Szukaj:
PL EN ES
Polecamy



Kalendarz treningów






Alfaholicy_SimRacingPL Server
Nowości
Wróć   SimRacing wyścigi online > Newsy i Artykuły > Newsy > SimRacingPL

Teksańska fantazja - Gogle i Wąsy

Zarejestruj się Projects Kalendarz Szukaj Dzisiejsze posty Zaznacz Wszystkie Fora jako Przeczytane

SimRacingPL Newsy o wszystkim co dotyczy Portalu SimRacingPL

Odpowiedz
LinkBack Narzędzia wątku Wygląd
stare 14-01-2017, 03:44   Post #1 (permalink)
Administrator Gogli
Awatar SirDuncan
 
Zarejestrowany: Nov 2006
Postów: 8.502
Teksańska fantazja - Gogle i Wąsy



MoSport





Podobno za komuny nie było niczego. Możliwe. Możliwe, że mówię ”możliwe”, bo mieszkałem na osiedlu wojskowym. A wiadomo, że wtenczas opresyjny system dbał o narzędzie opresji i mieliśmy ciut więcej niż inni obywatele. Rodzice moich kolegów także częściej wyjeżdżali za granicę niż inni. Nic to, że w ramach misji pokojowych. O jakie oni skarby przywozili. Dżinsy, sprzęt grający, słodycze i przede wszystkim zabawki, a wśród nich resoraki. Mam gdzieś głęboko w szufladzie mały modelik Lancii Stratos grupy 5, który otrzymałem od kolegi, którego ojciec prze kilka miesięcy stacjonował gdzieś na bliskim wschodzie. Chyba w Syrii. Wśród jego kolekcji było też kilka bardzo dziwnych samochodów. Płaskie otwarte kliny z dużymi spoilerami i ekstremalnie szerokimi oponami. Myślałem, że projektantów z Matchboxa, Majorette czy Corgi poniosła fantazja. Kilka lat później, w czasach magnetowidów, widziałem kreskówkę Speed Racer i powiązałem te dziwne resoraki z tym filmem i myślałem, że zagadka ich dziwacznego kształtu została rozwiązana. Tymczasem...

W 1966 r. FIA opublikowała przepisy dotyczące dwumiejscowych samochodów wyścigowych z pełnym nadwoziem. Zostały one zaszeregowane do Grupy 7. Przepisy nakazywały aby miały one karoserię zakrywająca koła, przednią szybę, dwa siedzenia, dwoje drzwi, komplet świateł, pałąk zabezpieczający kierowcę, podwójny system hamulcowy i rozrusznik. Samochody miały jeździć też na zwykłym paliwie. Były to jedyne wymagania stawiane tym wyścigówkom. Pozostałe kwestie dotyczące budowy samochodu pozostawiono w rękach konstruktorów nie stawiając im żadnych ograniczeń. Grupa 7 natychmiast przyciągnęła mechaników wizjonerów. Ludzi, którzy nie znali granic, nie wiedzieli kiedy przestać i nie znali słowa „dosyć”. Jednym z nich był Amerykanin, a dokładniej Teksańczyk (tak, ma to znaczenie, bo Teksańczyk to nie Amerykanin przecież) Jim Hall.


Jim Hall rozpoczął przygodę ze sportem motorowym na początku lat 50. Z czasem zaczął odnosić spore sukcesy. W 1957 r. przeprowadził się do Midland, gdzie założył spółkę, która zbudowała tor wyścigowy Rattlesnake. W 1960 r. Hall założył firmę produkującą wyścigówki – Chaparral, której siedziba znajdowała się na wspomnianym torze.


Samochody Halla były rewelacyjne. W sumie wygrały 43 wyścigi a w 31 przypadkach startowały z pierwszego miejsca. To dzięki swoim konstrukcjom w 1964 r. został mistrzem serii USRRC, a w latach następnych wygrywał szereg wyścigów w tym 12 godzin na Sebring, 500 mil na Road America i GP Kanady. To Hall jako pierwszy zaczął stosować w swoich konstrukcjach włókno szklane, wielowarstwowe elementy aluminiowe, magnezowe felgi, odporne na wysokie temperatury stopy metali i automatyczne skrzynie biegów. Jednak tym co odróżniało jego samochody i dawało im największą przewagę były elementy aerodynamiczne. Hall był pionierem w tej dziedzinie. W jednym z wywiadów mówi dlaczego tak się stało:

„Nasz samochód z centralnym silnikiem, który zbudowaliśmy w 63 roku, jeździł rewelacyjnie dopóki nie założyliśmy mu nadwozia, które sprezentowało nam General Motors. O Matko Boska – jak on zaczął źle jeździć. Był wolny a przednie koła odrywały się od toru przy 190 km/h. Wziąłem więc do ręki miarkę, pomierzyłem, trochę poprzesuwałem w te i we w te starając się rozkminić co jest za co odpowiedzialne. W końcu doszedłem do wniosku, że nie tylko mamy do czynienia z oporami toczenia ale także z siłami unoszącymi. W GM nawet o nich nie wspomnieli.”
.

Pierwszymi elementami jakie Hall montował były spoilery pod przednią częścią samochodu, które dociskały przód samochodu do toru. Następnie do tylnej krawędzi przymocował spoiler. Ale prawdziwa rewolucja przyszła w 1966 r. kiedy wysoko nad Chaparralem 2E zawisło odwrócone skrzydło. Dodatkowo było ono ruchome. Jako, że Chaparrale były „automatami”, to trzeci pedał wykorzystano do poruszania skrzydłem. W trakcie przyspieszania kierowca naciskał nie tylko pedał gazu, ale także pedał skrzydła powodując, że wychylało się ono do pozycji równoległej do toru. Podczas hamowania i wchodzenia w zakręty kierowca puszczał pedał a skrzydło ustawiało się pod kątem zwiększając docisk tylnej osi. Początkowo konkurencja wyśmiewała konstrukcję Teksańczyka mówiąc, że z jego samochodem musi być coś nie tak, skoro potrzebuje tak wielkiej siły dociskowej. Jednak już w 1969 wszyscy, łącznie z zespołami F1, je mieli. Niektórzy nie tylko na tyle, ale i na przedzie. Tymczasem Hall już od 68 r. mocno pracował nad kolejnym rewolucyjnym projektem.


W 1969 r. z garażu na Rattlesnake Raceway wyjechał Chaparral 2H. Znamy historię pochodzenia nazwy Lambo Coutacha. To wyobraźcie sobie jak musiał wyglądać 2H, którego nazwano „Biały Wieloryb”. No wyglądał.

Hall zdawał sobie sprawę z tego, że ogromne skrzydła nie tylko dociskają samochód, ale także stawiają wielki opór powietrzu. Postanowił więc zbudować wóz o najmniejszym możliwym współczynniku oporu.


Aby to osiągnąć zrezygnował z powszechnie stosowanego wówczas nadwozia otwartego. Karoseria tworzyła jednolity blok z długo opadającym przodem i ściętym tyłem. Samochód nie miał żadnych wystających elementów karoserii. Wyglądał jak kadłub czołgu pozbawionego wieżyczki. Kierowca siedział tak nisko, że nie było potrzeby aby kabina wystawał ponad obrys samochodu. Widoczność z kokpitu zapewniała przeszklona przedni część karoserii i przeszklone poszycia drzwi. Niezliczoną ilość martwych punktów kierowca obserwował za pomocą rozbudowanego, skomplikowanego systemu luster.


Długość 2H wynosiła 4,6 m, ale rozstaw osi wynosił zaledwie 213 cm, rozstaw kół z tyłu to 117 cm a z przodu 137 cm. Wysokość to mniej o cal niż wysokość Forda GT40. Wszystko, aby opór stawiany przez samochód był jak najmniejszy. Dodatkowo w samochodzie, dla zwiększenia przyczepności kół do toru, zastosowano archaiczne zawieszenie na osiach DeDion. Wymiary zawieszenia powodowały, że samochód był bardzo niestabilny, a zastosowanie osi DeDion powodowało, że samochód był tak sztywny, że w zakrętach nierzadko jeździł na dwóch kołach. Dla zwiększenia siły docisku ale z zachowaniem małego oporu powietrza, 2H miał z tyłu zamontowany mały spoiler, zamocowany na dwóch siłownikach hydraulicznych, które połączone były z tylnym zawieszeniem. Wychylający się spoiler naciskał na tłoki, a te z kolei działały na zawieszenie, które utrzymywało dzięki temu stały prześwit tyłu. Kierowca 2H, John Surtees odmówił prowadzenia samochodu, dopóki Hall nie przekonstruuje jego zamkniętego kokpitu na otwarty. Hall spełnił życzenie kierowcy i 2H mógł wyjechać na tor.

680 koni mocy, przekazywanych na szerokie na 37 cm opony za pomocą trzybiegowego automatu, zapewniały ważącemu 820 kg bolidowi wysoką prędkość maksymalną na prostej. Zasuwał szybciej niż każdy inny Chaparral, jednak w zakrętach brakowało mu przyczepności.

Wobec konkurencji 2H był bezradny. Oprócz pierwszego wyścigu, w którym Surtees zajął 4 miejsce, Wieloryb nie dawał rady. Bywały wyścigi gdzie najnowsze dzieło Halla było wolniejsze od starych konstrukcji. Hall próbował jeszcze ratować 2H dodając mu GIGANTYCZNE centralnie zamontowane skrzydło oraz nie mniejszy przedni spoiler. Niestety te poprawki spowodowały, że 2H był jeszcze wolniejszy i odstawał nawet o 10 sekund na okrążeniu od konkurencyjnych wozów.


A teraz na chwilę wróćmy na moje wojskowe osiedle. Te dziwnokształtne resoraki to nie były samochody z kreskówki. To były McLareny, Chaparrale, Lole, Shadowy i inne wozy serii Can-Am. W rF2 nie mamy niestety żadnego Chaparrala. Musi nam wystarczyć Lola T70, która nie jest może efektowna wizualnie, ale zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy.
SirDuncan jest offline  
12:27


Rating: 25452 | Skill: 2.41 | OpenRating: 0
Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz

Bookmarks

Tagi
fantazja, gogle, teksańska, wąsy

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Włączony
Pingbacks are Włączony
Refbacks are Włączony



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
SimRacingPL

no new posts

Logowanie
Login:
Hasło:
 Zarejestruj się!

222 osób online
222 Gości
0 Zalogowanych
Facebook
Administratorzy
Administracja portalu
Owner
McLaren
Senior Admin
lelu0
Summer RC Cup 2018
lelu0
Admins
SirDuncan - Historic (GiW) Admin
Moderators
Dmnick - Super Moderator
sobol - Moderator