Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Wróć   SimRacing wyścigi online > Archiwum > Liga rFactor Historic > Newsy Historic

Prowizorka - 4 Wyścig Specjalny Ligi GTL

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

Newsy Historic Newsy Historic

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 06-10-2008, 22:05   Post #1 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.595
Prowizorka - 4 Wyścig Specjalny Ligi GTL

Od samego początku. Już w roku debiutu samochody tej marki zdobywały punkty w klasyfikacji konstruktorów w wyścigach Formuły 1. Do tego dochodzi 9 tytułów mistrzowskich serii CART, 3 zwycięstwa w Indy 500, zwycięstwa w serii USAC, 8 tytułów mistrzowskich w formule 5000, zwycięstwa w serii Formuła Junior, 5 tytułów mistrzowskich w serii Can-Am, zwycięstwo w Daytona 24 Godziny, mistrzostwo Europy samochodów sportowych w klasie 2 litry, 8 tytułów mistrzowskich w japońskiej Formule 3000 i niezliczoną liczbę zwycięstw na przestrzeniu dziesiątek lat. Zapytacie pewnie dlaczego nie wymieniłem 3 zwycięstw w LeMans. A to dlatego, że Lola nigdy nie wygrała tego wyścigu.

Nigdy nie wygrała bezpośrednio.

W 1963 roku Lola była malutką angielską firemką, która podobnie jak Lotus budowała sportowe samochody, które wyznaczały nowe trendy w sportach motorowych. Lola Mk1 była pierwszym samochodem który pokonał jedno okrążenie ówczesnego toru Brands Hatch w czasie poniżej jednej minuty. W roku debiutu w Formule 1 samochody Lola uplasowały się na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej. Obrazu dopełniały sukcesy w wyścigach niższych formuł.

W tymże roku 1963 z garażu manufakturki wyjechał samochód, który konstrukcyjnie o kilka lat wyprzedzał inne samochody klasy GT wówczas produkowane – Lola Mk 6 GT LeMans. Samochód, napędzany centralnie zamontowanym silnikiem V8 Forda, ze skrzynią biegów Colotti i nadwoziu o konstrukcji monocoque, zaopatrzony został w aerodynamicznie zaprojektowane nadwozie wykonane z włókna węglowego, które powodowało, że auto pokonywało opory powietrza jak gorący nóż zmarzniętą kostkę masła.

Samochód budowano w pośpiechu za ostatnie pieniądze jakie założyciel firmy – Eric Broadley – wysupłał z kieszeni. Projekt ten miał być „być albo nie być” firmy Lola. Jak to z każdą prowizorką bywa Lola Mk 6 okazała się znacznie trwalsza niż się spodziewano. Ba… nawet przerosła oczekiwania Broadleya. Ale zanim to wszystko się stało, twórcy auta przeszli prawdziwą szkołę wyścigowego życia.

Ukończony w ostatniej chwili prototyp, właściwie bez testów, wyjechał z garażu i pognał w kierunku Francji z Broadleyem za kierownicą i Tonym Southgatem trzymającym na kolanach najpotrzebniejsze narzędzia, które miały pomóc w naprawie samochodu, gdyby zdarzyło mu się popsuć gdzieś w połowie drogi. Auto w ostatniej chwili dojechało do LeMans bez problemów. Ale to był dopiero początek.

Już na miejscu auto musiało przejść odpowiednie badania techniczne, bez których Lola nie mogłaby uczestniczyć w wyścigu. Podczas badania okazało się, że samochód ma zbyt duży bak. Regulacje określały maksymalną pojemność baku na 140 litrów. Lola miała bak pozwalający na wlanie 153 litrów paliwa. Aby zmieścić się w limicie Southgate wpakował do baku 13 litrowych, wypełnionych wodą butelek! Prowizorka znów okazała się skuteczna mimo innych małych niedociągnięć auto dopuszczono do startu w wyścigu.

Podczas treningu przez startem okazało się, że w aucie zamontowano „za krótką” skrzynię biegów, która ograniczała prędkość samochodu do 240 km/h. Najszybsze wówczas Ferrari na prostej Mulsanne’a osiągały prędkość bliską 300 km/h. Mimo to Lola osiągnęła czas jedynie o kilka sekund gorszy od samochodów Ferrari. Nie była to zasługa tylko kierowców ale przede wszystkim samochodu, którego właściwości jezdne były fenomenalne. Samochód brał zakręty ze znacznie większymi prędkościami niż wszyscy jego konkurenci. Ferrari było przerażone.

Źle dobrana skrzynia była przyczyną niezbyt imponującego tempa podczas wyścigu oraz totalnej katastrofy, która nastąpiła o świcie w niedzielę kiedy to prowadzący auto David Hobbs dachował i musiał wycofać się z wyścigu. Broadley rwał włosy z głowy. Jego przyszłość, marzenia i cały wysiłek zostały zrujnowane w ułamku sekundy i nikt nie mógł mu pomóc. To był koniec jego kariery producenta samochodów.

Nie wiedział jednak, że równie zdesperowanym co i on człowiekiem był w tym czasie niejaki pan Ford, który został, niczym smarkacz, zbesztany i wyrzucony za drzwi gabinetu przez pana Ferrari. Ford poprzysiągł zemstę. Miotając się po swoim gabinecie żądał głowy Enzo Ferrariego. Wtedy to doradcy Forda wspomnieli mu o małym brytyjskim samochodzie napędzanym silnikiem Forda, który przyprawił o ból głowy pana Ferrari. Niewiele myśląc Ford zaproponował Broadleyowi współpracę. Zakupił cały projekt Mk 6 wraz z manufakturą, zapleczem technicznym i wiedzą posiadaną przez konstruktora. Lola Mk 6 GT LeMans rozpoczęła nowe życie pod nazwą Ford GT z czasem przemianowaną na Ford GT 40. Drugie życie Loli GT to jednak temat na inną opowieść. Na pewno ją kiedyś usłyszycie.
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
gtl, ligi, prowizorka, specjalny, wyścig

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

140 osób online
139 Gości
1 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator