Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Hardware

Saitek R660

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Hardware Wszystko o sprzęcie do simracingu (kierownice i nie tylko)

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 13-08-2009, 19:05   Post #1 (permalink)
Administrator
Awatar McLaren
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Białystok
Postów: 14.862
Wyślij wiadomośc poprzez ICQ do McLaren
Saitek R660



Saitek R660 to następca dobrze znanego nam R440. R440 był pozycją godną uwagi i praktycznie jedyną alternatywą dla serii produktów Logitech. Czy R660 to produkt nadający się do simracingu





Dane techniczne
Zakres :180 stopni, potencjometr optyczny
Ilość przycisków :4 na kierownicy
Force Feedback :Tak
Paddlesy :2 plastikowe
Shifter :Tak, sekwencyjny
Pedały :2 plastikowe, potencjometry analogowe
Split axis :Tak
Interfejs :USB




Plusy
  • sekwencyjny shifter z możliwością wyboru strony jego umieszczenia
  • bardzo dobre mocowanie do blatu biurka lub stołu
  • dobry Force Feedback
  • większy opór na pedale hamulca
  • trwałość kierownicy (brak luzów po długim okresie użytkowania)


Minusy
  • Po pewnym czasie skrzypiący paddles
  • Nienajlepsze umiejscowienie shiftera
  • tylko cztery przyciski, które są zbyt blisko siebie



Marcin388


Jestem posiadaczem Saiteka R660 GT od ponad siedmiu miesięcy. Decyzja o zakupie kierownicy zapadła już sporo wcześniej, lecz przez pewien okres czasu zmagałem się z potężnym dylematem dotyczącym wyboru: Formula Force EX od Logitecha czy Saitek. Po przeczytaniu wielu recenzji i opinii zdecydowałem się wybrać drugą opcję. Główną przyczyną takiej decyzji były zastosowane optyczne potencjometry, które stawiają kierownicę w bardzo dobrym świetle pod względem wytrzymałościowym. Po dogłębnym zapoznaniu się z kierownicą doszedłem do jedynego, słusznego wniosku: była to najlepsza decyzja w pułapie cenowym poniżej 250 zł. Dlaczego? Tę sprawę postaram się wam przybliżyć poniżej, analizując najistotniejsze elementy zakupionego sprzętu.

Kierownica prezentuje się bardzo dobrze. Wyraźnie widać, że producent odszedł od standardowych projektów, które miały miejsce w poprzednich modelach, zastępując je bardziej wyścigowym stylem. Zastosowane tutaj tworzywo nie powoduje problemów. Miejsce, w którym znajdują się dłonie przez pełny okres czasu zostało zastąpione solidną gumą. Dzięki temu rozwiązaniu z całą pewnością możemy pewnie trzymać kierownicę nawet, gdy nasze dłonie są dość spocone, nie czując z tego powodu żadnego dyskomfortu. Producent umieścił cztery przyciski na kole kierownicy, które według mnie są stanowczo za blisko siebie. Nie raz zdarzyło mi się przypadkowo wcisnąć sąsiadujący ‘guzik’ zamiast docelowego.
Kolejną sprawą jest zastosowany tutaj shifter, który działa sekwencyjnie. Sama idea umieszczenia go w tym modelu Saiteka jest bardzo dobra. Możemy go bezproblemowo dostosować do swoich wymagań, umieszczając gałkę bezpośrednio z lewej lub prawej strony. Działanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Punkty położenia są zmieniane dynamicznie oraz solidnie, tak więc nie ma mowy o obawach dotyczących zniszczenia tego elementu. Mimo wszystko, znalazłem dwa minusy tego rozwiązania. Przede wszystkim położenie shiftera nie jest zbyt wygodne. Aby dostać się do niego jesteśmy zmuszeni posunąć dłoń o wiele dalej, niż miejsce położenia kierownicy. Sam bardzo rzadko korzystam z tego rozwiązania. Sporo lepszym pomysłem jest korzystanie z zamontowanych wiosełek za kołem, do których dostęp jest nieporównywalnie lepszy. Następnym, lecz niewielkim minusem jest jego połączenie z paddlesami. Jeśli chcemy, by dana opcja w grze była do dyspozycji za pomocą paddlesa, zostanie ona jednocześnie przeniesiona na shifter. Nie jest to tragiczne rozwiązanie, lecz przy takiej ilości przycisków zastosowanych w Saiteku R660 GT każdy kolejny byłby na wagę złota.
Same wiosełka, o których pisałem wyżej są sporych rozmiarów, co jest naprawdę pokaźnym plusem w kwestii ciągłej zmiany biegów. Działają również bezproblemowo, a ich duży skok jest niezaprzeczalnym atutem w kwestii przypadkowego naciskania, którego w tym modelu nie sposób wykonać.
Spotkałem się także z opinią, iż brak charakterystycznego kliknięcia w paddlesach może sprawiać kłopot podczas zmiany przełożeń. Obalam ten mit, ponieważ podczas gry jesteśmy wyłącznie skupieni na pracy silnika i nie kontrolujemy dźwięków wydawanych ze sprzętu. Dodatkowo spora część graczy toczy rozgrywkę w słuchawkach, tak więc ten element jest zupełnie niepotrzebny. Jedynym problemem w tej kwestii była drastycznie skrzypiąca prawa, a później lewa manetka. Obawiam się, że ta wada może mieć miejsce we wszystkich edycjach R660GT, jednak samo pozbycie się tego problemu polega po prostu na nasmarowaniu stykających się plastikowych części. Od czasu tej niewielkiej naprawy wiosełka są do dziś niesłyszalne.
Mocowanie do blatu stołu lub biurka jest wprost idealne. Solidne imadło sprawia, że prędzej przesuniemy cały stół niż kierownicę. Nie ma tutaj także mowy o jego uszkodzeniu. Mimo, iż został zastosowany plastik, to cała konstrukcja sprawia wrażenie stabilnej i bezawaryjnej.
Przechodząc do pedałów chciałbym przede wszystkim pochwalić ich świetne rozstawienie. W przeciwieństwie do innych kierownic, są w sporej odległości od siebie, co zdecydowanie działa na korzyść komfortowej jazdy. Posiadają spory skok, co jest wielkim plusem jeśli chodzi o precyzję sterowania. Zastosowane gumowe podkładki pod platformą pozwalają na stabilne umieszczenie ich nawet na czystym parkiecie. Na uwagę zasługuje twardość pedału hamulca, która jest znacznie wyższa, niż w przypadku pedału gazu, co tylko poprawia realistykę i frajdę z jazdy. Szkoda tylko, że opór przez niego stawiany jest równomierny na całym kącie nachylenia i nie wzrasta stopniowo podczas wciskania. Bardzo mały minus można zaliczyć do podstawki, która podtrzymuje nasze pięty. Jest ona dość kłująca, jednak po niedługim czasie tak się do niej przyzwyczaimy, że nie będziemy zwracać na to nawet najmniejszej uwagi.
To by było na tyle, jeśli chodzi o atuty zewnętrzne produktu Saiteka. Teraz postaram się skupić na ważniejszych sprawach, jakimi są potencjometry, Force Feedback itp.
Rozpoczynając od początku chciałbym zaznaczyć bardzo przyjemny program instalacji sterowników. Wszystko jest dokładnie opisane i krok po kroku pozwala zainstalować kierownicę nawet dla największego amatora komputerowego.
Przedstawiam trzy przykładowe zrzuty ekranu z pół właściwości sterownika:








Jak widać program oferuje wiele możliwości konfiguracji. Dodatkowo do dyspozycji dostajemy program „SST Programming Software”, w którym możemy stworzyć wiele specyficznych profili dla różnych gier, bez potrzeby ciągłego zmieniania siły Force Feedback i innych ustawień.

Wracając do spraw technicznych – największy podziw u mnie zdobyły zastosowane potencjometry. Ich bardzo dobra precyzja pozwala zadowolić nawet najbardziej wymagającego kierowcę simracingowego. Właśnie ta dokładność, która jest niezmienna od kupna kierownicy stawia ją w lepszym świetle na tle innych produktów w tym przedziale cenowym. Nie mam możliwości porównania ich do tych, które zastosowano w DFP, DFGT czy G25, jednak bezapelacyjnie zniszczą wszystkie tańsze kierownice innych producentów.

Saitek R660 GT, podobnie jak jego poprzednik został wyposażony w system Force Feedback. Niestety, moja opinia w tym momencie ponownie może nie być zbyt obiektywna, ponieważ do tej pory miałem do czynienia tylko z kierownicami, które posiadały zwykły system wstrząsowy – Vibration Force. Mimo wszystko, gdy pierwszy raz miałem okazję sprawdzić FFB, aż nie mogłem uwierzyć jak bardzo może to pomóc podczas jazdy. Sporo czasu zajęło mi optymalne ustawienie sił w sterowniku, jak i grze, jednak jestem pewien, że było warto. Od tego momentu bez problemu czuję każdy uślizg kół, nierówności w torze lub jazdę po tarkach/kerbach. W sterowniku opcje FFB ustawiłem na mniej więcej 70%, a w grze (rFactor) okolice 50%. Jest to dla mnie najlepsze ustawienie, ponieważ na wyższych wartościach zapewne rozpoczęłoby się siłowanie z kierownicą bez większych różnic w dodatkowych odczuciach związanych z przenoszeniem sił występujących w grze na koło.
Na uwagę zasługuje również niewielka głośność, która jest generowana przez sprzęt. Pod tym względem R660 GT wypada bardzo dobrze na tle innych produktów. Gdy jesteśmy skupieni podczas gry, kierownica jest praktycznie niesłyszalna. Mowa tutaj oczywiście o grach wyścigowych, nie rajdowych.
Pozytywnie zaskoczył mnie również brak większych luzów po ponad połowie roku użytkowania. Jedyne, co czuć to milimetrowy luz na silniczku FFB. Z pewnością nie sprawi to kłopotu nawet najbardziej wybrednemu użytkownikowi.
Niektórych zapewne irytowałby stosunkowo niewielki kąt wychylenia kierownicy, ponieważ jest to wartość ‘tylko’ 180*, lecz w moim odczuciu jeśli nie planujemy kupna G25 to w zupełności wystarcza, szczególnie, jeśli nasza kariera toczy się głównie w pojazdach typu Open Wheel.

Krótko podsumowując chciałbym mimo wszystko w dobrym świetle postawić produkt Saiteka. Cena na pewno mogłaby być nieco niższa, jednak oferowany nam sprzęt jest wykonany naprawdę dobrze. Wytrzymałością bez problemu pobije inne produkty w tym pułapie cenowym. Jestem zadowolony z zakupu i mam nadzieję, że posłuży mi jeszcze przez długi czas, nie sprawiając nawet najmniejszych problemów.
McLaren jest offline  



Rating: 72251 | Skill: 6.46 | OpenRating: 0
Logitech G25 | VPP Pedal-Set | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 12-08-2016, 19:35   Post #2 (permalink)
Awatar czerwony123
 
Zarejestrowany: Aug 2016
Postów: 6
saitek

Czy byłaby możliwośc wysłania mi sterowników przez email?
czerwony123 jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 13-08-2016, 20:25   Post #3 (permalink)
Awatar Sewer
 
Zarejestrowany: Aug 2004
Skąd: Warszawa
Postów: 7.890
Tytuł GÓRNIK ROKU 2016 masz w kieszeni !
Sewer jest offline  
ASROCK Z77 PRO3 Extreme 4 , i5 2500K@ 4.8 GHz , Thermalright MACHO HR-02, Corsair DominatorGT 2x8GB 1866@2133 , Palit GTX 1070 JetStream,Crucial MX100 256GB, Crucial M4 64 GB, Samsung F3 500GB, Seagate Barracuda 12 500GB, Barracuda 7200.10 320GB, Corsair RM650X , Logitech G25, DELL 2209WA


Rating: 33274 | Skill: 2.24 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 13-08-2016, 21:30   Post #4 (permalink)
Awatar czerwony123
 
Zarejestrowany: Aug 2016
Postów: 6
Tnx Pisze bo potrzebuje tych sterowników bo mi ffb nie działa xd
czerwony123 jest offline  
Odpowiedź z Cytatem
stare 14-08-2016, 10:11   Post #5 (permalink)
Awatar thooorn
 
Zarejestrowany: May 2010
Postów: 6.588
Są pewnie na stronie ze sterownikami i wszystkim innym
thooorn jest offline  


Rating: 114324 | Skill: 12.58 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
kierownica, r660, saitek, simracing

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f197/saitek-r660-8636/
Dodane przez For Type Data Hits
Logitech Formula Force Ex vs Saitek R660 This thread Refback 23-02-2014 00:40 5
Kierownica do 200zł - benchmark.pl This thread Refback 05-07-2011 16:17 12
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź Mnie! This thread Refback 22-04-2011 16:28 1
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź Mnie! This thread Refback 13-04-2011 14:19 1
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź Mnie! This thread Refback 09-02-2011 20:50 1
Zobacz wątek - Kierownice-problemy i porady. • Forum Wyprzedź mnie! This thread Refback 05-12-2010 15:28 10
Logitech Formula Force Ex vs Saitek R660 This thread Refback 13-11-2010 18:58 14
benchmark.pl - Zobacz temat - Kierownica do 200zł This thread Refback 01-10-2010 12:56 14


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

197 osób online
192 Gości
5 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator