Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Artykuły > Hardware

Thrustmaster T500 RS

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Hardware Wszystko o sprzęcie do simracingu (kierownice i nie tylko)

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 13-10-2011, 14:25   Post #1 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.457
Thrustmaster T500 RS






Thrustmaster T500RS jest produktem skierowanym do osób, dla których G25/G27 Logitecha czy dotychczasowe produkty Fanateca to za mało i szukają czegoś z tak zwanej wyższej półki ale jednocześnie nie chcą wydawać czterocyfrowych sum w Euro za produkty hi-endowe typu Frex, CST czy ECCI. Takie wrażenie odnoszę po dłuższym kontakcie z tym produktem a jego cena zdaje się to potwierdzać - w momencie pisania tego tekstu, na Ceneo.pl wahała się między 1750 a 2250zł.
Czy jest to dużo czy mało, każdy zainteresowany musi sobie odpowiedzieć sam w czym, mam nadzieję, pomoże poniższa recenzja.

W pudełku ważącym niespełna 17kg znajdziemy:
- główny moduł z zamontowaną kierownicą typu "GT" (nazwa ze względu na kształt, a nie logo )
- pedały (sprzęgło, hamulec i gaz)
- zasilacz + kabel
- uchwyt mocujący główny moduł do blatu
- coś, co producent nazywa "Realistic brake mod" a jest to wkładka z plastrami gumy i sprężyną
- zestaw śrubek i kluczy imbusowych
- instrukcję obsługi






Kierownica

Obudowa w całości wykonana została z czarnego tworzywa sztucznego, przy czym środkowy pas oraz górna część przedniej ścianki są jasnoszare. Materiał jest solidny a w dotyku lekko chropowaty. Na jej górnej części widzimy otwory którymi zamontowany w środku nad silnikiem FF wentylator wyciąga ciepłe powietrze na zewnątrz oraz klapkę za którą znajduje się jedna ze śrubek mocujących przedni panel obudowy.
Na spodzie umieszczone są 4 gumowe podkładki, dwa gwintowane otwory (gdy chcemy na stałe przykręcić kierownicę do stanowiska) oraz jeszcze jeden ale większy - od mocowania obudowy do blatu biurka.


Gniazdo zasilające, od pedałów oraz wyprowadzenie kabla USB (o długości 2 metrów) znajdują się w dolnej części z tyłu obudowy. Z przodu na dolnym pasie po lewej stronie mamy przycisk "Mode" przełączający przypisanie osi pedałów sprzęgło-gaz (tryb pracy wskazuje umieszczona obok przycisku duża dioda).
Silnik (firmy Buhler, szczotkowy) odpowiedzialny za Force Feedback przenosi moment poprzez podwójną przekładnię pasową (rozstaw zębów 5mm) o przełożeniu całkowitym 16:1, co przy nominalnym momencie 0,15Nm (dane od Thrustmastera) generowanym przez silnik daje nam 2,4Nm na kierownicy.

Łopatki są duże (około 17cm na wysokość) i zamocowane na stałe do obudowy modułu więc nie obracają się wraz z kierownicą, do czego większość z nas jest przyzwyczajona. Są też odsunięte (o około 5cm) od kierownicy bardziej niż w topowych produktach Logitecha.


Kierownica o średnicy 30cm kręci się w zakresie 3 pełnych obrotów (1080 stopni). Na niej znajdziemy 13 przycisków, z czego cztery pełnią funkcję tak zwanego "krzyżaka". Dwa dodatkowe przyciski znajdują się na przedniej ściance obudowy, w prawym dolnym rogu.

Przyciski jak i łopatki dają wyraźny i twardy "klik" przy ich wciskaniu. Pozycja kierownicy zczytywana jest z osi silnika FF. Zakres raportowanych wartości jest 16 bitowy jednak nie poprzez potencjometr optyczny, tylko sensor Halla, co w teorii ma zapewnić wyższą precyzję oraz zmniejszyć ryzyko awarii do zera.
Średniej grubości wieniec wykonany jest z twardej gumy. Nie jest to wadą, jednak w tej cenie można by oczekiwać prawdziwej skóry bądź alcantary (ukłon w stronę kierownic wyczynowych).
Gabarytowo, kierownica wygląda jak lekko pomniejszona wersja sportowych modeli znanych producentów. Warto też wspomnieć, ze jest ona odkręcana. Można ją wymienić na wersję F1, którą Thrustmaster od niedawna reklamuje. Niestety, system mocowania oraz niestandardowe wyprowadzenie przewodów (mimo że przez gniazdo S-Video) nie pozwala nam na łatwe zamontowanie którejkolwiek z kierownic używanych w prawdziwych autach. Szkoda...






Zasilacz dostarczany z kierownicą ma moc nominalną 160W. Jest to Mean Well GS160A24-R7B.
Cena sklepowa (w chwili pisania tego tekstu) to około 300-330zł więc nie jest to byle co







Pedały

Konstrukcja w całości wykonana ze stali, podkładka pod stopy zaś - z aluminiowej ryflowanej blachy. Solidne potencjometry w metalowych obudowach. Rezystancja nominalna 10kOhm a ich pozycja raportowana jest przez kierownicę z 10 bitową dokładnością. Nominalny rozstaw pedałów wynosi 13cm zaś długość ich ramion to 14cm. Nakładki posiadają dodatkowe otwory umożliwiające przesunięcie ich w bok o +/- 1,4cm. Oprócz tego, można zmienić ich wysokość mocowania o 1cm wykorzystując drugą parę otworów w ramionach pedałów. Nakładka od pedału gazu posiada dodatkowy rząd otworów w stosunku do pozostałych dwóch. Zastosowane zostały również specjalne plastikowe wkładki, dzięki którym nakładki mogą być pochylone pod dwoma różnymi kątami (różnica między nastawami wynosi około 13 stopni).
Ramiona pedałów mają kształt litery "L" z osią obrotu na końcu krótszego ramienia, więc inaczej niż w G25/G27 czy innych kierownicach, gdzie oś ta znajduje się w płaszczyźnie ramienia. Pedały przez to pracują inaczej pod nogami ale według mnie, przy tak krótkich ramionach jakie producenci stosują w swoich pedałach, jest to zmiana na plus w stosunku do dotychczasowych rozwiązań.
Standardowy skok wynosi nieco ponad 4cm. Wkładka "realistic brake mod" redukuje go o 2cm. Ze względów konstrukcyjnych, twardość sprężyn pedałów sprzęgła i gazu są takie same. Hamulec jest trochę twardszy ale dopiero w opcji "najtwardszej" można porównywać do twardości jaką znamy z G25/G27.
Jakie mamy opcje jego konfiguracji? Bez jakichkolwiek modyfikacji, w zakresie 0-65% skoku operujemy na pierwszej, standardowej sprężynie. Powyżej tego zakresu, hamulec dodatkowo pracuje na twardszej (zamontowanej na stałe w podstawie pod pedałem hamulca). Używając samej wkładki z plastrami gumy, w zależności od wybranych punktów mocowania zmienia nam się skok oraz twardość, od 7kg (najkrótszy skok) do 10kg (najdłuższy) przy czym ze względu na skrócenie skoku spowodowane zastosowaniem wkładki, cały czas pracujemy tylko na standardowej sprężynie.
Do tego można dołożyć sprężynę do wkładki (wtedy mamy "realistic brake" mod). Używając punktów mocujących dla najdłuższego skoku, wkładkę można ustawić w 2 pozycjach (normalna lub obrócona o 180 stopni) co da nam twardość odpowiednio 14 i 16kg.





Na koniec, mamy jeszcze możliwość obrócenia całej konstrukcji i korzystać z pedałów w pozycji "wiszącej". Wtedy sprzęgło zamienia nam się z gazem, więc jeśli nie chcemy od nowa przypisywać osi w aplikacjach, wystarczy wcisnąć i przytrzymać minimum 1 sekundę wspomniany wcześniej przycisk "Mode", co przestawi odczyty w elektronice kierownicy.




Wszystkie warianty zostały dobrze opisane w instrukcji obsługi.



Sterowniki

Sterowniki instalujemy standardowo, czyli najpierw oprogramowanie ze strony producenta a dopiero jak kreator nas o to poprosi - podłączamy wtyczkę kierownicy do USB. Całość przebiega bezproblemowo.
We właściwościach urządzenia mamy dostęp do trzech zakładek:
Pierwsza, z najważniejszymi informacjami o pracy urządzenia (kierownica i pedały) gdzie ustawiamy zakres skrętu oraz możemy sprawdzić działanie kierownicy i jej przycisków i pedały. Drugiej - tu można przetestować pracę sprzężenia zwrotnego poprzez testy na kilku standardowych efektach. Trzecia zakładka daje nam możliwość regulacji sił FF.
Oprócz tego podany jest numer seryjny naszej kierownicy oraz wersja jej oprogramowania którą można w razie czego uaktualnić również poziomu sterowników (proces ten jest bardzo prosty - plus dla producenta).
Niestety, nie mamy możliwości ustawić "martwych" stref dla osi czy stworzyć profili do aplikacji. Pod tym względem sterowniki Logitecha wypadają zdecydowanie lepiej.






Test

Pierwsze wrażenia

Mocowanie kierownicy jest... Thrustmaster chyba bardziej tego nie mógł zepsuć. No dobra, mógł - można jeszcze zastosować przyssawki albo w ogóle nie dawać żadnych mocowań ale wtedy kierownica przewracałaby się do przodu pod własnym ciężarem... chyba więc już wiemy, po co dostaliśmy tą klamrę
Nawet mocne dokręcenie śruby nie zniweluje możliwości poruszania całą konstrukcją w pionie (o niecały 1cm) i wcale nie trzeba używać do tego dużo siły. Na szczęście, dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu spodu obudowy, nie ma mowy o jej ruszaniu na boki (pod warunkiem że dokręcimy mocno śrubę). Nie wysunie się też do przodu, ze względu na wspomniane wcześniej grube gumowe podkładki. Nie jest jednak cudownie - śruba z uchwytem, stercząca pionowo w dół pod mocowaniem, "polubiła się" z moim prawym kolanem. Trochę czasu minęło zanim nauczyłem się o nią nie uderzać przy wstawaniu z fotela
System stosowany przez Logitecha, w porównaniu do tego zastosowanego w recenzowanej kierownicy, może być wzorem do naśladowania.

Po zamocowaniu, kierownica wygląda jak przysłowiowy kloc. G25 przy niej to liliput Oś obrotu T500RS w płaszczyźnie pionowej wypada kilka centymetrów wyżej nad blatem w stosunku do G25/G27 dlatego niektórzy będą musieli przeorganizować sobie stanowisko do jazdy. Ze względu na rozmiar obudowy, można również zapomnieć o komfortowym patrzeniu na ekran na zegary "przez" kierownicę (z czym w przypadku G25/G27, po zastosowaniu większej kierownicy niż oryginalna, nie było problemu).

Kierownica podczas kręcenia "na sucho" stawia opór 0,45Nm. Dla porównania, dla G25 ta wartość wynosi 0,08Nm co może się wydawać przepaścią, jednak w praktyce różnica nie jest taka duża. Gdyby nie możliwość bezpośredniego porównania, pewnie powiedziałbym że opór jest niewiele większy bądź zbliżony do G25. Myślę że jest to dobra wiadomość dla posiadaczy kierownic Fanateca, w którym opory te są już zauważalnie większe.
Oś kierownicy zamocowana jest w solidnej obudowie z bardzo grubego tworzywa sztucznego. Zastosowano dwa łożyska którym również nic nie można zarzucić ale to już jest raczej standardem.
Za wyjątkiem "krzyżaka", przyciski nie są rozmieszczone ergonomicznie ale nie ma też problemu z dostępem do nich. Nie trzeba zdejmować dłoni z kierownicy by wcisnąć któryś z nich więc finalnie nie jest to znacząca wada.
Chwytamy kierownicę, kręcimy lewo-prawo i uwagę zwraca dziwny przeskok odczuwalny gdy kierownica przechodzi przez środek zakresu. Po krótkiej analizie okazuje się. iż jest to związane z "pamięcią" pasków które ustawione w danej pozycji, po dłuższym czasie nieużywania kierownicy "łapią" swój kształt. Wystarczy jednak pojeździć trochę i ten efekt zanika (do ponownej dłuższej przerwy w korzystaniu z kierownicy). Thrustmaster zastosował pasy firmy Gate z serii GT3 (które byle czym nie są) więc nie wiem czy dałoby się coś z tym zrobić we własnym zakresie, przy czym nie przeszkadza to na co dzień, podczas użytkowania kierownicy.

Pedały niezależnie od konfiguracji (F1 bądź GT), dzięki możliwości regulacji pochylenia nakładek, są na tyle uniwersalne że powinny się sprawdzić zarówno u osób jeżdżących w pozycji "biurowej" (jak w ciężarówce ) jak i tych siedzących w pozycji a'la auta wyczynowe, co jest dużym plusem.
Pod tym względem pedały Thrustmastera biją na łeb G25/G27.


Wrażenia z jazdy

Jak kierownica i jej Force Feedback sprawują się w różnych symulacjach? Dla kogoś kto, tak jak ja, przyzwyczajony był do G25, T500RS zaskakuje swoją całkowicie inną kulturą pracy. Na początku ciężko się do czegokolwiek odnieść, tak duże różnice w "feelingu" są między nią a G25.
Gdy już jednak trochę ochłoniemy, pierwsze co zauważamy, to że siły jakie ta kierownica generuje są znacznie większe, przy jednoczesnej BARDZO szybkiej reakcji na sygnały otrzymywane z symulatora. Rozpoczynając testy postanowiłem iść "na całość" i suwak ogólnej siły zwiększyłem z domyślnych 60 na 100%
Efekt? Przy pierwszych kilku spinach szybko zdejmowałem ręce z kierownicy - tak mocno próbowała się wyrwać! Dosłownie, sama zawsze ciągnęła do kontry przy każdym głębszym poślizgu i jeśli jeździmy na zerowym tłumieniu to potrafi bardzo szybko przejść przez cały zakres obrotu.
Po dostrojeniu ustawień, kierownica pokazuje swoje kolejne zalety - wszelkie efekty siłowe są mocne i jednocześnie selektywne, "punktowe" (jak stopa perkusyjna odtworzona na dobrym subwooferze ). Przekładnia pasowa, nieposiadająca żadnych luzów, przenosi wszystkie niuanse jakie raportuje symulator oraz daje specyficzny, gumowy (ale twardy) "feeling". Jest to zupełne przeciwieństwo "plastikowości" jaką cechują się G25 i G27 (ta druga trochę mniej ze względu na inny profil zębów kół zębatych) co jest dla mnie bardzo dużą zaletą.
W nK Pro Force Feedback w końcu przestał się tłuc i zaczął pracować jak można by oczekiwać a za sprawą szybkości jaką ta kierownica oferuje, w iRacing "latanie" bokami Skipem nie sprawia żadnych problemów (nawet na wersji z sierpnia 2008 na której na poprzednich kierownicach zawsze mi się nim nerwowo jechało na limicie).
Co również istotne, T500 RS nie posiada luzu FF z którego niestety słyną produkty Logitecha, w których wewnętrzne oprogramowanie celowo obniża siłę FF by nie dopuścić do powstawania oscylacji w okolicach pozycji centralnej. Kierownica Thrustmastera niczego nie ogranicza, dzięki temu lepiej czuć co się dzieje z autem gdy jedziemy na wprost.

Zaznaczyć trzeba, iż podczas normalnej jazdy bez kontrowania jest w zasadzie niesłyszalna. Słyszymy tylko delikatne ocieranie szczotek silnika (przy nowej kierownicy jest to normalne, o czym sam producent informuje w jednym ze swoich dokumentów dostępnych na stronie internetowej).
Przy szybkich i głębokich kontrach silnik FF pracuje trochę głośniej ale w żadnym wypadku nie jest to uciążliwe. Można wręcz uznać że i na to z czasem przestaje się zwracać uwagę, tym bardziej że dźwięki jakie napęd T500RS z siebie wydaje są niższej częstotliwości niż te dochodzące z G25.

Z łopatkami przymocowanymi na stałe trzeba się było oswoić. Dla wielu osób machanie palcami w powietrzu gdy jadą w zakręcie to na początku norma. Z czasem jednak przyzwyczajamy się do ich położenia i ustawiamy dłonie na kierownicy tak by bez problemu móc zmienić bieg w zakręcie.

Czasami o sobie daje znać mocowanie kierownicy - przy silnych szarpnięciach czuć że lekko pracuje w pionie (gumowe podkładki na pewno tu nie pomagają), dlatego zdecydowanie polecam przykręcić ją na stałe do stanowiska, jeśli tylko jest taka możliwość.

Wentylator załącza się już po kilkunastu minutach jazdy i potrafi pracować tak jeszcze przez kilkadziesiąt minut (nawet do godziny) po odstawieniu kierownicy na bok. Nie pracuje głośno. Jest to znośny niski szum na który raczej nie zwraca się uwagi podczas jazdy, nawet jeśli nie jeździmy z założonymi słuchawkami. Będzie jednak zdecydowanie przeszkadzać podczas wieczornego seansu filmowego dlatego trzeba o tym pamiętać jeśli zaraz po wyścigu planujemy coś obejrzeć.
Z drugiej strony, powietrze jakie się wydostaje z obudowy jest co najwyżej ciepłe więc przedwczesne odpięcie kierownicy od zasilania nie powinno wpłynąć negatywnie na żywotność silnika.

Przyzwyczajenia wymagają pedały, szczególnie jeśli chodzi o hamulec.
Na początku wydaje się, że nie daje aż tak dokładnej kontroli podczas hamowania jaką mamy w G25/G27, gdzie zmiana twardości jest zdecydowanie bardziej progresywna aczkolwiek z czasem okazuje się, że subiektywnie różnice nie są duże - ot, jest to raczej kwestia przyzwyczajenia. Niemniej, przez większość czasu jeździłem z wykorzystaniem "realistic brake" moda, gdzie mimo prawie o połowę mniejszego skoku (raptem tylko 22mm!), hamowało mi się lepiej niż na ustawieniu standardowym. To za sprawą całkiem innej charakterystyki, bardziej zbliżonej do Load Cella. Jeśli dodatkowo ustawimy w symulatorze charakterystykę hamulca na mocno wykładniczą, jazda robi się na prawdę ciekawa - w końcu można pobawić się w "heel & toe"
Oczywiście każdy z Was może mieć inne odczucia i sobie ustawi zakres i twardość pod swoje preferencje.
Twardość zewnętrznych pedałów gdy są w roli gazu (mniejsza niż w G25), jest dobrana bardzo dobrze. Daje uczucie płynnej pracy i pewnej kontroli.
W roli sprzęgła już się tak fajnie nie sprawdza ale jest to cena jaką płacimy za uniwersalność.


Wady...

Przejdźmy do wyliczanki: T500RS nie posiada drążka sekwencji oraz skrzyni H. W tej cenie, hamulec mógłby już bazować na tensometrze zaś sprzęgło - na sprężynach dających bardziej realistyczne doznania. Dalej, mocowanie do blatu nie zapewnia 100% stabilności zaś obudowa mogłaby być znacznie mniejsza ( silnik FF z elektroniką nie zajmują aż tak dużo miejsca jak to można wnioskować po jej gabarytach). Łopatki mogły by być zamontowane do kierownicy a nie do obudowy. Ewentualnie producent mógł zastosować przestawny pierścień którym zmienialibyśmy punkt mocowania. System montażu kierownicy do osi powinien umożliwiać zamocowanie kierownic samochodowych zaś wyprowadzenie kabelków - pozwolić na stosowanie swoich nakładek z przyciskami. Ramiona pedałów powinny być dłuższe i w zestawie z dodatkowymi grubszymi nakładkami, by w trybie GT ustawić je bardziej w pionie. Oczekiwałbym również innego wykończenia wieńca kierownicy - naturalną skórą bądź alcantarą. Kierownica powinna być albo grubsza (żeby się ją lepiej trzymało gołymi rękami) albo cieńsza z bardziej płaskim profilem jak OMP - to dla osób jeżdżących w rękawiczkach. Dioda od trybu pracy pedałów świeci dosyć mocno i jest zdecydowanie widoczna i przez to wieczorami potrafi drażnić oko - producent mógł ją umieścić w miejscu gdzie by była mniej widoczna (albo dać coś słabiej świecącego). Wentylator mógłby pracować jednak troszkę ciszej zaś łopatki powinny być bardziej odsunięte od obudowy i jednocześnie umieszczone bliżej wieńca. Z kolei przyciski mogłyby być lepiej rozmieszczone na kierownicy... jak sami widzicie, wad jest sporo. Producent na prawdę mógł dopracować konstrukcję. Stworzyć produkt lepszy pod kilkoma względem, dający jeszcze więcej możliwości konfiguracji, bardziej uniwersalny i funkcjonalny. Ale tak nie zrobił...i wiecie co? Wcale mi to nie przeszkadza! Wszystkie wymienione powyżej wady tak na prawdę nie są w stanie przyćmić jednej, najważniejszej i najbardziej istotnej zalety - jakości sprzężenia zwrotnego oraz wrażeń, jakie nam towarzyszą podczas jazdy w dowolnym symulatorze.
Siadasz kolejny raz przed tym klocem, chwytasz gumowy wieniec kierownicy i nakręcasz kolejne okrążenie za okrążeniem.

Nie mam więc absolutnie żadnych wątpliwości, że pod względem ogólnej budowy oraz charakteru pracy jest to kierownica z wyższej półki i jako taką, mimo wspomnianych wad, zdecydowanie polecam. Gdyby kosztowała tyle co G27 bądź niewiele więcej, prawdopodobnie byłaby hitem i sugerowałbym nawet zastawić dom pod hipotekę, żeby tylko ją kupić... tak jednak nie jest. Na chwilę obecną kosztuje średnio 2000zł i uważam że jest ona za droga w stosunku do tego co nam oferuje. Logitech G27 kosztuje połowę mniej a jest konstrukcją bardziej uniwersalną która wprawdzie ma swoje wady, ale są one akceptowalne w jej przedziale cenowym.

Znajdą się jednak osoby dla których cena nie jest aż tak istotna, które jednocześnie nie są przekonane do najdroższych produktów od ECCI czy Frexa. To przede wszystkim do takich klientów skierowany jest recenzowany produkt.
Warto rozejrzeć się na rynku wtórnym. Kompletne, używane/powystawowe T500RS można bowiem kupić za 1000-1200zł.


Dane techniczne

Zakres :40-1080 stopni (regulowany z dokładnością do 1 stopnia), czujnik Halla (magnetyczny)
Ilość przycisków :9 na kierownicy + krzyżak, 2 na obudowie
Force Feedback :Tak (1 silnik szczotkowy)
Typ przekładni :Podwójna, na pasach zębatych
Łopatki :2 metalowe, zamontowane na stałe do obudowy
Shifter :Brak
Pedały :3 metalowe, potencjometry analogowe
Split axis :Tak
Interfejs :USB

Plusy
  • Force Feedback
  • Zastosowanie przekładni pasowej zębatej zamiast samych kół zębatych
  • Do 1080 stopni obrotu
  • Force Feedback
  • brak luzu FF w okolicy położenia centralnego
  • Możliwość trwałego montażu obudowy do blatu
  • Wysoka jakość wykonania
  • Względnie cicha praca
  • Czy wspomniałem już o rewelacyjnym Force Feedbacku?
  • Szeroki wachlarz konfiguracji
    pedałów


Minusy
  • Wysoka cena
  • Nie do końca stabilne mocowanie przy użyciu klamry
  • Brak drążka sekwencji oraz trybu H
  • Kalibruje się przy każdym podłączeniu
  • Łopatki zamontowane na stałe do obudowy
  • Uniwersalna konstrukcja pedałów - hamulec i sprzęgło mogłyby mieć twardsze sprężyny
  • Profil wieńca kierownicy oraz jego gumowe wykończenie
  • głośny wentylator
PS.
W momencie pisania tego tekstu powinno już być dostępne najnowsze "dziecko" firmy Fanatec - kierownica CSR Elite, która w połączeniu z pedałami CSP/CSR i cenie zbliżonej (czyste spekulacje) do T500RS, może być od niej lepsza.

PS.2
60% siły ustawione domyślnie w sterownikach jest w sam raz, szczególnie dla dotychczasowych posiadaczy G25/G27. Nie ustawiajcie 100% bo kierownica Wam będzie chciała pourywać ręce
Warto natomiast wyzerować sobie tłumienie ("Damper") w sterownikach i ustawiać je niezależnie dla każdego auta w symulatorach.

LesiU jest offline  

Ostatnio edytowane przez LesiU : 29-12-2012 - 15:02
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 13-10-2011, 23:05   Post #2 (permalink)
Awatar michalpan
 
Zarejestrowany: Nov 2007
Skąd: Warszawa
Postów: 1.285
LesiU, fajna recenzja, ciesze sie ze ktos sie podzielil w koncu wrazeniami
Jak z czasami vs G25/7?
michalpan jest offline  


Rating: 68818 | Skill: 8.24 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 13-10-2011, 23:14   Post #3 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.457
Zbliżone albo wręcz i te same przy czym nie robiłem tego typu szczegółowych testów tylko siadałem i jeździłem. Dla mnie, nawet jeśli okazałoby się że na T500RS jestem troszkę wolniejszy, i tak by to nie miało znaczenia bo kierownica zdecydowanie nadrabia swoim FF.
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-10-2011, 09:05   Post #4 (permalink)
Awatar victor79
 
Zarejestrowany: Jun 2007
Skąd: Szczecin
Postów: 2.710
Dzięki LesiU - na pewno ta recenzja pomoże przy zakupie (gdy w przyszłości wszystko trochę stanieje ) kolejnego kółka. Świetna robota.
victor79 jest offline  


Rating: 21237 | Skill: 4.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-10-2011, 13:44   Post #5 (permalink)
Awatar Marcoone
 
Zarejestrowany: Sep 2006
Skąd: Jelenia Góra
Postów: 5.652
Recenzja pierwsza klasa.
Koniecznie do linków w mailu powitalnym.
Marcoone jest offline  
NAD nigdy nie był szybki - Kimi

Rating: 49418 | Skill: 5.07 | OpenRating: 0
Logitech G25 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-10-2011, 15:01   Post #6 (permalink)
Awatar FisherFighter
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Skąd: Lipowa/Bielsko
Postów: 697
Super! CSR tez będziesz recenzował
FisherFighter jest offline  
Rating: 55065 | Skill: 9.91 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 15-10-2011, 15:05   Post #7 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.457
Jak mi ktoś ją załatwi na 2 tygodnie testów - nie ma sprawy!
LesiU jest offline  

Ostatnio edytowane przez LesiU : 15-10-2011 - 15:56
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 22-10-2011, 00:57   Post #8 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.457
Do recenzji, do sekcji z wrażeniami z testów oraz do listy zalet, dopisałem akapit o braku luzów FF. Nie wiem jak mogłem o tym wcześniej nie napisać

"(...) T500 RS nie posiada luzu FF z którego niestety słyną produkty Logitecha, w których wewnętrzne oprogramowanie celowo obniża siłę FF by nie dopuścić do powstawania oscylacji w okolicach pozycji centralnej. Kierownica Thrustmastera niczego nie ogranicza, dzięki temu lepiej czuć co się dzieje z autem gdy jedziemy na wprost."

Oczywiście najbardziej odczujemy to na dohamowaniach.
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2011, 09:07   Post #9 (permalink)
Awatar mrmario
 
Zarejestrowany: Feb 2007
Skąd: Bielsko-Biała
Postów: 785
Super recenzja nie mogłem się powstrzymać przed wypróbowaniem tego produktu we własnych rękach.
Kupiłem ją na jakieś 7 dni testów, mam nadzieje że nic nie pęknie na dziurawym Zandvoort bo będzie problem ze zwrotem

Coś tam znalazłem na temat CSR recenzja
W PL niestety jeszcze niedostępna, może przed świętami będzie Cenowo wyjdzie około 2000 PLN za full zestaw (kiera, pedały, drążek) a czy będzie konkurencyjny to się okaże, a może nas zaskoczy i rzuci na kolana
Po przeczytaniu recenzji raczej się nie napalam bo kiery do XBoxa to jeden wielki dramat, chyba że tym razem będzie inaczej.
mrmario jest offline  

Ostatnio edytowane przez mrmario : 27-10-2011 - 10:02
Rating: 45203 | Skill: 4.20 | OpenRating: 0
Logitech G27 | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
stare 27-10-2011, 12:15   Post #10 (permalink)
Studio 397 veh. engineer
Awatar LesiU
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Olkusz
Postów: 14.457
Daj znać po testach, "jak było"

Co do linka, to dałeś do kierownicy "CSR" czyli tej "zwykłej". Nas natomiast interesuje "CSR Elite" (450 Euro za samą kierę, jesli dobrze pamiętam).
LesiU jest offline  
Studio 397, rFactor 2: KLIK
PC: Intel i7 7700K; Asus ROG Strix Z270G Gaming; Kingston HyperX Fury 2x16GB 2400 CL15; MSI GTX 1080 Armor OC 8GB; SSD Samsung 256GB SM961 m.2 NVMe; HDD WD 2,5" 1TB 5400rpm; be quiet! Dark Power Pro P11 750W; LG 37,5" 38UC99
OSW: Lenze MCS12H15-, SimuCube, IONI Pro HC, Meanwell SDR-960-48
Pedały: Fanatec CSP v2




Rating: 108480 | Skill: 7.97 | OpenRating: 0
Thrustmaster T500 RS | Fanatec Clubsport Pedals | Hamowanie: heel & toe | Zmiana biegów: Sekwencja
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
t500, thrustmaster

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://simracing.pl/forum/f197/thrustmaster-t500-rs-13061/
Dodane przez For Type Data Hits
T500RS noisy fan replacement This thread Refback 20-05-2018 17:16 1
T500RS noisy fan replacement This thread Refback 15-02-2018 14:22 1
T500RS noisy fan replacement - Page 2 This thread Refback 11-12-2017 19:16 7
T500RS noisy fan replacement This thread Refback 08-08-2017 20:40 85
Logitech G27 vs Thrustmaster t500rs | IRG World This thread Refback 20-02-2017 13:58 1
Thrustmaster T500RS - Strona 3 - NASZE FORUM TGP GT6 This thread Refback 08-01-2017 00:41 3
JAKA KIEROWNICA DO PS4? PROPOZYCJE, OPISY, DYSKUSJA - Strona 3 - NASZE FORUM TGP GT6 This thread Refback 23-12-2016 00:32 7
Thrustmaster T500RS - Strona 3 - NASZE FORUM TGP GT6 This thread Refback 25-11-2016 13:45 1
JAKA KIEROWNICA DO PS4? PROPOZYCJE, OPISY, DYSKUSJA - Strona 3 - NASZE FORUM TGP GT6 This thread Refback 08-10-2016 21:15 19
Logitech G27 vs Thrustmaster t500rs | IRG World This thread Refback 22-11-2015 21:35 9
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - JAKA KIEROWNICA DO PS4? PROPOZYCJE, OPISY, DYSKUSJA This thread Refback 19-11-2015 16:01 2
Forum E-RAJDY.PL • Zobacz wątek - Thrustmaster T500RS This thread Refback 14-05-2015 05:09 14
Pimp my ride ... czyli na czym jeździmy- zdjęcia This thread Refback 09-05-2015 17:23 5
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - Thrustmaster T500RS This thread Refback 22-03-2015 14:52 1
T500RS noisy fan replacement - Page 2 This thread Refback 08-03-2015 15:55 2
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - GTL TEAM This thread Refback 07-03-2015 00:09 2
T500RS noisy fan replacement This thread Refback 23-12-2014 23:19 785
Logitech G27 vs Thrustmaster t500rs | IRG World This thread Refback 04-11-2014 13:52 176
Jaka kierownica do PS4 - Thrustmaster, Logitech, Fanatec? - PlayStation - SIMRACE.PL This thread Refback 16-10-2014 17:55 14
Kierownica do PS3 - strona 117 - Gran Turismo - PS Site Forum - ... o PLAYSTATION wiemy wszystko! - strona 117 This thread Refback 03-09-2014 15:13 59
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - Thrustmaster T500RS This thread Refback 23-08-2014 22:17 1
Kierownica do PS3/PS4 - strona 117 - Gran Turismo - PS Site Forum - ... o PLAYSTATION wiemy wszystko! - strona 117 This thread Refback 21-08-2014 10:53 32
Kierownice This thread Refback 09-08-2014 14:47 16
Pimp my ride ... czyli na czym jeździmy- zdjęcia This thread Refback 14-07-2014 15:11 9
www.GTPL.pl • Wyświetl temat - Thrustmaster T500RS This thread Refback 08-07-2014 19:51 1
Kierownice This thread Refback 10-09-2013 22:30 20
Forum E-RAJDY.PL • Zobacz wątek - Thrustmaster T500RS This thread Refback 06-08-2013 20:56 15


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator