Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
stare 05-05-2010, 01:11   Post #1 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.592
BHP - 5 runda Ligi Historic

Spójrzcie, proszę na tor, po którym będziemy jechać - Rouen Les Essarts. Szerokość - znikoma. Gładkość - brak. Bezpieczeństwo - tylko w okolicach garaży. Jazda po tym torze w większości przypadków kończy się tak:


Niestety kilkadziesiąt lat temu podejście do kwestii bezpieczeństwa kierowców i kibiców było zupełnie odmienne od dzisiejszego. Samochody i przede wszystkim tory nie wybaczały najmniejszego błędu. Na nic zdawały się umiejętności kierowcy kiedy nawet minimalne opuszczenie toru oznaczało w najlepszym wypadku całkowite rozbicie auta (w przypadku Monaco - jego zatopienie). Regułą było prowadzenie torów wyścigowych drogami publicznymi lub wyznaczanie ich w terenie, który nie był uprzednio przygotowywany. Drzewa, kamienie, głębokie rowy i wały na skraju toru stanowiły śmiertelną pułapkę dla kierowców. Ponadto, podobnie jak na dzisiejszych trasach rajdów, dla lepszego obcowania z wydarzeniem kibice stali lub siedzieli tuż przy torze a kierowcy śmigali obok kocy, leżaków i piknikowych koszy.


Mniej więcej w połowie lat 60 zorientowano się, że kostki siana i tyczki łączone sznurkiem nie wystarczą do zatrzymania rozpędzonego bolidu. Przede wszystkim rozpatrzono jakimi samochodami ścigano się na danym torze i pod tym kątem dokonywano modyfikacji. Szybsze samochody potrzebowały więcej miejsca na ewentualne awaryjne manewry. Pierwszą przeszkodą byli kibice. Postanowiono odsunąć ich od krawędzi toru dodatkowo zabezpieczając siatką przed latającymi częściami z rozbitych samochodów. Wygospodarowane miejsce przeznaczono na konstrukcje mające na celu zwolnienie samochodów jadących po torze i jadących poza nim czyli na szykany i "żwirowe pułapki". O ile w niektórych przypadkach szykany i żwir rzeczywiście zwalniały auta, to w kilku przypadkach zdarzało się, że zmiany nie wyszły na dobre kierowcom. Dodanie źle zaprojektowanej szykany czy zakrętu powodowało, że kierowcy przejeżdżali je ze zbyt dużą prędkością (np. Bathurst), co w połączeniu z koniecznością walki w tych miejscach prowadziło do tworzenia się bardzo niebezpiecznych sytuacji. Z kolei "pułapki żwirowe" sprawdzały się w przypadku niektórych rodzajów samochodów, które rzeczywiście zwalniały po wpadnięciu w nie, jednak inne wozy mogły miast łagodnie się zakopać, ostro zaryć w żwir wykonując przez to niespodziewane salto wprost na otaczające tor ogrodzenie. Inną odmianą spowalniacza rozpędzonego samochodu były siatki ustawiane w pobliżu barier w najniebezpieczniejszych częściach torów. Takie siatki możemy spotkać m.in. na Kyalami, A1 Ringu, Zandvoort i Le Mans.

Kolejną innowacją było wprowadzenie, zamiast rowów lub wałów ziemnych, barier energochłonnych. W wielu przypadkach, bez wątpienia uratowały one życie kierowców i kibiców jednak źle zastosowane otrzymywały miano "betonowych drzew".

Innym rozwiązaniem w kwestii bezpieczeństwa było obłożenie betonowych barier i uszczelnienie torów barierami zrobionymi z opon. To rozwiązanie było idealne dla wozów turystycznych i GT. W przypadku gdy auto nie wywróciło się lub nie zakopało w żwirowej pułapce, po uderzeniu w taką barierę zazwyczaj mogło, z niewielkimi tylko uszkodzeniami, kontynuować wyścig. Oczywiście kierowcy samochodu typu "open wheel" spotkanie z barierą tego typu nie uratuje jednak jest ono znacznie przyjemniejsze i mniej brzemienne w skutkach niż spotkanie z metalową lub betonową barierą.

W dzisiejszych czasach oprócz wymienionych wyżej zabezpieczeń stosuje się np. asfaltowe pobocza pomalowane specjalną superprzyczepną farbą a także projektuje tory według specjalnego kodeksu wprowadzonego przez FIA. Nam natomiast w dzisiejszym wyścigu musi wystarczyć szykana Six Freres, wszechobecne stalowe bariery i pamięć o Jo Schlesserze...


Powodzenia Panowie.


Poniżej kilka zdjęć zabezpieczeń torów na których ścigano się w latach 60 i 70.


SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
stare 05-05-2010, 12:50   Post #2 (permalink)
Awatar Race_Master
 
Zarejestrowany: Jul 2005
Skąd: Zielona Góra/Londyn
Postów: 8.034
miejmy nadzieje, ze u nas nie bedzie zadnych wypadkow smiertelnych
Race_Master jest offline  


Rating: 130938 | Skill: 7.96 | OpenRating: 0
Thrustmaster T300 RS | Act Labs | Hamowanie: Lewą nogą | Zmiana biegów: Łopatki
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
bhp, historic, ligi, runda

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

174 osób online
174 Gości
0 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator