Playseat Revolution (inaczej umieszczona podpora kierownicy), zestawy dedykowane fanom konkretnego tytułu (Playseat Project Cars, Playseat Forza Motorsport, Playseat GranTurismo) oraz cudownie wyglądający fotel Formuły 1 Red Bull Racing i wyglądający jak wyjęty wraz z klatką bezpieczeństwa z wyścigowego GT - Playseat Sensation, muszę stwierdzić, że Playseat powinien sobie sprawić każdy, kto ma zamiar na serio zajmować się simracingiem i na pytanie „brać?” odpowiedź jest jedna – bierz i ciesz się naprawdę udanym zakupem.
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 08-07-2016, 22:22   Post #2 (permalink)
Awatar byru
 
Zarejestrowany: Jul 2011
Skąd: Jaworzno
Postów: 983

rF2 SMP GT3 2017

fajna recka kawał dobrej roboty ale ja tak szczerze bym go nie polecał... W tej cenie jedyna zaleta jaką dostrzegam to że można go złożyć i tak jak napisałeś schować za szafę czy coś w tym stylu. Playseat jest ok ale nie za te pieniądze i takie powinno być podsumowanie według mnie
Jeśli ktoś by chciał zakupić jakieś stanowisko to tylko sinetic ok jest droższy ale oferuje dużo więcej i można go fajnie rozbudować albo jeśli ktoś ma talent i chęci zrobić coś "swojego" co będzie równie wygodne i ładne za mniejsze pieniądze.
byru jest offline  
GT3 Qjawy Racing Team

Rating: 97712 | Skill: 9.89 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 09-07-2016, 22:30   Post #3 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.508
Wiesz co Byru - Twoja recenzja sinetic-a mnie nie przekonuje
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 10-07-2016, 09:23   Post #4 (permalink)
Awatar byru
 
Zarejestrowany: Jul 2011
Skąd: Jaworzno
Postów: 983

rF2 SMP GT3 2017

Nie robiłem żadnej recenzji:p Może tak mówisz bo po za biurkiem i playseat na żadnym innym stanowisku nie siedziałeś? wtedy mogę zrozumieć Twój zachwyt nad playsetem.
byru jest offline  
GT3 Qjawy Racing Team

Rating: 97712 | Skill: 9.89 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 10-07-2016, 12:10   Post #5 (permalink)
Awatar martinuss77
 
Zarejestrowany: Jul 2016
Postów: 27
Bez przesady. Siedziałem już w nie jednym stanowisku do grania i pozycja zawsze jest prawie identyczna i porównujac sinetic to twoja wygoda zależy od tego jaki fotel dokupisz .
Playseat jest dobry i stabilny , śle wada jest fotel ktory na oparciu ma za cienka wyściółkę .
martinuss77 jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 10-07-2016, 12:30   Post #6 (permalink)
Awatar martinineo
 
Zarejestrowany: Apr 2014
Postów: 216
Nie jest identyczna piszesz głupoty .
martinineo jest offline  
Rating: 13154 | Skill: 5.32 | OpenRating: 0
Fanatec CSR Elite Wheel | Fanatec Clubsport Pedals | Fanatec Clubsport Shifter | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 14-07-2016, 17:30   Post #7 (permalink)
Awatar martinuss77
 
Zarejestrowany: Jul 2016
Postów: 27
Jest zależna tylko i wyłącznie od tego jaki fotel wsadzisz bo to w jakiej odległości i na jakiej wysokości masz kierownice możesz sobie ustawić jak tylko cieście podoba . Jeżeli wsadzisz do sinetic fotel z playseat a to ja playseat a ustawie w identycznej pozycji wiec ni pisz ze pisze bzdury bo siedziałem w obydwu stanowiskach i obydwa można skofigurowac identycznie jeżeli fotel jest taki sam .


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
martinuss77 jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 14-07-2016, 18:12   Post #8 (permalink)
Awatar Adakar
 
Zarejestrowany: Apr 2012
Skąd: Wloclawek
Postów: 4.235

rF2 SMP DTM 2017
rF2 SMP GT3 2017

nie "sinetic" , a SIMETIK.

I jesteś w błędzie martinus. Ja miałem i PlaySeat i Simetika (mam), więc mam pełne prawo się wypowiadać na temat ergonomii i jakości. Nie robię tego, bo to stelaże/rigi do dwóch zupełnie innych grup docelowych.
GTurismo, Forza i inne "niedzielne" tytuły na fun-drive w salonie ? -> Playseat
iRacing, rfactor2 i ściganie się o wynik w multiplayerze -> Simetik

Proste.

a co do pozycji. Jest inna. Playseat zarówno w wersji evolution jak i revolution nie oferuje tak dużej regulacji jak Simetik, ale znowu to coś kosztem czegoś. Mobilność, mała waga i wymiar, kosztem stabilności (wagi). Simetik w wersji podstawowej to przeszło 35kg stali. Dołóż do tego siedzenie, stelaż pod trzy monitory i mamy prawie 50kg stabilnego, dobrze spasowanego, zespawanego KOKPITU, na który nie przenoszą się żadne wibracje FFB. Nie wyobrażam sobie montować T500 czy V2 na Playseat. Nie są do tego stworzone.
A jazda na wibracjach rzędu kilku procent, mija się z celem.

Powiesz, Adakar, nie masz pojecia o czym gadasz ... NIE ?
No to ... proszę na salę wprowadzić dowód "A"


teraz sobie wyobraźcie tą kierownicę działającą na PORZĄDNIE ustawionym FFB. Wiecie jaki był rezultat ?
W trakcie 2 godzinnego wyścigu, gdzie jakimś cudem dojechałem na P4, kierownica razem z półką na której była zamontowana ... ZSUNĘŁA się o 4 centymetry w dół. Wibracje przenoszone na stelaż były nie tyle, że nieprzyjemne, co nie dawały poczucia stabilności i pewności siebie. Każde hamowanie to była jazda w nieznane.
Adakar jest offline  
Screw You guys ... I am out of here ...

Rating: 112440 | Skill: 9.70 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 14-07-2016, 22:54   Post #9 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.508
Adam, testowany przeze mnie zestaw WRC oraz każdy inny z taką podporą kierownicy jest stabilny.
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-07-2016, 10:46   Post #10 (permalink)
Awatar Adakar
 
Zarejestrowany: Apr 2012
Skąd: Wloclawek
Postów: 4.235

rF2 SMP DTM 2017
rF2 SMP GT3 2017

Cytat: Napisał SirDuncan Zobacz post
Adam, testowany przeze mnie zestaw WRC oraz każdy inny z taką podporą kierownicy jest stabilny.
a no nie dodałem, ja miałem evolution; nie revolution.
Adakar jest offline  
Screw You guys ... I am out of here ...

Rating: 112440 | Skill: 9.70 | OpenRating: 0 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
fotela, playseat, recenzja, wrc

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

424 osób online
421 Gości
3 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator