Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Archiwum > Liga rFactor Historic > Newsy Historic

Chodź, opowiem Ci bajeczkę - ostatni Wyścig Specjalny Ligi GTL

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Newsy Historic Newsy Historic

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 26-11-2008, 01:35   Post #1 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.595
Chodź, opowiem Ci bajeczkę - ostatni Wyścig Specjalny Ligi GTL

Chodźcie, chodźcie bliżej dzieciaczki. Usiądźcie sobie wygodnie… Dziś opowiem wam bajkę o męstwie, odwadze, niezachwianej wierze i czasach gdy mężczyźni byli mężczyznami a samochody, którymi jeździli miały duszę i magiczną moc zaskakiwania kierowców i ich konstruktorów.

W owym czasie były trzy liczące się w świecie sportów motorowych wydarzenia: wyścig w Daytona, wyścig w LeMans i rajd Monte Carlo. Sława tego ostatniego była tak wielka, że sięgała aż za ocean gdzie generalnie takie wydarzenia nie miały zrozumienia.

Zdarzyło się akurat, że Ford - jeden z największych producentów samochodów - rozpoczął produkcję jednego z najważniejszych swoich modeli – Falcona. Model ten postrzegany raczej jako zwykły środek transportu dla zwykłej amerykańskiej rodziny potrzebował czegoś co mogłoby ożywić skostniały wizerunek marki Ford. Wszakże Ford szykował się do wypuszczenia na rynek przełomowego w dziejach firmy modelu Mustang. Falcon z silnikiem V8 miał przyzwyczaić młodych do nowego wizerunku. Ford zaczął stawiać na młodych a nie na ich ojców i dziadków.

Jednakże samo zamontowanie mocarnego silnika do (na siłę stworzonego) nadwozia coupe nie załatwiało sprawy. Ford potrzebował także potwierdzenia, że jego samochody sprawiają się równie dobrze na wąskich uliczkach przedmieść jak i wąskich drogach rajdowych tras. Wyznaczony na szefa sportowego George Merwin miał podjąć się trudnego zadania skompletowania zespołu, który da Fordowi miano producenta samochodów sportowych. Pomagał mu w tym Jeff Uren, były szef zespołu sportowego Forda w Anglii. Za tymi dwoma gentelmanami stał wysoki budżet, który miał im pomóc w zbudowaniu odpowiedniego zespołu. Rozpoczęły się poszukiwania załóg, które miały poprowadzić Fordy do zwycięstwa: dwie męskie i jedna żeńska. Wybrańcami zostali: Bo Ljungfeldt - szwedzki kierowca jeżdżący w angielskim zespole Forda oraz asystujący mu pilot fabrycznego zespołu Saaba – Gunnar Hoggbom; Peter Jobb, wszechstronny kierowca z Anglii oraz odpowiedzialny za marketing w magazynie Car and Driver – Trent Jarman; w trzecim samochodzie zasiadł jeden z najlepszych kierowców Europy – Anne Hall oraz jej pilotka – Margaret McKensie.

Po skompletowaniu zespołu wszyscy oni wraz Bobem Scruntonem – szefem mechaników – udali się do firmy Hoolman & Moody, która miała przemienić „rodzinnego Falcona” w „Sportowego Falcona, Który Sięgnął Po Laury Zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo”.

Hoolman & Moody ciężko pocąc się przez 3 miesiące… bo tylko tyle czasu im pozostało, przystosowali Falcona do wymagającego rajdu. Wzmocniono serce Forda ze 160 do 260 KM, zmieniono zawieszenie tylne w celu wyeliminowania „podwijania” się tylnej osi, dodano właściwie działające hamulce, zmieniono przełożenie układu kierowniczego oraz dodano szperę. Tak przygotowany samochód stał się godnym konkurentem europejskich samochodów. Cały zespół został przetransportowany do Europy w celu przetestowania nowych rajdówek.

Tam, w Europie, Falcony pokonały dystans 15 tys. testowych kilometrów. Wtedy to dowiedziano się jakie znaczenie ma użycie dobrych opon… najchętniej nabijanych kolcami. Stwierdzono, że Bo Ljungfeldt nie wie co to znaczy jechać wolno a George Merwin prawie stracił pracę ujawniając, że Lee Iacocca boi się jeździć szybkimi samochodami. Bo Pan Iacocca miast cieszyć się z postępów swojego zespołu, o których się naocznie przekonał jadąc z Ljungfeldtem, ze złością krzyczał wysiadając z samochodu „George jesteś zwolniony”.

Wreszcie nadszedł dzień kiedy Fordy musiały stanąć do rywalizacji. W oficjalnej prezentacji zespołu, która odbyła się w Monaco uczestniczyli członkowie zespołu, Lee Iacocca oraz cały samolot reporterów, którzy mieli nadać odpowiedni rozgłos wydarzeniu. Ford był pierwszym amerykańskim zespołem, który z takim zaangażowaniem wziął udział w Rajdzie Monte Carlo.

Początek rajdu nie był dla zespołu Forda szczęśliwy. Spośród trzech samochodów pierwszego dnia odpadł jeden będąc ukaranym za spóźnienia na punkty kontrolne. Na polu walki ostały się więc dwa: Bo Ljungfeldta i Petera Jobba. Pomimo przebitej opony (przy szybkości 160 km/h), pomimo poszatkowanego na kawałeczki układu chłodniczego Bo zdołał dotrzeć do ostatniego, sześcioodcinkowego etapu rajdu. Tu dopiero Ljungfeldt i Ford pokazali co potrafią. Wygrali wszystkie sześć odcinków specjalnych. Pierwszy raz w historii jeden zespół wygrał wszystkie sześć odcinków! Mimo całkowicie zepsutego sprzęgła, załoga Ljungfeldt-Hoggbom dotarła do mety na 2 miejscu mając tylko 4 minuty spóźnienia do zwycięskiego Saaba Erika Carlssona. Dziennikarze mieli materiał do entuzjastycznych artykułów chwalących wyczyn Forda. Rok 63 przyniósł Fordowi także inne znaczące zwycięstwa w Europie oraz Kanadzie. Podobnie w roku następnym od nowa przygotowany Falcon, model roku ’64 z trzystupięciokonnym silnikiem, rządził na trasach rajdów.

Tak jak zakładano, Ford wstrząsnął podstawami rajdowego świata. Falcon stał się groźnym przeciwnikiem dla europejskich maszyn. Nic sobie nie robiąc z ich zwinności i szybkości parł do przodu niczym wieki taran wygrywając rajd za rajdem i zadziwiając nie tylko widzów i innych zawodników ale także samych konstruktorów.
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
bajeczkę, chodź, gtl, ligi, opowiem, ostatni, specjalny, wyścig

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

293 osób online
290 Gości
3 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator